Militär ID bricka
Re: Militär ID bricka
När jag gjorde lumpen 02 eller nått. Så fråga vi och dom sa att den bara skulle bära under krig. Men jag hade den under skjutövningar än då.
Hade en kille som hade dåligt tumma och vred sitt vapen lite för mycket varje gång han skulle säkra och det inte vidare roligt när man stod bredvig och han hade skarp ammo.
Hade en kille som hade dåligt tumma och vred sitt vapen lite för mycket varje gång han skulle säkra och det inte vidare roligt när man stod bredvig och han hade skarp ammo.
ID-brickan delas såvitt jag vet fortfarande ut till personal i Utlandsstyrkan. Dock präglas den inte längre med blodgrupp - om saker och ting skulle gå på röven är tanken att man får blodplasma i akutskedet.
Används ordet dödsbricka fortfarande i det här sammanhanget?
/G:son
/G:son
Det stämmer!Sarvi skrev:ID-brickan delas såvitt jag vet fortfarande ut till personal i Utlandsstyrkan. Dock präglas den inte längre med blodgrupp - om saker och ting skulle gå på röven är tanken att man får blodplasma i akutskedet.
Min delades ut när jag var barn, född 1970. Syrran hade en hon med, hon är född 1969.Jurgen Wullenwever skrev:Att den förekom i det militära är rimligt (fast under vilken tidsperiod?), men för vilka årskullar delades den ut till nyfödda, och varför? Används den av dagens militärer?
- J.K Nilsson
- Medlem
Junior som inte är två år fyllda har fått sin.MD650 skrev:Har för mig att så sent som 1999 gavs det ut ID-brickor.
J.K Nilsson
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
När jag läste det där, så frågade jag om mina brorssöner, födda under åren efter 2000, hade fått sådana, och det hade de, ehuru deras fader dittills intet visste därom, men hans fru gjorde det.J.K Nilsson skrev:Junior som inte är två år fyllda har fått sin.MD650 skrev:Har för mig att så sent som 1999 gavs det ut ID-brickor.
J.K Nilsson
Det är märkligt, i en tid när samhället inte har resurser till något alls (låter det som), ägnas ändå medel till att framställa id-brickor som rimligtvis måste hinna försvinna innan de skulle kunna tänkas komma till användning. Delas den ut till flickebarn också?
Min dotter född 07 har bricka så det måste ju vara så att alla får
Barn födda utrikes (med svenska föräldrar) får inte, dessutom får de stackarna lustiga personummer - diskriminering.
MVH
Hans
viewtopic.php?f=9&t=16426''Hans skrev:Kan någon förklara logiken bakom min utlandsfödde yngste sons personummer...och nu pratar vi inte om de sista fyra siffrorna utan de första sex.
010784??? Han är född den 24 juli 2001.
MVH
Hans
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
I lumpen fick man ju en sådan där grön bricka som klämdes fast på kläderna, det trodde jag var den svenska versionen av "the dog tag".
Sonderling
Sonderling
Du menar med namn och vilket förband man var på?
I så fall kallas det för just namnbricka
I så fall kallas det för just namnbricka
Borde inte ID-brickorna spelat ut sin roll lite med tanke på att nästan alla (åtminstone vuxna) bär med sig någon form av ID-kort nu för tiden?
Namnbricka - fredstida påfund för att hålla ordning på vad beväringen heter - plast fäst på en metallbricka (samma som reflexbrickan).Wooster skrev:Borde inte ID-brickorna spelat ut sin roll lite med tanke på att nästan alla (åtminstone vuxna) bär med sig någon form av ID-kort nu för tiden?
ID kort - plastkort (som körkort) för att möjligen identifiera om personen i fråga är den han (eller hon
ID bricka - ibland kallad dödsbricka, metallbricka att fästas med kedja runt halsen med präglade uppgifter om saker såsom namn, personummer och ibland blodgrupp i syfte bl.a. att identifiera till exempel en sönderbränd kropp.
Så begriper jag terminologin.
MVH
Hans
Den förklaring jag fått till att man inte längre präglar in blodgrupp på identitetsbrickan är att tekniken för blodgruppsbestämning är väldigt enkel nuförtiden och att det utförs regelmässigt (tex på en skadeplats)innan ett transfussionsföretag.
Jag har dock valt att ha kvar blodgruppen samt att jag i ohälsosamma miljöer även burit blodgrupp synligt på skyddsvästen (hängslen och livrem)
Jag har dock valt att ha kvar blodgruppen samt att jag i ohälsosamma miljöer även burit blodgrupp synligt på skyddsvästen (hängslen och livrem)
Äh, det löser sig.
Ja termologin är jag helt överens om. Men ID-brickan (dödsbrickan, dogtag) kom ju till i en tid då ID-handlingar ovanliga och ganska bräckliga. Idag är ID-handlingar i form av plastkort såväl allmänt spridda och beständiga mot såväl väta, värme, yttre stötar etc.. Och därmed bör brickan delvis spelat ut sin roll.Hans skrev:Namnbricka - fredstida påfund för att hålla ordning på vad beväringen heter - plast fäst på en metallbricka (samma som reflexbrickan).Wooster skrev:Borde inte ID-brickorna spelat ut sin roll lite med tanke på att nästan alla (åtminstone vuxna) bär med sig någon form av ID-kort nu för tiden?
ID kort - plastkort (som körkort) för att möjligen identifiera om personen i fråga är den han (eller hon) påstår sig vara och låta vedrbörand ha tillträde till något.
ID bricka - ibland kallad dödsbricka, metallbricka att fästas med kedja runt halsen med präglade uppgifter om saker såsom namn, personummer och ibland blodgrupp i syfte bl.a. att identifiera till exempel en sönderbränd kropp.