Quiz: Kulturhistoria
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Jag blev mest lite överraskad att det fanns fler än en seriemördare som fått smeknamn från Anderna. Just Sydamerika verkar ha några av de seriemördare som har dödat flest.
Nå Ny fråga.
Vi stannar i seriemördarnas värld. I USA så härjade i Texas år 1884-85 en seriemördare som fick namnet ” The Servant Girl Annihilator”
Dock så betedde sig denna seriemördare på ett sätt som just när det gäller tillvägagångssätt för seriemördare anses rätt ovanligt. Vad?
Nå Ny fråga.
Vi stannar i seriemördarnas värld. I USA så härjade i Texas år 1884-85 en seriemördare som fick namnet ” The Servant Girl Annihilator”
Dock så betedde sig denna seriemördare på ett sätt som just när det gäller tillvägagångssätt för seriemördare anses rätt ovanligt. Vad?
Re: Quiz: Citat av historiska personer
Han var en "Founding Father", eller en av USA:s grundlagsfäder, en av de allra främsta.
/G:son
Stämmer bra det. Din fråga.NIL skrev:Thomas Jefferson?
Tack, här följer en klassiker av lite senare dato:
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we."
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we."
Äh, det löser sig.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Kulturhistoria
Rätt eller njet...?
Hans K
Hans K
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Inga gissningar. Då kommer svaret här och jag släpper frågan fri.
Svaret är att du beställer två kast.
Kast är en gammal svensk mängdenhet för strömming (eller böckling). Ett kast motsvarar 4 strömmingar. När en kast strömming mättes ut användes handens fingrar. En strömming sattes mellan varje finger. Sedan "kastades" de ner i köparens korg.
/ currahee
Svaret är att du beställer två kast.
Kast är en gammal svensk mängdenhet för strömming (eller böckling). Ett kast motsvarar 4 strömmingar. När en kast strömming mättes ut användes handens fingrar. En strömming sattes mellan varje finger. Sedan "kastades" de ner i köparens korg.
/ currahee
Hmm, låter som någonting som både far och son George Bush kunde ha sagt, jag chansar på den yngre?NIL skrev:Tack, här följer en klassiker av lite senare dato:
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Wikipedia skriver:
Frågan är fri / ProbstnerFial (tyska Fiale, i sin tur av italienska foglia 'nålformig spets') är en liten krönande avslutning på en spira, strävpelare, husgavel etc., vanligen i form av ett dekorativt spetsigt miniatyrtorn.
Fialer förekommer i gotisk, nygotisk och viss italiensk arkitektur.
Behövs det ledtråd, eller är intresset lågt? 
Austins yxmördare menas?
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Men för att hålla quizen igång (jag tycker mer om ordet "frågesport"). Vad har vi för stil här då?
- Bilagor
-
- Hus.jpg (35.94 KiB) Visad 2817 gånger
Jo, han kallades ju för det också, men det är inte mördaren jag frågar efter, utan en sak i tillvägagångssättet som är ovanligt för en seriemördare. Jag kanske var otydlig.Schwemppa skrev:Austins yxmördare menas?
Ledtråd: det har med val av offer att göra.
Han (det får väl anses uteslutet att det var en hon), började sitt vidriga verk genom att mörda, och förmodligen våldta, svarta tjänstekvinnor, men gick senare över till förmögna vita kvinnor? Seriemördare brukar ofta hålla sig till en viss ras, och i synnerhet en viss socialklass.tryggve skrev:Jo, han kallades ju för det också, men det är inte mördaren jag frågar efter, utan en sak i tillvägagångssättet som är ovanligt för en seriemördare. Jag kanske var otydlig.Schwemppa skrev:Austins yxmördare menas?
Ledtråd: det har med val av offer att göra.