http://pages.infinit.net/cerame/heraldi ... adores.htm
Kolla frågan du lade upp i denna samma quiz 13. april 2008, och som jag svarade på...
Det kunde nog hända mig också...
Då tar jag och frågar vem som bär detta heraldiska vapen:Schwemppa skrev:Frågan är fri.
Jo det blev väl så.Schwemppa skrev:Jag misstänker att det blev lite för svårt igen. Det är fråga om ett av vapnen för släkten Slang, "St Mikael och ormen".
http://www.genealogia.fi/genos/8/8_116.htm
Frågan är fri.
Den ryska furstliga dynastin Galitzine är en av de ädlaste och kändaste urgamla urfurstliga dynastier och släkter i hela Rysslands långa historia och som fortfarande i stor omfattning existerar. Dynastins heraldiska vapensköld kan ni se här ovan. Här är en vapenbeskrivning från Almanach de Gotha:tyskaorden skrev:Ryska fursteätten Golitsyn?
Tyskaorden svarade rätt och får därför ställa nästa fråga. Jag har dock två frågor som jag undrar över. För det första så undrar jag om hjälmtäcket. Jag har förstått att det har någonting med furstlig värdighet att göra. På toppen finns en krona. Är det en furstlig krona? Om man ser på den finländska Furstliga ätten Menschikoff heraldiska vapensköld så finns där sammanlagt 5 adliga kronor som jag har förstått att visar på furstlig rang. Varför har inte Galitzine dynastin liknande kronor och bara 1 krona? Det andra som jag undrar över är vem som har rätt att använda Galitzine skölden? Är det i Ryssland så att huvudmannen bär det här vapnet eller har alla furstar och furstinnor Galitzine rätt att använda det här vapnet? Vad var praxis i Ryssland? Släktens nuvarande huvudman (Head of the Galitzine House) är ingenjör Prince Dmitri Galitzine som föddes i München den 7 september 1947. Han bor i delstaten New York i USA.Arms: Horizontaly Party: 1 gules a knight Argent, in armor, brandishing a sword with his right arm, holding on his left arm a shield Or, on a frightened horse Argent; 2 Party a) Argent a throne purpule, on which a long cross and a sceptre set up as saltire, the throne surmonted by a chandelier of three lights Or and sustained by two bears Sable, standing, set on a pavement cheguy Or and Azure, b) Azure an anchored cross Argent, an escutcheon Or with a russian imperial eagle, with two crowns.