Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Alldeles riktigt, och frågan åter till varjag. 
/G:son
Tack G:son....den blev lätt då teckningen finns i en av mina böcker
Här en man vars namn kanske är vida bättre känt än hans ansikte. Han blev känd som nydanare inom både krigskonst och civilförvaltning.....vem är han?, Varjag
Här en man vars namn kanske är vida bättre känt än hans ansikte. Han blev känd som nydanare inom både krigskonst och civilförvaltning.....vem är han?, Varjag
- Bilagor
-
- militär och politiker.jpg (19.46 KiB) Visad 761 gånger
Inte mycket att gå efter, men korset pekar mot Tyskland, så jag drar till med greve August von Gneisenau, en av arkitekterna bakom Tysklands pånyttfödelse efter napoleonkrigen?
Det var en ytterst träffsäker 'tilldragare' - för det är rätt
http://en.wikipedia.org/wiki/August_von_Gneisenau
G:sons fråga, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/August_von_Gneisenau
G:sons fråga, Varjag
Tack, Varjag. Lämnar frågan fri tills vidare, då jag har råkat ut för en arbetsolycka och har lapp på det ena ögat, och läkaren har ordinerat vila.
Inga 'takers'..? Då rullar jag vidare med en lätt fråga om en mycket omskriven person - vem?, Varjag
- Bilagor
-
- skribent.jpg (7.37 KiB) Visad 697 gånger
Kan det vara Gneisenaus kollega, den berömde militärteoretikern Carl von Clausewitz?
Ögat är förresten mycket bättre nu.
Ögat är förresten mycket bättre nu.
Och bra nog för att känna igen Clausewitz. Ordningen återställd och din fråga, VarjagÖgat är förresten mycket bättre nu
Tack, Varjag. En gammal kolonial utpost har återuppbyggts till en turistfälla och ett historiskt monument. Var fanns samhället?
- Bilagor
-
- 123.JPG (35.76 KiB) Visad 677 gånger
Ryskt fort på amerikanska västkusten...Fort Ross, Kalifornien.
Steben
Steben
Alldeles riktigt, den ryska expansionen uppfattades som oroväckande av Mexico, som kontrade med att rycka längre norrut. Men ryssarna tröttnade fort, när pälsviltet tog slut, och sedan kom ju USA och lade vantarna på hela västkusten. Din fråga.steben skrev:Ryskt fort på amerikanska västkusten...Fort Ross, Kalifornien.
Steben
Jag får tyvärr lämna frågan fri p g a en sporadisk internet-uppkoppling.
/Steben
/Steben
-
KoteGaeshi
- Medlem
Den här tråden är rejält död alltså. Jag slänger ut en allmän fråga då:
Som sjuttonåring ska Maximilien de Robespierre varit med om en händelse som enligt spekulationer fick honom att börja hysa agg mot kungen Louis XVI. Vad hände och hur var vädret?
Som sjuttonåring ska Maximilien de Robespierre varit med om en händelse som enligt spekulationer fick honom att börja hysa agg mot kungen Louis XVI. Vad hände och hur var vädret?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
Hällregn! Stackarn var 'stjärnelev' och skulle hålla välkomsttalet till Majestätet. Som förstrött stannade ngt ögonblick i sin vagn - innan han 'åkte vidare'. Nog för att resa raggen på vilken sjuttonåring som helst!KoteGaeshi skrev:Den här tråden är rejält död alltså. Jag slänger ut en allmän fråga då:
varjag