Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Råder fullkomlig idetorka av monumentala mått.
Lämnar frågan fri om inte den gode MajorLove vill komma med en ledtråd. Hemskt nyfiken på hans fråga.
Mvh
Gostap
Lämnar frågan fri om inte den gode MajorLove vill komma med en ledtråd. Hemskt nyfiken på hans fråga.
Mvh
Gostap
-
Ola Häggström
- Medlem
Statistiskt tänker jag mig att det borde det röra sig om en japan eller amerikan. Tyvärr passar det inte in på de konteramiraler i kejserliga Japanska marinen jag hittar i Wikipedia (men det är en mindre andel som har text, tyvärr).
Plaskar jag i rätt vatten, Major Love?
Plaskar jag i rätt vatten, Major Love?
Passar på med en egenhändigt tagen bild så inte tråden somnar. Var är detta?
Oooops, såg att det precis kom en gissning på förra frågan, sorry. Men det är ju så det är när det tar lång tid mellan frågorna.
Oooops, såg att det precis kom en gissning på förra frågan, sorry. Men det är ju så det är när det tar lång tid mellan frågorna.
- Bilagor
-
- Välkomnande
- Välkomnande.jpg (187.23 KiB) Visad 1215 gånger
Spanska ryttare åtminstone... Någon strand i Normandie?
Edit.. Taggtråden ser misstänksamt modern ut - är det här verkligen andra världskriget?
Edit.. Taggtråden ser misstänksamt modern ut - är det här verkligen andra världskriget?
Det är andra världskriget ja. Naturens beskaffenhet ger goda ledtrådar.
Tja... helt ur hatten: Nordkalotten?
Inte riktigt spanska ryttare...dom här var undervattenshinder avsedda att riva hål på landstigingsbåtarna och sänka dom. Dom kallades omväxlande för tetrahedrons eller hedgehogs. Vad gäller platsen gissar jag på Omaha Beach eller uppe vid Point du Hoc?, VarjagSpanska ryttare åtminstone... Någon strand i Normandie?
Varjagen är nära. I närheten av dessa finns mycket riktigt en landstigningsbåt med vittnesmål om just dessas effektivitet.
Omaha beach har betydligt brantare kullar än denna kuststräcka. Så nästa inlägg kommer sannolikt med rätt svar.
Omaha beach har betydligt brantare kullar än denna kuststräcka. Så nästa inlägg kommer sannolikt med rätt svar.
Ja nästa logiska svar blir Utah Beach.....med mindre klättring uppfrån stranden.....millgard skrev:Varjagen är nära. I närheten av dessa finns mycket riktigt en landstigningsbåt med vittnesmål om just dessas effektivitet.
Det svaret är synnerligen rätt.varjag skrev:Ja nästa logiska svar blir Utah Beach.....med mindre klättring uppfrån stranden.....millgard skrev:Varjagen är nära. I närheten av dessa finns mycket riktigt en landstigningsbåt med vittnesmål om just dessas effektivitet.
Varjags fråga.
Tack millgard. Då ingen MajorLove synts till - ännu en fråga. Denna jagare med två andra - har här just avslutat en operation och går i hamn under en känd bro. Vad hette operationen och vilka var jagarna?, Varjag
- Bilagor
-
- krigets första dag.jpg (59.7 KiB) Visad 605 gånger
Firth of Forth väl? (såvitt jag minns det, det var 15 år sedan jag åkte förbi där).
'gamla rävar' som millgard - tar inte fel på Firth of Forth-bron, visst är det den och jagarna var under insegling....millgard skrev:Firth of Forth väl? (såvitt jag minns det, det var 15 år sedan jag åkte förbi där).