Jag håller på med en lite småtokig grej hemma i garaget.
Har en Kavasaki Drifter som jag fått för mig att jag skall "omvandla" till en WW2 HD WLA.
Kommer såklart aldrig att bli äkta men som en rolig grej......
Lacken e klar o montering påbörjad men nu kommer jag till småsakerna som "Gör det".
Jag har någonstans läst att 101:e hade 2 st motorcyklar med sig till Normandie, kan det vara så?
Letar ju efter en identitet som jag kan stjäla till min cykel.
E det någon som har en bild på en mc i Normandie där idnumret o övrig märkning syns?
eller e de så bra att någon vet en id på en cykel som var där? (helst 101:a allra helst 506 PIR)
Ska även ha hölster på gaffeln till geväret, ska det vara M1 Garand om det ska vara någorlunda rätt?
På andra sidan skall en ammolåda sitta på gaffeln. Letar efter en ammolåda som någorlunda liknar en original.
Vet någon om det finns något liknande från svenska försvaret som man kanske kan köpa billigt på överskott eller nåt?
Motorcyklar i Normandie
Motorcyklar i Normandie
- Bilagor
-
- WLA ww2
- HD-WLA-Army-1942.jpg (255.44 KiB) Visad 2902 gånger
Re: Motorcyklar i Normandie
Du känner väl till sidan http://www.liberator.be ?
Härnedan en bild på olika fodral. De fästes på motorcykeln av en kvartersmästare när den levererats till förbandet.

Om det är 101 Airborne Division du är intresserad av så bör du kontakta författaren Mark Bando som nog är den främste författaren när det kommer till den divisionen. Han är pensionerad polis och har en egen hemsida. Senaste jag hörde om honom var dock att han var "embedded" med 506 i Afghanistan.
www.101airborneww2.com/
/Daniel
Njae, det tror jag inte. Thompson var standard, och på grund av dess eldkraft säkerligen också mest omtyckt, men olika vapen förekom. På bilden din är det en Thompson.Prague skrev:Ska även ha hölster på gaffeln till geväret, ska det vara M1 Garand om det ska vara någorlunda rätt?
Härnedan en bild på olika fodral. De fästes på motorcykeln av en kvartersmästare när den levererats till förbandet.

Angående 101 Airborne Division så hade de ett antal motorcyklar. Här ett foto på några motorcyklar tillhörande Div HQ under övning i England innan invasionen.Each WLA was equipped with a Gun Carrier Rack on the right side of the front forks. Generally the rider carried a Thompson Sub Machine Gun in the M1940 leather scabbard. However all types of weapons could be fitted to the rack, either in the TSMG Scabbard, M1 Carbine or M1938 Rifle Scabbard as illustrated below.
Except for one example observed on a wartime picture, WLC's were never equipped with a Gun Rack or Ammo Box on the front forks.
http://www.theliberator.be/liberator2.htm

Om det är 101 Airborne Division du är intresserad av så bör du kontakta författaren Mark Bando som nog är den främste författaren när det kommer till den divisionen. Han är pensionerad polis och har en egen hemsida. Senaste jag hörde om honom var dock att han var "embedded" med 506 i Afghanistan.
www.101airborneww2.com/
/Daniel
Tack för det snabba svaret.
E de så att du (eller nån annan) kanske vet vilket regement dessa gossarna på bilden skulle kunna tillhöra.
HQ, e de en egen division eller hur ligger det till
som jag förstått det så är det Armén, Division (101:e) Reg (ex 506) o sen company, i den följden.
E jag tokigt på det?
Jag har "Army regulations" från 1942 å där står det massa om hur man skall märka olika utrustning.
Utifrån de bifogade bilderna från denna, skulle någon kunna berätta vad min mc skulle kunna heta om den tillhörde 101:e, HQ o tex fordon 3 (ser att de har minst 3 st iaf
).
Ska där vara stjärna på tanken (army?) och då U.S. Army i text efter?
Många dumma frågor har jag, men om man inte frågar får man inga svar, har jag hört.
E de så att du (eller nån annan) kanske vet vilket regement dessa gossarna på bilden skulle kunna tillhöra.
HQ, e de en egen division eller hur ligger det till
som jag förstått det så är det Armén, Division (101:e) Reg (ex 506) o sen company, i den följden.
E jag tokigt på det?
Jag har "Army regulations" från 1942 å där står det massa om hur man skall märka olika utrustning.
Utifrån de bifogade bilderna från denna, skulle någon kunna berätta vad min mc skulle kunna heta om den tillhörde 101:e, HQ o tex fordon 3 (ser att de har minst 3 st iaf
Ska där vara stjärna på tanken (army?) och då U.S. Army i text efter?
Många dumma frågor har jag, men om man inte frågar får man inga svar, har jag hört.
- Bilagor
-
- AR-850.jpg (182.13 KiB) Visad 2877 gånger
Såg inte länken till Mark Bando förrän nu, ska genast frottera mg i denna sida, verkar intressant som fanken.
Tack igen
Tack igen
Divisional HQ tillhör inget av regementena. Prova som sagt att fråga Mark Bando eller att skriva på hans diskussionsforum. Där kan du säkert få hjälp vad gäller märkning, registreringsnummer etc.
/Daniel
/Daniel