Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Battler » 8 februari 2009, 17:04

Ingen aktivitet, lite hjälp kanske behövs.
Codenamed “Operation ***********,” the attacks are wildly successful. Despite rough seas and high winds from a dangerously close typhoon

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 9 februari 2009, 22:09

Sjöstyrkan anlände via "Bashi Channel".

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 februari 2009, 23:41

Gissar att fraagan galler TG 38's operationer i China Sea i januari 1945????, Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 februari 2009, 14:56

varjag skrev:Gissar att fraagan galler TG 38's operationer i China Sea i januari 1945????, Varjag
Gissningen gick hem....
Amiral Halsey hade redan i november 1944 föreslagit, att 3. flottan skulle genomföra en raid i Sydkinesiska havet, men då icke erhållit Nimitz medgivande. Vid jultiden fick Halsey tillfälle att på Ulathi än en gång ta upp frågan med Nimitz, som 19/12 befodrats till storamiral. Några dagar senare erhöll Halsey tillstånd att genomföra raiden "om större japanska sjöstyrkor siktades".

Halsey tydde detta medgivande på sitt eget sätt. Efter att 6 och 7/1 ha anfallit flygbaserna på Luzon styrde 3. flottan natten 9 - 10/1 nord Luzon in i Sydkinesiska havet. Den slog därefter in på sydvästlig kurs mot Indokina, 12/1 riktades kraftiga angrepp mot sjöfarten mellan Camranhbukten och Saigon, varvid över 40 fartyg förstördes, däribland åtskilliga tankfartyg. Halsey hade hoppats att finna de japanska slagskeppen Ise och Hyuga i Camranhbukten men dessa befann sig då längre sydvart vid Linggaöarna.

TF 38 och Operation "Gratitude" (en bit ner på sidan)
http://pacific.valka.cz/forces/tf38.htm

varjags fråga...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2009, 21:52

Tack Battler...jag fick inget grepp om operationens namn, 'Gratitude', saa min trevare var synnerligen ofullstandig :oops:
Nasta, denna medalj - utdelades enbart till personal som tjanstgjort paa en viss plats och har ett lite konstigt namn.

Vilken var platsen och vad kallas medaljen?, Varjag
Bilagor
decoration.jpg
decoration.jpg (7.67 KiB) Visad 745 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 februari 2009, 12:47

...istallet for 'medal' - kallas denna utmarkelse, av okand anledning - for 'device'..... :wink: , Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 11 februari 2009, 16:38

Torde vara en minnesmedalj för dem som tjänstgjorde på Wake Island under slaget där, som överskuggades av den samtidiga attacken mot Pearl Harbor?

/G:son

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 februari 2009, 20:53

G:son skrev:Torde vara en minnesmedalj för dem som tjänstgjorde på Wake Island under slaget där, som överskuggades av den samtidiga attacken mot Pearl Harbor?

Alldeles ratt! Kallas 'Wake Island Device'.....G:sons fraaga, Varjag

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 11 februari 2009, 21:53

Tack Varjag. Vad har vi här då?

Bilagor
K9.jpg
K9.jpg (22.12 KiB) Visad 665 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 februari 2009, 22:49

".....som en stjarna skall du blinka - Kalinka min van....." :lol:

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 12 februari 2009, 09:16

varjag skrev:".....som en stjarna skall du blinka - Kalinka min van....." :lol:
Gav du en extra ledtråd, eller är det ett svar? Men eftersom ingen annan svarat heller, så kan du ju berätta vad det är. Ett experimentellt vapensystem, kan det väl kallas. :)

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 12 februari 2009, 09:55

Är det en pavlovsk hund som ständigt fått matskålen placerad under en tank?
Och nu med ett trotylpaket på ryggen med utlösningsspröt förväntas välja ut just en tysk panzer att leta mat under...
(Jag känner inte till vad fenomenet heter, och har inte fått klart för mig om de dresserades under erövrade tyska stridsvagnar eller om ryssarna helt enkelt såg till att hålla sina egna tanks borta från närområdet).

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 12 februari 2009, 10:03

Varjag ligger nog och snusar i sin tidzon så jag tjuvar :)

Röda armén experimenterade under 'det stora fosterländska kriget' med att förse hundar med sprängladdningar som utlöstes av ett distansorgan när dom kröp in under en stridsvagn för att hämta godbiten som dom under träning lärt sig väntade där.

Tanken var god men problemet var att dom i träningsmiljön präglades på sovjetiska stridsvagnar vilket i skarp tillämpning fick en kraftfullt oönskad effekt :lol: :lol: :lol:
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 12 februari 2009, 10:24

Ola Häggström skrev:Är det en pavlovsk hund som ständigt fått matskålen placerad under en tank?
Och nu med ett trotylpaket på ryggen med utlösningsspröt förväntas välja ut just en tysk panzer att leta mat under...
(Jag känner inte till vad fenomenet heter, och har inte fått klart för mig om de dresserades under erövrade tyska stridsvagnar eller om ryssarna helt enkelt såg till att hålla sina egna tanks borta från närområdet).
Tyskarna kallade dem för Minenhund, d.v.s. minhund, eller kanske rättare hundmina på svenska. Vad ryssarna kallade dem vet inte jag heller. Jag tror att man använde ryska tanks vid skolningen, som NIL påpekar, och följaktligen sökte de sig gärna till den bekanta lukten av dessa, om de inte irrade runt skräckslagna eller hoppade i famnen på sina förare. I vilket fall som helst blev det ingen större succé, och experimentet avblåstes. Din fråga. :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2009, 10:37

hoppade i famnen på sina förare 8O
...ska fan vara hundforare om kraeket hoppar upp i ens famn med en darrande sprotantenn paa ryggen och en armerad laddning under den :roll:

Låst