Gick in i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle (I moderna termer Citykyrkan) för ett tag sen.

Jag gick runt där tyckandes att det var en väldigt trevlig kyrka. När jag gick längs en av långsidorna i kyrkan märkte jag att plattorna i golvet bestod av lock till sarkofager/gravar. Man kunde läsa av år och datum, vissa inskriptioner och förnamn/efternamn på locken. Allt var väldigt slitet efter århundranden av gång fram och tillbaka så på de flesta kunde man inte läsa av något över huvudtaget. Man såg bara att det har stått något där. Jag gick då och frågade en person som satt bakom en disk vid entrén om man hade nedskrivet vilka det var som låg under plattorna. Och det visste han inte...och inte heller trodde något sådant existerade. Jag blev minst sagt upprörd. Här går man omkring på människors gravar (betydelsefulla människor eftersom de begravts inne i kyrkan) utan att de som har hand om kyrkan har något som helst intresse av att ta reda på och dokumentera vilka dessa människor är. (Förmodligen gamla präster och dylikt...men ändå)
Har efter det märkt ett otroligt förfall av gravstenar och gravplattor både i Gävle och i Stockholm (och med en grov generallisering så tänker jag att så borde fallet vara på de flesta kyrkogårdar och i de flesta kyrkor i Sverige). Jag menar om man nu har bestämt att dessa plattor ska vara kvar för eftervärlden så måste man ju också se till att de kan betraktas av eftervärlden.
Mina frågor är då alltså:
1. Finns det ett sådan intresse bland de som faktiskt kan göra något åt saken?
2. Finns det dokumenterat vilka som ligger var? Kyrkor börjar ju allt mer bli museum (så som Riddarholmskyrkan i Stockholm).
3. Jag hade en till fråga men nu har jag glömt den...
/Rally