Kriget från tyskt perspektiv
Kriget från tyskt perspektiv
Hej på er alla film intresserade.
Jag har ett ett stort intresse i filmer o dokumentärer som handlar om andravärldskriget. Nu e det så att jag tröttnat på att oftast så fra,ställs amerikanen som den tapra kämpen o tyskarna som nazister o grymma svin.
Visst det fanns grymma nazister men det e inte det vi ska diskutera o inte det jag vill ha svar på.
Jag vill ha film tips om filmer där tyskarna framställs som kämpande pojkar o män. Om man luskar lite om hur soldaterna var på båda sidor så får man snabbt fram att tyskarna var bättre soldater än amerikanarna (Inte alla men majoriteten). De kämpade mer tappert och var duktigare.
Det är därför jag vill ha tips på filmer som framställer tyskarna på rätt sätt. Jag har en stor samling DVD filmer som handlar om ww2. För att ni ska få ett hum om vad det är för typ av film jag söker så om ni har sett STALINGRAD så vet ni ungefär. För er som inte sett STALINGRAD köp den på DVD 99kr på http://www.discshop.se (tror dom fortfarande har den)
Tack för alla svar
Jag har ett ett stort intresse i filmer o dokumentärer som handlar om andravärldskriget. Nu e det så att jag tröttnat på att oftast så fra,ställs amerikanen som den tapra kämpen o tyskarna som nazister o grymma svin.
Visst det fanns grymma nazister men det e inte det vi ska diskutera o inte det jag vill ha svar på.
Jag vill ha film tips om filmer där tyskarna framställs som kämpande pojkar o män. Om man luskar lite om hur soldaterna var på båda sidor så får man snabbt fram att tyskarna var bättre soldater än amerikanarna (Inte alla men majoriteten). De kämpade mer tappert och var duktigare.
Det är därför jag vill ha tips på filmer som framställer tyskarna på rätt sätt. Jag har en stor samling DVD filmer som handlar om ww2. För att ni ska få ett hum om vad det är för typ av film jag söker så om ni har sett STALINGRAD så vet ni ungefär. För er som inte sett STALINGRAD köp den på DVD 99kr på http://www.discshop.se (tror dom fortfarande har den)
Tack för alla svar
- Johan Elisson
- Medlem
- Wolfblitzer
- Medlem
Ja just det en sak till, jag tycker det e viktigt att tyskarna snackar tyska......inte ens tysk brytning på engelska e okej. Glömde nämna att jag sett das boot.
Andra filmer som skildrar tyskarna som jag sett är döden på larvfötter (vilken skit film) all quiet on the estern front (har säkert stavat fel) järnkorset som nån nämde....hmmm har säkert sett fler bara att jag inte kommer ihåg vad dom heter. Alltså jag tänkte om ni visste nån ny film, ibland så hör man ju inte så mycket om nya filmer, hittade en film aldeles nydligen som kom 2000, when thrumpets fade, vart jätte förvånnad att man inte hört nåt om den i sverige, i alla fall inte jag.
Andra filmer som skildrar tyskarna som jag sett är döden på larvfötter (vilken skit film) all quiet on the estern front (har säkert stavat fel) järnkorset som nån nämde....hmmm har säkert sett fler bara att jag inte kommer ihåg vad dom heter. Alltså jag tänkte om ni visste nån ny film, ibland så hör man ju inte så mycket om nya filmer, hittade en film aldeles nydligen som kom 2000, when thrumpets fade, vart jätte förvånnad att man inte hört nåt om den i sverige, i alla fall inte jag.
Re: Kriget från tyskt perspektiv
Känsligt ämne det där.. Om du söker filmer utifrån Tyskarnas perspektiv, på samma sätt som Jänkarna porträtterar sina filmer, så kommer du få söka bra länge.. kan lugnt påstå att det inte finns några sådana. Tyskar får helt enkelt inte vara stolta över sina förfäder som slogs i kriget.Leprazy skrev:Hej på er alla film intresserade.
Tack för alla svar
Du kommer t.ex aldrig se en:
Tysk soldat som påstår sig kämpa för Hitler och Tyskland såvida han inte i samma andetag avrättar en P.O.W. eller en lägerfånge.
Tysk soldat som anser att kriget är berättigat av olika orsaker ex. att man slåss för att ta kål på bolsjevismen.
Tysk soldat som med stolthet står gråtande framför rikets (Hua! ett hakkors!) fana efter att han förlorat en god kamrat.
Tysk soldat som i bärsärkargång hoppar upp ur skyttegraven och skjuter ihjäl 10 amis a'la Band of Brother innan han såras alternativt dör.
Tysk soldat som huvudperson om han ser snäll ut resp. handlar på ett humant sätt. Även mot sina fiender.
Tysk soldat som huvudperson såvida han inte är antingen suput, pacifist, Hitler-hatare, officers-hatare, allmänt dräggig och svär mycket.
Kort sagt, du kommer aldrig hitta en bra film som handlar om kriget från tyskt perspektiv då dom få som finns är gjorda av vapenvägrande regissörer samt att dom enbart gjordes för en orsak - visa att kriget är ett helvete till skillnad från Jänkarnas filmer där dom alltid slåss för att "befria Europas folk och återge dem friheten och demokratin" i sann Hollywoodanda.
Men om du som sagt vill ha "vanliga" krigsfilmer, pacifistfilmer, utifrån "tysk synvinkel" så borde väl Das Boot och Die Brücke vara nåt samt en krigsfilm, iofs Hollywood den med, som handlar om två plutoner - en tysk en amerikansk, som möts på julaftonen 1944 i någon skog i Frankriker/Belgien. Minns dock inte alls vad den hette..
Hehe alltså jag vill inte ha ombytta roller att det e en massa nazi propaganda o att det e tyskarna som e rambo, allt jag vill är att se en film där inte amerikanarna e hjältar o extremt modiga o tyskarna e svin.
Alltså det jag tröttnat på i filmer är att det alltid går så lätt för amerikanarna att ta sig fram o besegra tyskarna, så var det ju inte. Okej dom tog sig fram (annars så skulle ju inte andravärldskriget slutat som det gör) men dom tog sig ju inte fram så lätt som det skildras i många filmer. Tyskarna bjöd på hård nackat motstånd.
Der Brücke ska jag kolla upp vad det är för film, minns inte just nu att jag har sett den, den där andra filmen du pratar om där dom möts i skogen har jag sett. Tack för det film tipset endå
Alltså det jag tröttnat på i filmer är att det alltid går så lätt för amerikanarna att ta sig fram o besegra tyskarna, så var det ju inte. Okej dom tog sig fram (annars så skulle ju inte andravärldskriget slutat som det gör) men dom tog sig ju inte fram så lätt som det skildras i många filmer. Tyskarna bjöd på hård nackat motstånd.
Der Brücke ska jag kolla upp vad det är för film, minns inte just nu att jag har sett den, den där andra filmen du pratar om där dom möts i skogen har jag sett. Tack för det film tipset endå
Skulle du då kanske kunna berätta vad filmen "om skogen" heter?Leprazy skrev:Hehe alltså jag vill inte ha ombytta roller att det e en massa nazi propaganda o att det e tyskarna som e rambo, allt jag vill är att se en film där inte amerikanarna e hjältar o extremt modiga o tyskarna e svin.
Har du förövrigt sett "When trumpets fade"? Rätt hyffsad film faktiskt.
Ang. DIE Brücke så har du lite information här - http://us.imdb.com/Title?0052654 - det är också en "anti-krigsfilm"
hmmm tänker.....hehe nee sorry. Kommer inte på vad den hetter. Jag tänker på den filmen när dom övernattar i nåt hus o sen kommer tyskarna o sjunger ein weinnachtbaum bla bla osv
o sen så vill tyskarna ge upp för att dom vet att kriget snart e slut. Men dom vill att dom ska skjtua lite kulor för att det ska se ut som strid osv. Tänker vi på samma då Ostmark? Lovar att jag ska säga till om jag kommer på vad den hetter. Kollade lite nu på internet på krigsfilmer men hittade inte den.
Jag orkade inte kolla igenom alla filmer på denna sida, men kolla igenom kanske känner du igen namnet på filmen http://www.geocities.com/warmoviedatabase/mwwtwo.html
Hoppas du har lycka i dit letande
Jag orkade inte kolla igenom alla filmer på denna sida, men kolla igenom kanske känner du igen namnet på filmen http://www.geocities.com/warmoviedatabase/mwwtwo.html
hmmm tänker.....hehe nee sorry. Kommer inte på vad den hetter. Jag tänker på den filmen när dom övernattar i nåt hus o sen kommer tyskarna o sjunger ein weinnachtbaum bla bla osv
o sen så vill tyskarna ge upp för att dom vet att kriget snart e slut. Men dom vill att dom ska skjtua lite kulor för att det ska se ut som strid osv. Tänker vi på samma då Ostmark? Lovar att jag ska säga till om jag kommer på vad den hetter. Kollade lite nu på internet på krigsfilmer men hittade inte den.
A Midnight Clear (1992)Leprazy skrev:hmmm tänker.....hehe nee sorry. Kommer inte på vad den hetter. Jag tänker på den filmen när dom övernattar i nåt hus o sen kommer tyskarna o sjunger ein weinnachtbaum bla bla osvo sen så vill tyskarna ge upp för att dom vet att kriget snart e slut. Men dom vill att dom ska skjtua lite kulor för att det ska se ut som strid osv. Tänker vi på samma då Ostmark? Lovar att jag ska säga till om jag kommer på vad den hetter. Kollade lite nu på internet på krigsfilmer men hittade inte den.
Det var den filmen vi tänkte på, vad den heter på Svenska vet jag dock inte. Bra sida förresten.
Ett par recensenter.MD650 skrev:Vad handlar A midnight clear om?
William Wharton's autobiographical novel of World War II becomes a moving portrait of war's madness in the microcosm of a small intelligence patrol on the German front in 1944. The unit, composed of high IQ soldiers, is sent to scout ahead. They discover a small platoon of Germans hiding in the forest, but these soldiers would rather fight with snowballs than guns and exchange Christmas presents instead of mortar fire. The young, rather unsoldierly Americans are offered the opportunity to "capture" the Germans without a fight--until a fatal misunderstanding plunges their efforts into tragedy. Director Keith Gordon, who also penned the screenplay, creates an unusually eloquent, offbeat platoon drama shot amidst the tranquil beauty of a snow-covered forest. His excellent cast includes future stars Ethan Hawke and Gary Sinise, with Frank Whaley, Kevin Dillon, Arye Gross, and Peter Berg rounding out the platoon. Though little seen upon its 1992 release, this moving drama received high praise for its vivid characters and delicately wrought imagery and remains one of the most powerful pacifist dramas of the post-war era. --Sean Axmaker
This movie caught my eye when it aired on Bravo not too long ago. I only caught a couple of minutes and decided to rent it. The first time i watched it, it disappointed me. I thought,'Hey! It's a war movie!Where's all the action?'However, the second time I watched it, I realized that it wasn't a movie about war. It's a movie about peace. The film was wonderful in its originality. The plot goes like this: It's winter 1944. A small unorthodox intelligence platoon is sent to await a German offensive. They set up shop at a large French chateau, and all goes well until they here voices in the night. German voices. Some germans are camping not too far away. however, they're not interested in fighting....they want peace. they believe the war is almost over, and they don't want to die. The Americans agree to take them as prisoners, then release them after the war is over. But something goes wrong with the agreement, and we learn that war...and peace...can be hell. The cast is strong: Gary Sinise is almost frightening as Wilkins; Frank Whaley playing the innocent and tragic priest Mundy; and Ethan Hawke as the sympathetic seargant Knott. This film is an overlooked and underrated classic. I'd call it Saving Private Ryan for the Thinking Man.
Midnight Clear is at the top of the all-time greatest hits list of war movies. The story is very unique and keeps your interest throughout. There are no boring or wasted parts. It is a good old fashioned war movie but with much more to it than most. Probably the most fascinating feature of this film is it's brilliant imagery and setting. It is set in winter and as the American GIs make contact with their German counterparts, the surroundings are covered in a beautiful sea of white snow. The scenery is real and you can feel the cold wind blowing in your face and the snow beneath your feet! The first time I saw the movie was when it came to theaters and I thought it was great. Now, after buying the video and seeing it almost every winter since, it just keeps getting better...and that's an amazing acomplishment for the film makers. A classic war that ages like fine wine! The cast was excellent and you'll probably recognize some familiar faces and the action was as real as it gets. Bottom line: if you are a war movie fan or collector, DO NOT MISS this movie!!!!!! No war collection can be without it! PS: if you like this, another sleeper that is a must have is, "When Trumphets Fade", another WWII action packed classic!