Antisemitism i Ryssland förr och nu

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Antisemitism i Ryssland förr och nu

Inlägg av Possi » 18 oktober 2008, 16:17

Jag kom över den gamla kommunisten Isaac Deutchers Tortskij biografi för en tia på ett antikvariat för en tid sedan.
I boken beskriver han den diskreminering och det lagstadgade förtrycket av judar i tsar-Ryssland.

Bla. kan man läsa att:

Judar tilläts inte bosätta sig utanför de städer de anvisaats till (dvs utanför de städer som för det mesta låg inom det från Polen anekterade västraområdet.) Undan taget var den befolknings fattiga stäppen runt Svartahavet. 1881 kom en ny ukas, som förbjöd judar att köpa mark på stäppen. 1887 begränsade den ryska regeringen med den beryktade ukasen numerus clausus judarnas tillträde till läroverken. Judarnas antal fick inte överstiga 10 eller 5 eller 3% av det totala antalet elever. I valen till de ryska landstingen Zemstvo var judar förbjudna att rösta.

Tsar Rysslands officella hållning var från 1721 öppet antisemitisk.

Progomer

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Jewis ... ian_Empire

1821 ägde den första moderna pogromem rum i Odessa

År 1905 i köllvattnet efter att Tsar Nikolaj II tvingats underteckna Oktobermanifestet utbrött spontana pogromer mot judarna, den här gången så var dessa inte initierade av myndigheterna, men dessa gjorde heller inget för att förhindra dessa.

I samband med dessa porgomer börjades antisemitismens egen bibel "Simons vises protokoll" spridas runt i Ryssland

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Jewis ... ian_Empire

I valen till de ryska landstingen Zemstvo var judar förbjudna att rösta.

Jag åter kommer med en återkopling i nästa post om antisemitismen idagens Ryssland

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Re: Antisemitism i Ryssland förr och nu

Inlägg av Niedzwiadek » 19 oktober 2008, 01:49

Ser fram emot nästa post :D

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 19 oktober 2008, 18:28

Possi skrev:År 1905 i köllvattnet efter att Tsar Nikolaj II tvingats underteckna Oktobermanifestet utbrött spontana pogromer mot judarna, den här gången så var dessa inte initierade av myndigheterna, men dessa gjorde heller inget för att förhindra dessa.
Vet man detta med säkerhet? Var de verkligen så spontana, pogromerna? Har läst någonstans att personer i tsarens hemliga polis anstiftade dem delvis, förmodligen på eget initiativ. En medarbetare inom hemliga polisen ska ha tryckt upp Sion vises protokoll i stora mängder. Man behövde syndabockar att skylla på, så att inte all ilska 1905 skulle riktas direkt mot statsapparaten. Minns dock inte källan, så jag vet inte hur man ska värdera det. Intressant att veta om det finns något som motsäger eller stöder hypotesen.

Det var inte länge sedan jag själv höll en pamflett med grova antisemitiska karikatyrer i min hand i St. Petersburg. Blev lite chockad när jag insåg vad det var för gratistidning jag fått. Ser därför också framemot nästa post om nutida antisemitism med intresse jag också. :)

Klaudia
Ny medlem

Inlägg av Klaudia » 11 november 2008, 19:09

hej,
jag vill inbjuda på en diskussionspanel i Göteborgs Emigranternas Hus. Panelen kommer att handla om vad som hände i Polen år 1968. Om största flykting av polacker till Sverige, när 25 000 judar flydde sitt hemland och 3000 av de valde Sverige. Den här debatten kommer att diskutera antisemitismens historia, näring, förflutna och nutid.

mer om själva projektet:

http://www.march68.info/en/site/

mer om utställningen och paneldebatt i Gbg:

www.polskainstitutet.se

Diskussionspanelen: 24-11-2008 kl.18, Mars 68, Att Skiljas och åter förenas. Paneldebatt. Antisemitism i Polen då. Den heta debatten nu.

Medverkande:

Jarzy Sarnecki: emigrant från mars 68, professor i kriminologi vid Sthlms universitet, författare
Mateusz Werner:kurator för kursen och utställningen
Henryk Rubinstein: deltog i marshändelserna som student vid Tekniska högskolan i Warszawa
Adam Cwejman: Student på Europaprogrammet vid Gbgs universitetet, medlemn av Liberala ungdoms förbundet
Abigail Liebman: sociolog och terapeut, har arbetat som lärare och rådgivare vid Yad Vashem-institutets Internationella skola för studier av Förintelsen.
Grzegorz Brzozowski:magister i sociologi, studerar nu psykologi och reportage vid Warszawas universitet.

Moderator:
Mika Larrson: journalist och publicist, Svriges Radios korrespondent i Polen på 1980-talet, fick Stora journalpriset 1982, har skrivit boken ''Det började Gdansk'' om fackföreningsrörelsen Solidaritets historia.

Vernissagen: 22-11-2008 kl.13
utställningen pågår till 19 december 2008

Emigranternas Hus, Packhusplatsen 7

välkommen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skriv svar