Aha... dom -håller reda på sin historia! Gaspar da Gama, VarjagCopernicus Polonus skrev:Ledtråd: Mannen var jude född troligen i Poznan.
/ Copernicus
Quiz: Tidigmodern tid
Re: Quiz-Tidigmodern tid
- Copernicus Polonus
- Medlem
Helt rätt! Det var Gaspar da Gama.
Gaspar (Kasper) da Gamas bedrifter blev orsaken till en hel våg av 1500-tals polacker som sökte sig till iberiska halvön och tjänstgjorde i Portugals och Spaniens hov, arme och flotta. De kanske mest kända är: Jan Tarnowski - senare polsk storhetman – som stred mot morer i Africa; Jan Dantyszek som blev vän till Hernán Cortés; Erazm Kretkowski som besökte Indien; Stanisław Niegoszewski, Sigismunds sekreterare som beskrev Portugal och Spanien; och Krzysztof Pawłowski som beskrev bl.a. Moçambique och Indien.
Varjags fråga.
Mvh Copernicus
Gaspar (Kasper) da Gamas bedrifter blev orsaken till en hel våg av 1500-tals polacker som sökte sig till iberiska halvön och tjänstgjorde i Portugals och Spaniens hov, arme och flotta. De kanske mest kända är: Jan Tarnowski - senare polsk storhetman – som stred mot morer i Africa; Jan Dantyszek som blev vän till Hernán Cortés; Erazm Kretkowski som besökte Indien; Stanisław Niegoszewski, Sigismunds sekreterare som beskrev Portugal och Spanien; och Krzysztof Pawłowski som beskrev bl.a. Moçambique och Indien.
Varjags fråga.
Mvh Copernicus
...i motsats till flera 'föregående' - koloniserade denne utan båtar
.......
- Copernicus Polonus
- Medlem
Jermak Timofejevitj (Ермак Тимофеевич). Under hans ledning påbörjades den ryska erövringen av Sibirien.
/ Copernicus
/ Copernicus
Yermak är naturligtvis rätt, frågan till Copernicus, Varjag
- Copernicus Polonus
- Medlem
Tack Varjag.
Vem är mannen på porträttet nedanför? (Han var en mycket känd och viktig person i 1600-talets Centarleuropa ).

Vem är mannen på porträttet nedanför? (Han var en mycket känd och viktig person i 1600-talets Centarleuropa ).

Miklos ZrinyiCopernicus Polonus skrev:Tack Varjag.
- Copernicus Polonus
- Medlem
Kroatiens ban Miklos Zrinyi (Nikola Zrinski) är alldeles rätt.
Jokkes fråga.
/ Copernicus.
Jokkes fråga.
/ Copernicus.
Lämnar frågan fri.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag har inte varit så aktiv på sistone men då frågan nu råkar vara fri så tar jag tillfället i akt och frågar kanske en litet svår fråga men jag ger ledtrådar om det verkar vara alldeles för svårt. Det är en fråga gällande judisk religionshistoria. Så frågan lyder då:
Vilken judisk religiös rörelse uppkom i Östeuropa på 1700-talet?
Du kanske menar hasidismen?, VarjagRalf Palmgren skrev:Jag har inte varit så aktiv på sistone men då frågan nu råkar vara fri så tar jag tillfället i akt och frågar kanske en litet svår fråga men jag ger ledtrådar om det verkar vara alldeles för svårt. Det är en fråga gällande judisk religionshistoria. Så frågan lyder då:
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag ger rätt åt "hasidismen". Detta trots att ordet "hasidismen" är en direkt översättning från engelskans "Hasidic Judaism". Innebörden var i alla fall rätt. Det fullständigt korrekta svaret som jag var ute efter på svenska var den judiska chasidiska religiösa rörelsen som uppkom i Östeuropa under 1700-talet. Således går frågan nu över till Varjag.varjag skrev:Du kanske menar hasidismen?, VarjagRalf Palmgren skrev:Jag har inte varit så aktiv på sistone men då frågan nu råkar vara fri så tar jag tillfället i akt och frågar kanske en litet svår fråga men jag ger ledtrådar om det verkar vara alldeles för svårt. Det är en fråga gällande judisk religionshistoria. Så frågan lyder då:
Tack Ralf. Vem är denna man och vad blev han mest känd för?, Varjag
- Bilagor
-
- fältherre.jpg (14.63 KiB) Visad 514 gånger
- Ralf Palmgren
- Medlem
Mannen i bilden är generalen av kavalleriet och general en chef över hela den svenska armén i Finland under hattarnas ryska krig 1741-1743 Greve Charles Emil Lewenhaupt. Efter grova försummelser under kriget blev han halshuggen på sandbacken vid Norrtull i Stockholm den 4 augusti 1743.varjag skrev:Tack Ralf. Vem är denna man och vad blev han mest känd för?, Varjag