K-pist M45 dålig?

Skriv svar
Airacobra
Medlem

K-pist M45 dålig?

Inlägg av Airacobra » 21 februari 2009, 00:20

Hej!
Efter några pilsner fick jag för mig att använda sökfunktionen på Skalman,jag sökte på M45 dvs om vår gamla K-pist.
Jag kom in på ett forum om M45an i utländsk tjänst där en Irländare menade att 45an var värdelös och kunde vådaskjuta om man tappade den.

Mitt intryck av M45an, jag själv ak5 generation, är att när jag har skjutit M45an känns det som ett gediget,rejält vapen
Det knepigaste när man inte är van är att det känns som en "dubbelrekyl" när man skjuter enkelskott, men det är väl slutstycket som ger den känslan.
Jag har aldrig skjutit automateld oavsiktligt när jag skjutit M45,lätt på fingret ger ett enkelskott annan femma när jag använde Steyr AUG......

Inträffade vådaskott med M45 om man tappade den?

Min sårade Svenska självkänsla får mig att fråga,vad jag sett tidigare är ju att M45an är ett erkänt vapen!

Jag vet att det finns tidigare trådar om M45 men detta var ett nytt problem jag ej hört om.

Hälsningar/P39

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Re: K-pist M45 dålig?

Inlägg av Vargas » 21 februari 2009, 00:45

M45:an har ett öppet slutstycke vilket, som jag förståt, kan avfyra vapnet om det tappas så pass att spärren som håller slutstycket släpper det.
Jag skulle vilja citera Charles E. Miller här när han dök upp på skjutfältet för övning med sin laddade Colt 1911 nedstucken i byxlinningen med en bit lädersnöre lindat kring kolven för att osäkra säkringen samt en halvspänd hane och skytteledaren undrade om det inte var lite farligt att bära vapnet så.
Den gamle Texas Rangern svarade, "Son, if the damned old thing wasn't dangerous, I wouldn't be wearing it!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 februari 2009, 10:48

Den måste vara osäkrad och tappas rejält. Under 12 år i hären så hörde jag inte ens talas om att det skulle ha hänt. 45'an var en av de bästa i klassen billig, enkel, massproducerad, tidig efterkrigstida kpist.

Det faktum att US Navy SEALS valde just den för operationerna i Vietnam bekräftar väl det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 21 februari 2009, 11:11

Min uppfattning är att det är ett strålande bra och oömt vapen, särskilt om man också räknar in det låga priset. Att den sedan har sina begränsningar och inte är "världens bästa i alla kategorier" tycker jag faller sig helt naturligt... :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 februari 2009, 12:55

Hans skrev:Den måste vara osäkrad och tappas rejält. Under 12 år i hären så hörde jag inte ens talas om att det skulle ha hänt. 45'an var en av de bästa i klassen billig, enkel, massproducerad, tidig efterkrigstida kpist.

Det faktum att US Navy SEALS valde just den för operationerna i Vietnam bekräftar väl det.

MVH

Hans
Lyssna till Sanningen for den ar evig!

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 21 februari 2009, 13:52

vill minnas att när jag var gosse så var det någon i Högvakten som tappade en ksp45 och att två vådasköts.
Ett helt säkert vapen går inte att använda

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 februari 2009, 16:20

Risken finns ju om man bara har slutstycket upphakat på avtryckaren.
:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 21 februari 2009, 20:08

Jag är inte säker men jag har för mig att Irländarna brukade ha slutstycket framfört över isatt magasin.
Om man inte låst slutstycket genom att trycka in manöverhandtagets tapp i hålet i lådan är det rätt lätt att man tabbar sig.
Pratade en del med Irländare i Libanon, jag tjänstgjorde en vecka på ett Irlänskt kompani, och dom var inte överförtjusta i k-pisten.
Jag fick inte åka i deras fordon med magasinet i när jag hade k-pist.
Fick tyvärr inte chansen att provskjuta deras Steyr AUG men den var skön att hantera.
Dom i sin tur gillade vår ak5.

/Thord

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 21 februari 2009, 20:22

spett skrev: Ett helt säkert vapen går inte att använda
Så är det. Tidigare var det inte alls ovanligt, att militära vapen saknade säkring helt och hållet. En tro på säkringar skapar förutsättningar för olyckor.

/G:son

Användarvisningsbild
lubewr
Medlem

Inlägg av lubewr » 21 februari 2009, 20:36

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson » 5 april 2009, 10:39

Hej!

Jag hittade denna frågan på forumet. Jag har en del efarenhet av kpisten och vill ge den ett gott betyg, om vi talar om samtida vapen. Jag tjänstgjorde på 1.plut, 3.komp,bat 18 K i Kongo 62-63. Det var en mycket aktiv och händelserik tid, alltid med skarpladdade vapen ofta osäkrade. Snabba upp-och avsittningar från KP-bilar. Besättande av eldställningar nattetid. Snårig djungel, grus och sand, afrikanska slagregn, plus hård psykisk press på den enskilde soldaten nära utmattningens gräns.
Inte en enda gång inträffade det något vådaskott med 45:an, vad jag vet eller hört talas om. Säkerhetsmässigt ger jag kpisten ett stort plus. Här kommer också svenske FN-soldatens lugn och disciplin in i bilden. Utbildning hemma som bygger på eget ansvar och säkerhetstänkande fungerar. Sedan kan man diskutera om kpisten är ett rätt vapen i vår stridssituation. Den är och förblir ett utmärkt närstridsvapen. Lägger man sedan till den långa remmingtonbajonetten, som vi hade i Kongo, så ingav den respekt. Vår svenska 9 mm am var också betydligt vassare än exempelvis den kanadensiska.

Hälsn Sten

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 5 april 2009, 10:48

Tack Sten, vi är många här som uppskattar berättelser ur verkligheten. Jag har samma uppfattning som du men min erfarenhet sträcker sig inte utanför fredstid.

Hade ni 9mm m/39b redan?

MVH

Hans

BroderNorbagge
Medlem

Inlägg av BroderNorbagge » 5 april 2009, 12:03

Jag vil nog inte påstå at M-45 är et dåligt vapen.
När jag tjänstgjorde vid norska FN-battaljonen på början av 90-talet, så hade vi en svensk kille från SWEDLOG eller SWEDMEDCOY, beväpnad med en k-pist M-45, hos oss på en veckas gästvisit/utbytesbesök.
Mitt i intryck av vapnet från detta at det är bra funktionssäkert, med god säkring emot vådaskott.
Slutstycket har bl.a. en serie med räfflor längsmed utsidan som ger slutstykcet rum at bevega sig, även om vapnet är kontaminerat med grus/stöv. Samt at dessa räfflor hjälper til at stöta ut gruset/stövet från vapnets glidkassa (som vi säger på norska, tilsv. engelska termen receiver/receiver walls).
I förhållande til vådaskott, så säkras/låsas slutstycket vid at ladgreppet til slutstykket på vapnet kan tryckas in, så at ändan av ladgreppet kopplas in i et korresponderande hål i glidkasseväggen på andra sidan om slutstycket. I alla fall om slutstycket befinner sig i främre position och drivfjädern inte är spänd.
Dvs. at om laddgreppssäkringen är tryckt in, så går det t.ex. inte, så som på en Sten gun, at få vapnet at ladda och avfyra ett skott vid at slå kolven hårt i marken.
Om jag skulle ha något at utsätta på vapnet, så måste det vara at konstruktionen känns lite väl rejäl och tung.
Även om min H&K AG-3 (samma som eran AK-4) iht. handböckerna skulle vara 1 kg. tyngre än k-pist M-45, så minns jag at det nästan kändes tvärtom. Jämfört med franska MAT-49 som också är en rejäl konstruktion, dock inte så där mycket tyngre.

Dock tykker jag inte M-45 är i samma klass som MP-5 och Uzi som jag också har erfarenhet med. Specielt mht. skjutprecision. Även om ammunitionen til M-45 har högre utgångshastighet, så vil jag nog tro at balansförskyvningen til det tunga slutstycket på M-45 i högre grad innverkar negativt på precisionen en ditto för Uzi och MP-5.
På MP-5 används et halvreglat slutstycke, så att slutstycket inte rör på sig vid avfyrning av första skottet, medan Uzi'n, även om den använder et oreglat slutstycke så som M-45, är bättre ballanserad än M-45 mht. pistogreppets placering i förhållande til slutstyckets massa / vapnets balanspunkt.

Patric Norrå
Medlem

Inlägg av Patric Norrå » 10 april 2009, 21:53

Sten Johnson skrev:Hej!

Lägger man sedan till den långa remmingtonbajonetten, som vi hade i Kongo, så ingav den respekt.
Måste få kommentera detta, bajonetten var m/14 eller m/15 som hör till karbin m/94-14 altså en Mauserkarbin. Mig veterligt har inte de bajonettena någon förhistoria hos Remmington gevären.

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson » 10 april 2009, 22:38

Helt rätt Patric!
Jag är ledsen om jag vilselett någon. Tyvärr hade jag inte kollat vad någon berättat för mig. Jag tyckte det lät bra. Hur som helst var bajonetten, ett mycket bra komplement, både till kpisten och här ett kvastskaft. Ormen, som hade präktiga gifttänder, mötte sitt öde i ett av husen på Kaminabasen.

Hälsningar Sten

Bild

Skriv svar