Skottet i Granhed
Skottet i Granhed
Lyssnade på en P4 Dokumentär på Ipod igår om en ganska märklig historia:
Lantbrukaren Janne Karlsson i Granhed i Sörmland vaknar en februarimorgon för fem år sedan med ett stort blodigt sår i pannan. Han förs med ambulans till sjukhus och opereras - skallbenet är splittrat och bensplitter har trängt in i hjärnan men Janne Karlsson överlever.
Först vet ingen vad som har hänt, man misstänker att Janne Karlsson kan ha varit uppe på morgonen, fallit och slagit i huvudet men inte märkt hur illa han slagit sig. Men så närmast av en slump hittar man ett hål i väggen vid lantbrukarparets säng och en gevärskula som familjens hund lekt med - och polisen kopplas in.
Polisens tekniska undersökning visar att en gevärskula måste ha blivit avlossad ungefär 3 kilometer från familjen Karlssons villa, att den förlupna kulan har trängt igenom husväggen och träffat Janne Karlsson i huvudet innan den studsat vidare och landat någonstans i sovrummet där hunden sedan lekt med den.
Sedan blir historien ännu märkligare - den tekniska undersökningen visar nämligen att kulan måste avlossats från ett skogsområde som tillhör Harpsund (Statsrådsberedningens lantegendom) och att kulan är av en särskild kaliber och därmed från ett Marocchi-gevär, varför bara fem vapen i hela Sverige skulle vara aktuella.
Ändå kör polisens utredning fast och någon ansvarig kan inte pekas ut. Det är ju högst troligt att det rör sig om en olyckshändelse - men är det ett hopplöst fall för polisen att lösa - eller är det en olyckshändelse där de faktiska förhållandena av något skäl mörkläggs?
Ännu mer konspiratorisk blir man när det till synes bara är Efterlyst i TV3 och sedemera Sveriges Radio som har rapporterat om fallet - SR P4 Dokumentären finns här:
http://www.sr.se/cgi-bin/p4/nyhetssidor ... el=2317657
Lantbrukaren Janne Karlsson i Granhed i Sörmland vaknar en februarimorgon för fem år sedan med ett stort blodigt sår i pannan. Han förs med ambulans till sjukhus och opereras - skallbenet är splittrat och bensplitter har trängt in i hjärnan men Janne Karlsson överlever.
Först vet ingen vad som har hänt, man misstänker att Janne Karlsson kan ha varit uppe på morgonen, fallit och slagit i huvudet men inte märkt hur illa han slagit sig. Men så närmast av en slump hittar man ett hål i väggen vid lantbrukarparets säng och en gevärskula som familjens hund lekt med - och polisen kopplas in.
Polisens tekniska undersökning visar att en gevärskula måste ha blivit avlossad ungefär 3 kilometer från familjen Karlssons villa, att den förlupna kulan har trängt igenom husväggen och träffat Janne Karlsson i huvudet innan den studsat vidare och landat någonstans i sovrummet där hunden sedan lekt med den.
Sedan blir historien ännu märkligare - den tekniska undersökningen visar nämligen att kulan måste avlossats från ett skogsområde som tillhör Harpsund (Statsrådsberedningens lantegendom) och att kulan är av en särskild kaliber och därmed från ett Marocchi-gevär, varför bara fem vapen i hela Sverige skulle vara aktuella.
Ändå kör polisens utredning fast och någon ansvarig kan inte pekas ut. Det är ju högst troligt att det rör sig om en olyckshändelse - men är det ett hopplöst fall för polisen att lösa - eller är det en olyckshändelse där de faktiska förhållandena av något skäl mörkläggs?
Ännu mer konspiratorisk blir man när det till synes bara är Efterlyst i TV3 och sedemera Sveriges Radio som har rapporterat om fallet - SR P4 Dokumentären finns här:
http://www.sr.se/cgi-bin/p4/nyhetssidor ... el=2317657
Re: Skottet i Granhed
Ligger Granhed i närheten av Hökebergs slott?
Utan konspirationsteorier så kan kulor vara dödliga på långa avstånd, i försvarsmakten så förbjöds mejning med kulspruta efter det att någon stackare dödades av en förlupen kula i tinningen då han var ute och åkte bil, med nervevad ruta. Flera kilometer ifrån övningsfältet. Var det i början av nittiotalet och vid Södertälje?
MVH
Hans
Utan konspirationsteorier så kan kulor vara dödliga på långa avstånd, i försvarsmakten så förbjöds mejning med kulspruta efter det att någon stackare dödades av en förlupen kula i tinningen då han var ute och åkte bil, med nervevad ruta. Flera kilometer ifrån övningsfältet. Var det i början av nittiotalet och vid Södertälje?
MVH
Hans
Men kan kulan faktiskt vara skadlig efter 3 km och en husvägg?
Nej, jag vet inte vad de menar med husvägg men spontant räcker det med en plywoodskiva för att få stopp på en kula efter tre kilometer.Schwemppa skrev:Men kan kulan faktiskt vara skadlig efter 3 km och en husvägg?
MVH
Hans
Precis vad jag tänkte. Skytten borde alltså ha befunnit sig betydligt närmare. Hur kunde man månntro fastslå de där 3 kilometrarna. Fanns det spår av skytten?
Nja, kommer ihåg ett fall från Finland, någon var på toppfågeljakt i Lappland, och en förlupen kula flög några kilometer, genom en yttervägg (antagligen ett modernt hus, lite bräder, isolering och gipsskivor), in i sovrummet, där mor och far låg och sov, genom en mellanvägg (två gipsskivor?
), för att slutligen stanna i bokhyllan i vardagsrummet. Ingen kom till skada. Just vid toppfågeljakt skjuter man ju i en vinkel som kan ge en vacker ballistisk bana, då kan det nog vara farligt längre bort också. Kommer ihåg ett annat fall, där en älgjägare skjöt på en orre i en trädtopp efter jakten, kulan flög ca 2km och kom ner vid jaktlagets lägereld, och dödade skyttens bror.
/G:son
Dokumentären i P4 tar tyvärr inte upp särskilt mycket teknisk fakta - bara att SKL skulle kommit fram till avstånd och kaliber genom "provskjutningar". Inte heller tar de upp exakt vilken kaliber det rör sig om - men helt omöjligt tror jag inte avståndet är.Schwemppa skrev:Precis vad jag tänkte. Skytten borde alltså ha befunnit sig betydligt närmare. Hur kunde man månntro fastslå de där 3 kilometrarna. Fanns det spår av skytten?
Kulans kraft är ju reducerad eftersom den har slagit i skallbenet men bara orsakat krosskador och inte fastnat.. I dokumentären pratar man om att det rört sig om en yttervägg av träpanel (tror jag) och innerväggen av spånskiva - dock hade den gått in i en ganska grov vinkel.
Vad kan det röra sig om för ovanlig kaliber? Marocchi verkar huvudsakligen göra hagelvapen och de kulkalibrar som finns sitter i kombi-bössor..
Edit: Och jag får väl själv erkänna att man blir lite skeptisk eftersom historien är så osannolik - men i inslaget i Efterlyst som gick för snart 5 år sedan fick man se såväl kulhål som kula och bilder på huvudskadan och radiojournalisten hävdar ju att hon åtminstone såg kulhålet i väggen.
Dock känns det väl mer som en Baldersson-historia eftersom skottet kom från Harpsund än en Woostersk krigskriminalhistoria?
Lite OT, men kommer osökt att tänka på Mythbusters-avsnittet där man undersökte om rakt upp skjutna kulor kunde vara dödliga när de föll ner tillbaka. Det var ju definitivt "busted". Om jag minns rätt, så trängde kulan sig högst någon cm in i (mjuk) mark.
Jag skulle tro att en gevärskula förlorar en hel del energi på en par kilometers flygtur?
Jag skulle tro att en gevärskula förlorar en hel del energi på en par kilometers flygtur?
Jag kollade detaljerna kring den förlupna kulan i Lappland; avståndet var exakt två kilometer, kulan gick genom ytterväggen, en garderob samt en mellanvägg, innan den stoppades av bokhyllan. Tyvärr hittade jag inte uppgifter om kaliber och i vilken vinkel skottet avfyrades. Men tre kilometer låter inte helt orimligt för det beskrivna skottet i Granhed, tycker jag.Schwemppa skrev: