Wüsten-Erich
Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Vollkettenaufklärer 38(t) Kätchen
Wüsten-Erich
Wüsten-Erich
Kätzchen är det svar jag var ute efter, Ö-E äger frågan.
Dock har jag svårt att se släktskapet med 38(t).
Den hann iallafall aldrig bli en SdKfz, 'Kätzchen' var arbetsnamnet men dom drabbades av produktionsstörningar under första kvartalet 1945
...så projektet ligger tillfälligt nere.
Den hann iallafall aldrig bli en SdKfz, 'Kätzchen' var arbetsnamnet men dom drabbades av produktionsstörningar under första kvartalet 1945
...så projektet ligger tillfälligt nere.
Äh, det löser sig.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Tja, den bygger ju på en Hetzer som i sin tur bygger på en 38(t), kolla spännhjulet så ser du.NIL skrev:Kätzchen är det svar jag var ute efter, Ö-E äger frågan.
/Thord
joThord Wedman skrev:Tja, den bygger ju på en Hetzer som i sin tur bygger på en 38(t), kolla spännhjulet så ser du.NIL skrev:Kätzchen är det svar jag var ute efter, Ö-E äger frågan.
/Thord
Äh, det löser sig.
Att "Kätchen" bygger på Hetzerkomponenter är helt rätt, det är i princip en Hetzer med omarrangerat innandöme o pansar utan beväpning.
Beteckningen jag använde komemr från Kliments "bibel" på Tjeckiskt pansar så jag tvivlar iaf inte på den.
Frågan:
Ett pansarförband!
Det stred framförallt i Kaukasus och Galizien.
Utrustningen bestod av div pansarbilar.
Man sorterade under marinen.
Vem var befälhavaren?
Öken-Erik
(Det är alltså befälhavarens namn jag söker inte förbandets!)
Beteckningen jag använde komemr från Kliments "bibel" på Tjeckiskt pansar så jag tvivlar iaf inte på den.
Frågan:
Ett pansarförband!
Det stred framförallt i Kaukasus och Galizien.
Utrustningen bestod av div pansarbilar.
Man sorterade under marinen.
Vem var befälhavaren?
Öken-Erik
(Det är alltså befälhavarens namn jag söker inte förbandets!)
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Oliver Locker Lampson?
Helt korrekt!
Von Adlers fråga.
En bok i detta fascinerande ämne jag gärna rekomenderar är:
"The Tsars british squadron" (tror det är Pryan Perret som är författare).
Öken-Erik
Von Adlers fråga.
En bok i detta fascinerande ämne jag gärna rekomenderar är:
"The Tsars british squadron" (tror det är Pryan Perret som är författare).
Öken-Erik
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Ursäkta dröjsmålet. De hårda pojkarna på den här bilden, vilka är de?
- Bilagor
-
- Hårda pojkar i en kylig miljö.
- hardochkall.jpg (101.8 KiB) Visad 319 gånger
USMC och CTM-3TBD?
MVH
Hans
MVH
Hans
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Nej, faktiskt inte.
OK.
Den främre vagnen är en T-14 och den bakre en T-16. Båda hade nebämningen CTLS-4 Marmon-Herrington.
Vagnarna ingick i en grupp av 240 st som rillverkades ursprungligen för Holländska Ostindien men kom att användas av US Army i kustförsvaret. Dessa två vagnar tillhör 602nd Independent Tank Company på Umnak island i Aleutianögruppen under 1942. Förbandet agerade understöd till 135th Infantry Regiment of the Missouri National Guard.
Vagnarna var ingen succe och dåligt konstruerade, Ordnance Department tog dom ur tjänst året därpå.
Glaciär-Erik
Den främre vagnen är en T-14 och den bakre en T-16. Båda hade nebämningen CTLS-4 Marmon-Herrington.
Vagnarna ingick i en grupp av 240 st som rillverkades ursprungligen för Holländska Ostindien men kom att användas av US Army i kustförsvaret. Dessa två vagnar tillhör 602nd Independent Tank Company på Umnak island i Aleutianögruppen under 1942. Förbandet agerade understöd till 135th Infantry Regiment of the Missouri National Guard.
Vagnarna var ingen succe och dåligt konstruerade, Ordnance Department tog dom ur tjänst året därpå.
Glaciär-Erik
Attans, någon MH måste det väl vara; CTL1, CTL2, CTL3, CTL3A, CTL3M, CTVL, CTL4, CTL6,von Adler skrev:Nej, faktiskt inte.
CTLS-4TAC/4TAY, CTMS-1TBI eller MTLS-1GI4?
MVH
Hans
Edit - såg inte att Nit-Erik nitat till igen.
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 17 gånger.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag ger Öken-Erik rätt, även om min information säger att de är;
CTLS-4TAY (Light Tank T15) med tornet till höger och CTLS-4TAC (Light Tank T14) med tornet till vänster.
CTLS-4TAY (Light Tank T15) med tornet till höger och CTLS-4TAC (Light Tank T14) med tornet till vänster.
Jag kan ha fel ang T-16, det gick lite snabbt.....o andra sidan gällde ju frågan "pojkarna" vilket jag tolkar som besättningen! Informationen om vagnarna var bara lite extra "bonus" sas.....
Tyskland blev imponerad av T34an och ville kopiera den, detta reulterade som bekant i Panthern.
Ytterligare ett land hade i princip samma planer men kom aldrig riktigt till skott, vad hette detta landets projekterade T34/Pantherkopia?
Öken-Erik
Tyskland blev imponerad av T34an och ville kopiera den, detta reulterade som bekant i Panthern.
Ytterligare ett land hade i princip samma planer men kom aldrig riktigt till skott, vad hette detta landets projekterade T34/Pantherkopia?
Öken-Erik
OK, en liten ledtråd behövs tydligen:
Det rör sej om ett land anslutet till axelmakterna.
Öken-Erik
Det rör sej om ett land anslutet till axelmakterna.
Öken-Erik