Landsverk L-185

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
cbo
Medlem

Landsverk L-185

Inlägg av cbo » 22 april 2007, 20:10

Jeg så dette billede på Axis History Forum:

Bild

Panservognen i midten af billedet er en Landsverk L-185 og det synes nærliggende at antage, at det er den vogn Landsverk solgte til det danske forsvar i 1934, hvor den var indregistreret som FP6 (forsøgspanservogn nr. 6).
Ifølge denne hjemmeside ( http://www.landskronakultur.se/landsverk/ ) blev der kun solgt én L-185, nemlig FP6 til Danmark.

Mit spørgsmål er om Landsverk producerede og solgte andre vogne af denne type? Hvis ikke, så må vognen i billedet jo være FP6 "under new management".

Jeg er ny her på forumet, håber det er OK at skrive på dansk :)

Claus B

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Re: Landsverk L-185

Inlägg av Olof Larsson » 22 april 2007, 22:38

cbo skrev:Jeg er ny her på forumet, håber det er OK at skrive på dansk :)

Claus B
Välkommen. Det går självfallet alldeles utmärkt att skriva på danska*.

Regler i forumet & information
Diskussionerna ska ske på svenska, norska eller danska.
Mvh ~ Olof Larsson

(*) Även om jag hört det påstås att t.o.m. danskarna har svårt att förstå danskan. :)

Användarvisningsbild
Kjell S
Medlem
Kontakt:

L-185

Inlägg av Kjell S » 24 april 2007, 00:29

Helt riktigt Claus, det är en bild av er FP6 i tysk tjänst. För övrigt den enda bild jag har sett på denna pansarbil med tysk märkning.

Detta därför att det byggdes bara en enda av denna modell på Landsverk, så det kan inte vara något annat.
Vi har bilder på holländska pansarbilar i tysk tjänst, de hade visserligen fler men det finns nästan inga bilder på de danska pansarbilarna efter 1943, så var bilarna tog vägen sen det vet vi inte, men de användes alldeles säkert av tyskarna.

Fotot köpte vi för övrigt in till SPHF när det nyligen såldes på Ebay.

cbo
Medlem

Re: L-185

Inlägg av cbo » 27 april 2007, 09:37

Kjell S skrev:Helt riktigt Claus, det är en bild av er FP6 i tysk tjänst. För övrigt den enda bild jag har sett på denna pansarbil med tysk märkning.

Detta därför att det byggdes bara en enda av denna modell på Landsverk, så det kan inte vara något annat.
Vi har bilder på holländska pansarbilar i tysk tjänst, de hade visserligen fler men det finns nästan inga bilder på de danska pansarbilarna efter 1943, så var bilarna tog vägen sen det vet vi inte, men de användes alldeles säkert av tyskarna.

Fotot köpte vi för övrigt in till SPHF när det nyligen såldes på Ebay.
Tak for bekræftigelsen af vogne. Godt at billedet er i gode hænder :)

Jeg har heller ikke noget bud på, hvor køretøjerne endte, ud over at en af de tidlige panservogne, FP1, samt de to Carden-Lloyd kampvogne (FP 4 og 5) dukkede op i Danmark igen efter 1945. Landsverk vognene så man, så vidt jeg ved, aldrig noget til igen. Man kunne jo tænke sig, at tyskerne ville have samlet Landsverk køretøjerne i én enhed. På den anden side, så dukkede den danske hærs Nimbus motorcykler op i Danmark, Frankrig og Polen, muligvis også i Tjekkoslovakiet, hvilket ikke just tyder på at de blev samlet sammen.

kh
Claus B

cbo
Medlem

Inlägg av cbo » 4 februari 2009, 14:03

I følge "Historic Military Vehicles Diretory" af Bart Vanderveen skulle Norge have modtaget et antal Landsverk L-185. Det harmonerer jo ikke med oplysningen om at Landsverk aldrig byggede mere end én vogn.

Er der nogen, da har et bud på hvor Vanderveen har fået den oplysning fra og om det har noget på sig?

Claus B

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem

Inlägg av Lynx_39 » 5 februari 2009, 23:06

Enligt Landsverks orderbok tillverkades endast en L-185, och den gick till Danmark.

Norges enda koppling till Landsverk är den lätta stridsvagnen L-120, en charmant liten sak.

CBO har möjligtvis inga nya trevliga bilder på dem danska Landsverk?

cbo
Medlem

Inlägg av cbo » 6 februari 2009, 20:04

Lynx_39 skrev:Enligt Landsverks orderbok tillverkades endast en L-185, och den gick till Danmark.

Norges enda koppling till Landsverk är den lätta stridsvagnen L-120, en charmant liten sak.

CBO har möjligtvis inga nya trevliga bilder på dem danska Landsverk?
Tak for det!

Jeg har nogle billeder, men om de er nye for dette forum ved jeg ikke.

Her er et af FP-6 (Landsverk L-185) fra Rigsarkivet:

http://home19.inet.tele.dk/cbo/div/dk/FP6ogFP1.jpg

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 6 februari 2009, 22:18

cbo skrev:I følge "Historic Military Vehicles Diretory" af Bart Vanderveen skulle Norge have modtaget et antal Landsverk L-185. Det harmonerer jo ikke med oplysningen om at Landsverk aldrig byggede mere end én vogn.

Er der nogen, da har et bud på hvor Vanderveen har fået den oplysning fra og om det har noget på sig?

Claus B
Jag vill minnas att jag har sett en beskrivning av Norska försök med pansarbilar och att de då lånade "en landsverkare" under en period.

men dom köpte ingen landsverkare utan gjorde ett par vagnar enligt modellen "Plåtklädd civil lastbil.

Mvh
/John T.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 18 februari 2009, 20:36

JohnT skrev: Jag vill minnas att jag har sett en beskrivning av Norska försök med pansarbilar och att de då lånade "en landsverkare" under en period.

men dom köpte ingen landsverkare utan gjorde ett par vagnar enligt modellen "Plåtklädd civil lastbil.

Mvh
/John T.
I boken "Swords of Scandinavia" (av Tarnstrom, s 127 )nämns att Norrmännen eventuellt skulle köpt L.185 till sin Mechanized Cavalry regiment

Men han är tydlig på att det bara var en plan.

Mvh
/John T.

Skriv svar