cocteau skrev:The Answer is 42 skrev:....(Dessa brukar vara DU=depleted Uranium).
Hur det än är bägge varianterna väger mer än en vanlig blyad kula och använder sin massa som hjälp för att bryta pansar.
Samtidigt som dessa har en hastighet mellan 900-1200Km/h...
Inte för att det påverkar ditt övriga resonemang, men ett antal felaktigheter har smygit sig in i ditt påstående:
Hastigheten på pilprojektiler ligger betydligt högre än vad du talar om här: General Dynamics 120mm KEW-A1-projektil har en V0 på 1740 m/s, vilket skulle motsvara 6264 km/h och som du vet stiger anslagsenergin med kvadraten av hastigheten.
Vidare så är volfram minst lika vanligt använt som utarmat uran, bägge har en hög densitet, volframet är hårt medans uranet dels självantänder dels defromeras på ett sätt som gör att den fortsätter vara "spetsig". Det senare är en fördel jämfört med volfram som tendera att deformeras annorlunda.
Sen är det få länder som använder utarmat uran dels för att det inte är så lätt att få tag på (globalt sätt) dels för att det är både toxiskt och radioaktivt.
Jag vill börja med att ursäkta mitt sena svar
Jag vill inte påstå att jag vet men det du talar om är tyngre vapen, medans jag pratade om kul vapen i liten caliber.
Alltså 5.56 till 12.7
sedan finns det fler ämnen man använder än dom 2 som nämnts
Men du besvarar inte mitt påstående.
Är inte en barlastad undervattens raket lika farlig som en med sprängverkan?
Jag anser detta då ett fartygs farligaste och minst skyddade punkt ligger just under vattnet.
Och att utrusta dom med "atombomber" är bara ett slöseri med resurser.
enklaste möjligt att använda en sådan torped/raket
dysan i toppen som skapar luft bubblan
en tub 1-3meter beroende på användnings område och räckvid.
ett bränsle i någon form som är säkert
En avskjutnings ramp som kan ge torpeden/raketen en hög utgångshastighet
Sedan placera all i antingen en liten robot korvett eller som stationär töm och glöm lavett.
sista man skulle göra är att ha dessa monster i en ubåt som visa redan påpekat så är ljude förlusten efter avfyrning alldeles för hög och man är i stort sett blind undervattnet.