När Arvika Nyheter (wow!) intervjuade mig efter premiären så var 'Tolkien vänder sig i sin grav' det första jag sa.
Jag är mycket missnöjd. Jag tycker att filmen känns lite för mycket som vilken dussin-action-rulle som helst.
Eftersom att Ringens Brödraskap var en mycket bra film och en så bra filmatisering så hade jag ju någorlunda lika stora förväntingar på den här filmen...
Visst, det är mycket vackra miljöer genom hela filmen, och musiken är underbar, men när det kommer till handlingen och att se på filmen som en filmatisering av
min älskade så blir jag besviken.
Jag förstår att PJ har varit tvungen att kasta om saker och inte behålla samma kronologi som Tolkien har i sina böcker (som det här med
Henne) och det tycker jag är helt acceptabelt (även om jag tror det kommer bli svårt att hinna med att få med allt i sista filmen) men att helt sonika förkasta delar av handlingen och ersätta den med sina egna tycker jag är helt omöjligt att acceptera. Jag förstår inte hur PJ kan göra så här. Jag har så många gånger hört honom säga att teamet bakom filmerna inte har ändrat någonting och gjort allt de kan för att få filmerna att vara så nära orginalen så möjligt, men så går de och gör tvärtom.
Början av filmen verkade lovande (Förutom kanske att det för en gångs skull skulle ha behövts lite mer effekter på ett ställe. Jag pratar då om balrog, han verkar inte nog mäktig som ni påpekat) allt som händer i de trenne handlingarna flyter på ganska bra (Det är ju klart att jag skulle vilja ha saker på ett annat vis här med, mer saker som jag har överseende med). Slaget mellan orker och ryttare är mycket snyggt, jag tycker det är relativt bra det här med Lavskägge förutom att han verkar en aning ovetande, och mötet mellan Aragorn, Gimli, Legolas och Gandalf fungerar ganska bra (men varför säger han inte någonting om att han funnit Merry och Pippin, jag menar, Aragorn och gänget lär ju vara rätt måna om att få veta om Gandalf har sett dem eller något eftersom de sprungit ganska långt och länge för att leta reda på dem) Jag förstår inte alls hur folk som inte har läst böckerna som tänker lite på vad de just sett kan få ihop allt, det känns som att det är mycket som borde ha förklarats mer. All action har tagit tid för allt småprat och filosoferande som finns i böckerna, och det här gör mig irriterad. Kunde de inte ha tagit bort mycket av det här som har med Arwen att göra i båda filmerna, hela Osgiliath-delen, Ulv-slaget och massa skämt, som på en del ställen får filmen att verkar ganska oseriös, och istället visa mer av allt det som hände i Ithilien, pratet den där kvällen mellan Frodo, Sam och Faramir om ringen, eller mer små visor och dikter (I stil med Theodens
Var är ryttaren?) (Var det förresten någon mer än jag som tyckte att Exorcist-Gandalfs utdrivning av Saruman ur Theoden kunde ha gjort på något snyggare sätt?) och samtal direkt hämtade ur boken som Gandalf och Frodos samtal om Gollum inne i Moria.
Jag stör mig på det sätt som de förvridit karaktärerna på också, Gimli och Faramir måste uppfattas på ett helt fel vis av alla de som går och ser filmen. Jag tänkte mig Gimli som en person med ett råbarkat sätt som innerst inne var en riktigt trevlig typ, som uppskattade vackra ting och var lite små-filosofisk, men här har han istället blivit utbytt med någon pajas som hamnar i massa komiska situationer pågrund av sin längd hela tiden. En simpel comic-relief. Och Faramir, Oh, Faramir. Vad har de gjort med dig? Faramir var min favoritfigur, och nu är han bara någon torftig typ som faller för ringens frestelse hur lätt som helst... Han som förr visade att inte alla Gondors män var like lättsnärjda som Boromir lurades nu lättare än någon. Besvikelse...
Oj, va långt det här blir
Nu kan jag ju lika gärna fortsätta lite till
Jag tyckte faktiskt att Gollum var mycket bra. Klar överraskning, hade jätte-låga förväntningar på honom först. I början (som när han kröp ner för väggen) var han hemskt ful, men sedan blev han jätte-bra. Tyckte som någon sa att det var bra att han inte var grön som han brukar. Jag tänker mig honom som en förvriden hobbit, varför han skulle vara grön förstår jag inte. Att Gollum var så komisk förstår jag faktiskt, det är han ju i boken med, men jag tycker att de kunde ha försökt visa att han även är en mycket hemsk typ som smyger in i barnkamrar och äter spädbarn, för jag tror inte att så många fler än oss vegetarianer tycker det är så hemskt med att döda några små kanicklar
Min åsikt om Helms Klyfta är lite tvedelad. Jag tycker att det var ganska storslaget och bra, men Rohans folk framstår som lite väl barbariska då de skickar ut småbarn till strid. Hela ideén med alvarmén var onödig, för att visa att alverna deltog i ringens krig så hade det bara behövts en kommentar av Faramir som kikade ut över Pelennors slagfält och sa typ att 'Ringen är borta och mordors portar är krossade. Det svarta tornet Barad-Dûr är befäst av Gondors folk (eller jämnat med marken eller nåt), och i Mörkmårdens djupa skogar är fästningen Dol Guldor belägrad av alverna.' Då hade vi sluppit alla fula alv-samurajer (alvernas och och haradrims rustningar är lite väl pråliga för min smak) i Helms Deep.
Nu kommer jag inte på något mer att kritisera, så nu ger jag mig tills vidare... Hehe.