Quiz: Rysslands historia
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Quiz: Rysslands historia
Huset ligger i västra Vitryssland och är känt för att ryska, vitryska och ukrainska sovjetrepublikernas presidenternas 7-8 december 1991 gjorde upp om upplösandet av Sovjetunionen där. Tror själva huset kallas Viskuli och ligger i Beloveshkaja putscha och mannen på bilden är nog Leonid Kravtshuck, Ukrainas högste ledare som deltog i mötet.
Tror Lukasjenko har det som lantställe nu.
Tror Lukasjenko har det som lantställe nu.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Ett utomordentligt svar. Fast jag vet inget om Lukasjenkos anknytning till huset.
Liljens fråga.
/Martin
Liljens fråga.
/Martin
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Tackar. 
Vad hette staten?
Vad hette staten?
- Bilagor
-
- flagga.png (3.22 KiB) Visad 442 gånger
Usch det här är flaggomanernas sandlåda
Gult och blått luktar ukrainskt men det är naturligtvis svårare än så.....
Väst-Ukraina - eller ngt Moldavien????, Varjag
Väst-Ukraina - eller ngt Moldavien????, Varjag
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Varjag är tyvärr inte helt rätt ute.
Som ledtråd så kan jag avslöja att de tre färgerna i flaggan symboliserar var sitt folk. Som ytterligare hjälp kan jag avlöja att den röda färgen står för ryssar och den gula för kalmucker.
Som ledtråd så kan jag avslöja att de tre färgerna i flaggan symboliserar var sitt folk. Som ytterligare hjälp kan jag avlöja att den röda färgen står för ryssar och den gula för kalmucker.
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Det här kanske var en för lurig fråga. Den vita sidan under inbördeskriget med dess olika delar är nog inte tillräckligt välkända. Flaggan tillhörde den sk Don-republiken som förklarade sig självständig efter den ryska revolutionen och existerade 1918-1920. Även efter Sovjets fall har flaggan varit symbol för Don-kosackerna och den blå färgen i fanan syftar just på dem.
Frågan fri!
Frågan fri!
Då kniper jag den skamlöst. Ryssland och ryssar - håller ju många rekord och frågans man är inget undantag. Han hade ett personligt världsrekord. Vem är han?, Varjag
- Bilagor
-
- Generalmajor.jpg (17.81 KiB) Visad 388 gånger
- Copernicus Polonus
- Medlem
Det är den berömde bödeln Vasilij Blokhin. Under 29 år i statlig tjänst lär ha skjutit ca 50 000 människor bl.a. en del Katynpolacker.
/ Copernicus
/ Copernicus
Historiens värste massmördare
Jag vet inte om jag kan godkänna 'berömd' i samband med Stalins överbödelCopernicus Polonus skrev:Det är den berömde bödeln Vasilij Blokhin. Under 29 år i statlig tjänst lär ha skjutit ca 50 000 människor bl.a. en del Katynpolacker.
/ Copernicus
http://en.wikipedia.org/wiki/Vasili_Blokhin
Copernicus fråga, Varjag
- Copernicus Polonus
- Medlem
”Berömd” var tyvärr ett illa valt ord. Blohkin är ”känd” i Polen på grund av Katynmassakern. Han var inte enbart bödel och massmördare men också den som stod bakom ”arbetsmetoder” som tillämpades under avrättningarna av polacker i Kalinin. Nackskotavrättningarna omvandlade han – som Tokarev utryckte det – till ”nastojasjtjaja industria” ( en riktig industri).
Vi lämnar 1900-talet och förflyttar oss till det - enligt mitt tycke mer intressanta - sjuttonde århundradet.
Målningen föreställer en rysk kapitulation inför polska styrkor. I vilket krig, var och när?

Vi lämnar 1900-talet och förflyttar oss till det - enligt mitt tycke mer intressanta - sjuttonde århundradet.
Målningen föreställer en rysk kapitulation inför polska styrkor. I vilket krig, var och när?
Polsk-ryska kriget, ryssarna kapitulerar i Smolensk 1633?
/G:son
- Copernicus Polonus
- Medlem
Ja, det är smolenskkriget 1632-1634 och Mikhail Sjein som kapitulerar untanför Smolensk den 1 mars 1634.
G:sons fråga.
/ Copernicus
G:sons fråga.
/ Copernicus
Tack Copernicus. Ursäkta dröjsmålet, här kommer en ny fråga. En "gubbe", vem är det?
Edit:
Har problem med att ladda upp bilden, återkommer senare.
Så, här har vi gubben:
Edit:
Har problem med att ladda upp bilden, återkommer senare.
Så, här har vi gubben:
- Bilagor
-
- imgquiz.jpg (19.17 KiB) Visad 248 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Kan det vara - ja, det är väl Grigorij Potemkin...
Hans K
Hans K
Visst är det han, din fråga.sveahk skrev:Kan det vara - ja, det är väl Grigorij Potemkin...![]()
Hans K