Kraxpelax skrev:Till Zetterling! Först får jag be en smula om ursäkt, jag har läst halva boken nu och där finns ju massor av intressant analys. Sedan grundar jag min uppfattning helt enkelt, huvudsakligen, på artiklar i Wikipedia, och om dessa är missvisande, något Zetterling är långt bättre kompetent än jag att bedöma, har jag ingen anledning att stå på mig.
Det är helt OK.
Som redan nämnts i tråden är det akademiska intresset för andra världskrigets militära operationer extremt litet, vilket har resulterat i att huvuddelen av all litteratur är ganska amatörmässig. Eftersom wikipedia i mångt och mycket är en syntes av befintlig litteratur på området så blir resultatet därefter.
Kraxpelax skrev:Så frågan om Kurskslaget. Jag får t v ränka mig till en allmän synpunkt. Om det nu var fallet att Centralfrontens och Voronezjfrontens skilda taktiska upplägg dirigerades från Stavka ligger flexibilitet där. Vad jag vet tillhörde f ö både Rokossovskij och Vatutin Stalins favoriter, vilket kan ha medfört en rörelsefrihet utöver det vanliga. Jag ska läsa boken för andra gången färdigt och är mycket intresserad av förtydligande utöver vad dr meddelas. Spontant faller mig tanken in att Rokossovskijs beslut att starta upp med artilleriet mot fiendens batterier förefaller vettigt med hänsyn till Röda Arméns bristfälliga artillerimetodik, som torde föranleda prioritering av relativt fasta mål
Flera år har förflutit sedan jag pysslade med Kursk, men som jag minns den sovjetiska planeringsprocessen genomfördes den i stor utsträckning som en dialog mellan STAVKA och frontbefälhavarna, vilket med tanke på omständigheterna synes vara ett rimligt förfarande.
Jag tror ockå att Vatutins djupförsvar var ett misstag, för det gav tyskarna möjlighet att slå en försvarslinje i taget, under de första dagarna. Huvudorsaken till att Vatutin hamnade i svårigheter var nog ändå att han mötte en betydligt starkare tysk anfallsstyrka än Rokossovskij.
Kraxpelax skrev:Så till Bagration, whoops, jag har läst slarvigt. Wikipediartikelns uppgifter om sovjetiska förluster kommer från sovjetisk källa, vilket väl är av tvivelaktigt värde. Att Rokossovskijs front hade de största förlusterna är kanske en naturlig konsekvens av att han också hade den största numerären, om jag inte misstar mig; rätta mig om jag har fel. En önskan vore att Zetterling skreve en bok om just Bagration, en operation som inte har behandlats i proportion till dess betydelse.
Min källa är rysk, Krivosheevs
Grif Sekretnosti Sniat, men det kan vara så att wikipediaartikeln inte tar upp alla förluster.
JA, Rokossovksijs front hade den största numerären.
Om jag bara får tid skall jag skriva om Bagration. Jag har redan samlat ett omfattande underlag.
Kraxpelax skrev:Jag vore också intresserad av synpunkter på kraftmätningen mellan Vatutin och von Manstein i Kurskslagets efterspel.
Det har jag inte tittat på, men min uppfattning är att generalernas roll är ganska liten under andra världskriget. Krigsförloppet förklaras bättre genom att studera ekonomisk-politiska förutsättningar och taktisk skicklighet, än genom den operativa nivån och generalernas insatser.