Svenska arkiv bekräftar: det var folkmordet 1915!

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
armenica
Ny medlem

Svenska arkiv bekräftar: det var folkmordet 1915!

Inlägg av armenica » 23 april 2008, 14:56

Svenska arkiv bekräftar: det var ett folkmord 1915!

I en ny undersökning av de svenska arkiven har ytterst intressanta rön gjorts, vilka än en gång bekräftar forskarvärldens syn på händelserna i osmanska Turkiet under första världskriget: den kristna minoriteten med armenierna i spetsen utsattes för ett folkmord.

Folkmordet 1915-1916 hade som mål att skapa en turkisk nation, rensat från alla icketurkiska minoriteter, främst kristna, och undanröja alla hinder på vägen av skapandet av ett nytt stort turkiskt imperium, det så kallade panturaniska drömmen. De förstnämnda uppnåddes med relativt stor framgång medan drömmen om ett nytt imperium, denna gång i Öst, rann ut i sanden.

Bild

Undersökningen täcker perioden 1915 till 1923 och omfattar bland andra rapporter som den svenska ambassadören Cosswa Anckarsvärd samt Sveriges militärattaché, Einar af Wirsén, skickade till Utrikesdepartementet respektive Generalstaben i Stockholm. Sammanlagt har ett åttiotal dokument hittats med direkt koppling till den s.k. armeniska frågan, varav några är närmast övertydliga i sitt budskap: den turkiska regeringen utförde en systematisk utrotning av den armeniska nationen. Den 6 juli 1915 fastställer ambassadör Anckarsvärd följande: ”Herr Minister, Förföljelserna mot armenierna hafva antagit hårresande proportioner och allt tyder på att ungturkarne vilja begagna tillfället, då af olika skäl ingen effektiv påtryckning utifrån behöfver befaras, för att en gång för alla göra slut på den armeniska frågan. Sättet härför är enkelt nog och består i den armeniska nationens utrotande. [min kursiv]” Anckarsvärd rapporter fram till 1920 uttrycker samma insikt. Ambassadören påpekar vid flera tillfällen att ”det är uppenbart att turkarna begagna tillfället nu under kriget att för att utplåna den armeniska nationen [min kursiv] så att när freden kommer ingen armenisk fråga längre existerar.” I en senare rapport understryker han att massakrerna inte är en sammandrabbning mellan olika grupper utan att ”rörelsen utgår från myndigheterna [min kursiv]”. Som förklaring till svälten under 1917 nämner Anckarsvärd bristen på arbetskraft, som hävdas ha uppstått delvis på grund av ”utrotandet af den armeniska rasen [min kursiv]”. Wirséns rapporter till Generalstaben ger samma bild. I de memoarer som Wirséns publicerade 1942 (Minnen från fred och krig), i ett kapitel med titeln ”Mordet på en nation”, återger han sina observationer om massakrerna på armenierna: ”[deportationerna] hade officiellt till mål att flytta hela den armeniska befolkningen till steppområden i norra Mesopotamien och i Syrien, men i verkligheten avsågo de att utrota armenierna…[min kursiv]” I slutet på kapitlet skriver han att ”Förintandet av den armeniska nationen [min kursiv] i Mindre Asien måste uppröra alla mänskliga känslor. Det hör utan tvivel till de största brott som under senare århundraden begåtts. Det sätt på vilket det armeniska problemet löstes var hårresande”. Dokumenten handlar huvudsakligen om ”den armeniska frågan”, men underlaget visar att även andra kristna grupper drabbades av ett liknande öde.

Bild

Bild

Bild

Bild

Studien undersöker frågan om folkmord, åskådarens (bystander) roll och hur en småstat som Sverige förväntas agera i en sådan fråga. Dokumenten visar tydligt att den svenska regeringen var väl underrättad om den pågående statsunderstödda utrotningen av armenierna; den svenska ambassadören och militärattachén var tydliga i sina fördömanden av de pågående brotten är tydliga, men de var samtidigt bundna till den strikta neutralitet som Sverige tillämpade. Regeringen valde aktivt att inte agera, bland annat genom avslag på Nationernas Förbunds senare förslag om att Sverige skulle engagera sig som mandatärmakt för armenierna. Sverige var en bystander som blundade för de pågående massakrerna och sedan, efter krigsslutet, följde den generella politiska strömmen i världen och agerade precis som alla andra som slog vakt om sina egenintressen istället för att sticka ut i mängden i försvaret av moraliska värderingar. Den brittiske politikern Edmund Burke lär ha sagt att: ”det enda som krävs för det ondas seger, är att de goda männen inte gör någonting.” Men är man neutral och endast en åskådare om man bevittnar ett folkmord och väljer att varken ingripa eller protestera? Vissa håller inte med och resonerar att ”från moraliskt perspektiv så finns det inte några åskådare. Om man är närvarande så är man deltagande”. Dagens svenska regering förefaller inte heller vilja engagera sig i frågan. Utrikesminister Carl Bildt avstod i höstas från ett officiellt erkännande av folkmordet 1915 bl.a. med hänvisning till behov av mer forskning avseende vad som egentligen hände i det osmanska riket. De undersökta dokumenten lär åtminstone stilla det behovet; rapporterna från den svenske ambassadören och militärattachén i Istanbul är otvetydiga: det var ett folkmord.

Studien i sin helhet återfinns i en magisteruppsats som kommer under våren att presenteras i högre seminariet vid Uppsala universitets historiska institution. Studien kan även laddas ner från http://www.armenica.org. Vahagn Avedian, redaktör för armenica.org och magisterstuderande vid Uppsala universitet.
Armeniens historia
http://www.armenica.org/se

Leopold
Utsparkad

Re: Svenska arkiv bekräftar: det var folkmordet 1915!

Inlägg av Leopold » 18 september 2008, 11:28

Intressant, armenica. Men det verkar som texten försvunnit lite grann ut i kanten på de första dokumenten. Är det scanningen som inte funkat eller ser originalen ut så där?

Användarvisningsbild
armenica
Ny medlem

Inlägg av armenica » 18 september 2008, 12:02

Leopold skrev:Intressant, armenica. Men det verkar som texten försvunnit lite grann ut i kanten på de första dokumenten. Är det scanningen som inte funkat eller ser originalen ut så där?
Det är faktiskt forumets visningsformat som ställer till det. Om du högerklickar på bilden (i mozilla) och väljer "visa bild" så öppnas den inscannade bilden komplett och i sin helhelt.

Vi jobbar även på att lägga dessa på vår sajt för allmän åtkomst, men det dröjer ett tag till innan vi har skrivit över texterna och översatt dem till engelska.
Armeniens historia
http://www.armenica.org/se

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 19 september 2008, 09:40

Det funkar också i Explorer. Intressanta dokument helt klart och tveklöst starka bevis. Om jag inte missminner mig hade den blivande amerikanske finansministern Morgenthau också lite info om det här.

Användarvisningsbild
armenica
Ny medlem

Inlägg av armenica » 19 september 2008, 10:01

Leopold skrev:Det funkar också i Explorer. Intressanta dokument helt klart och tveklöst starka bevis. Om jag inte missminner mig hade den blivande amerikanske finansministern Morgenthau också lite info om det här.
Det finns gott om bevis! Saken med min studie var att, till skillnad från tidigare kända dokument, så ville jag titta på frågan från en neutral småstats perspektiv. De flesta studier som har gjorts hittills förlitar sig på dokument som är hittade i franska, ryska, amerikanska och engelska arkiv men även hos Tyskland, Östterike och själva Turkiet. Vad jag ville titta på var att se på frågan från en neutral stats perspektiv där man inte hade de intressen och begränsningar som de ovannämnda staterna hade då de var inblandade i konflikten. Turkiet, som känt, avvisar Morgenthaus bevis som partiska och falska. Detsamma påstår man om engelska, franska och ryska dokument och säger att de är krigspropaganda. De egna turkiska rättegångsdokumenten från 1919-1921 och erkännanden som kom då kallar man för "nödvändiga" eller "framtvingade" under en period då segrande stormakterna ville stycka Turkiet i bitar. Tyska och österrikiska dokumenten kan man däremot inte riktigt bortförklara på samma sätt. Ännu objektivt blir ett land som Sveriges rapporter då Sveriges ambassadör och militärattaché representerade en neutral stat och kunde relativt fritt röra sig i Turkiet samt hade kontakt med både de allierade makterna, turkiska och dess allierade, samt armeniska representanter.

Jag väntar fortfarande på de sista kommentarerna från min examinator innan jag lägger min magisteruppsats online, men jag kommer att meddela så fort den finns tillgänglig.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 19 september 2008, 22:50

armenica skrev:
Jag väntar fortfarande på de sista kommentarerna från min examinator innan jag lägger min magisteruppsats online, men jag kommer att meddela så fort den finns tillgänglig.
Strålande, ser mycket fram mot det. Nån titel än?

Användarvisningsbild
armenica
Ny medlem

Inlägg av armenica » 20 september 2008, 09:51

Leopold skrev:
armenica skrev:
Strålande, ser mycket fram mot det. Nån titel än?
"The Armenian Genocide 1915 / From a Small Nation's Perspective: Sweden"

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem

Inlägg av MajorLove » 2 oktober 2008, 20:45

Utmärkt, men ack så politiskt obekvämt och impopulärt i denna Europas nedgångstid! För att uttrycka mig försiktigt - Du får vara beredd på att dina "opponenter" inte kommer att bemöta Ditt arbete enligt akademiska principer.

Användarvisningsbild
armenica
Ny medlem

Inlägg av armenica » 2 oktober 2008, 21:59

MajorLove skrev:Utmärkt, men ack så politiskt obekvämt och impopulärt i denna Europas nedgångstid! För att uttrycka mig försiktigt - Du får vara beredd på att dina "opponenter" inte kommer att bemöta Ditt arbete enligt akademiska principer.
Nja... Ventileringen gick väl rätt bra måste jag medge. Det fanns åsikter om mina tolkningar samt vad ambassadörerna och militärattachén hade skrivit resp. deras inställning gentemot Turkiet, men jag tror ändå att mina resultat står fast. Har dock fått göra några ervideringar och utvidgat uppsatsens syfte och det blev faktiskt ett nytt område och "humanitarian intervention" istället för "bystander". Tycker faktiskt att den blev bättre än den förra versionen. Den är godkänd och så, men väntar på de sista kommentarerna om några ändrigar till så ska jag lägga den online på vår sajt för allmän åtkomst. Jobbar även med att digitalisera alla dokumenten för publicering online på armenica.org också. Återkommer så fort de är tillgängliga.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 2 oktober 2008, 22:23

Intressant då man kan genom svenska arkiv hitta belägg för omdiskuterade händelser.

Jag har en ignorant fråga, kan du förklara varför turkarna behandlade armeniska-katolska, romerskt-katolska och protestantiska armenier annorlunda? Jagade de religionen eller folkgruppen? Frågan kommer från dokumentet den 2/9 1915.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
armenica
Ny medlem

Inlägg av armenica » 2 oktober 2008, 22:58

Hans skrev:Intressant då man kan genom svenska arkiv hitta belägg för omdiskuterade händelser.

Jag har en ignorant fråga, kan du förklara varför turkarna behandlade armeniska-katolska, romerskt-katolska och protestantiska armenier annorlunda? Jagade de religionen eller folkgruppen? Frågan kommer från dokumentet den 2/9 1915.

MVH

Hans
En överväldigande majoritet av armenierna tillhör den Armeniska apostoliska kyrkan, d.v.s. den ortodoxa grenen. De andra är en betydligt mindre minoritet. Rapporterna tyder på att man i början ville tillämpa utrotningen bara på majoriteten, men senare rapporter visar att allteftersom deportationer, massakrer och tvångskonverteringarna pågick så utökades dessa även till de andra grupperna och kom att omfatta alla icke-muslimer, främst armenier, greker och även assyrier. David Gaunt har kommit till samma slutsats när han har studerat massakrerna av assyrier/syrianer/kaldéer i området och visat att även om man begränsade åtgärderna till en viss grupp i början, men med tiden kom alla att omfattas av planen om homogenisering av Turkiet, genom utrotningen av alla som inte var turkar.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 2 oktober 2008, 23:10

armenica skrev:
En överväldigande majoritet av armenierna tillhör den Armeniska apostoliska kyrkan, d.v.s. den ortodoxa grenen. De andra är en betydligt mindre minoritet. Rapporterna tyder på att man i början ville tillämpa utrotningen bara på majoriteten
Armeniska apostoliska kyrkan = armeniska-katolska enligt dokumentet? - jag ifrågasätter inte men bara vill veta den turkiska logiken varför man gav sig på dem först och inledningsvis var "snällare" mot de andra Armenierna. Men vi tar det imorgon. Jag har ingifta (hustruns kusiner) turkiska släktingar och en bunt grekiska kompisar inklusive flera med fördriven släkt. I övrigt är jag nästan helt svensk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem

Inlägg av MajorLove » 2 oktober 2008, 23:41

armenica skrev:
MajorLove skrev:Utmärkt, men ack så politiskt obekvämt och impopulärt i denna Europas nedgångstid! För att uttrycka mig försiktigt - Du får vara beredd på att dina "opponenter" inte kommer att bemöta Ditt arbete enligt akademiska principer.
Nja... Ventileringen gick väl rätt bra måste jag medge. Det fanns åsikter om mina tolkningar samt vad ambassadörerna och militärattachén hade skrivit resp. deras inställning gentemot Turkiet, men jag tror ändå att mina resultat står fast. Har dock fått göra några ervideringar och utvidgat uppsatsens syfte och det blev faktiskt ett nytt område och "humanitarian intervention" istället för "bystander". Tycker faktiskt att den blev bättre än den förra versionen. Den är godkänd och så, men väntar på de sista kommentarerna om några ändrigar till så ska jag lägga den online på vår sajt för allmän åtkomst. Jobbar även med att digitalisera alla dokumenten för publicering online på armenica.org också. Återkommer så fort de är tillgängliga.
Nu syftade inte jag på den akademiska processen, varför "opponenter" försetts med citattecken. Med stor sannolikhet kommer din uppsats att uppmärksammas både av de som ser den som en möjlighet eller bekräftelse samt de som ser den som ett hot.

Användarvisningsbild
armenica
Ny medlem

Inlägg av armenica » 3 oktober 2008, 08:04

Hans skrev:
armenica skrev:
En överväldigande majoritet av armenierna tillhör den Armeniska apostoliska kyrkan, d.v.s. den ortodoxa grenen. De andra är en betydligt mindre minoritet. Rapporterna tyder på att man i början ville tillämpa utrotningen bara på majoriteten
Armeniska apostoliska kyrkan = armeniska-katolska enligt dokumentet? - jag ifrågasätter inte men bara vill veta den turkiska logiken varför man gav sig på dem först och inledningsvis var "snällare" mot de andra Armenierna. Men vi tar det imorgon. Jag har ingifta (hustruns kusiner) turkiska släktingar och en bunt grekiska kompisar inklusive flera med fördriven släkt. I övrigt är jag nästan helt svensk.

MVH

Hans
Då lär det bli rätt livligt vid släktträff hos er :wink:

Väl, själv fäster jag inte någon större vikt vid offrens trotillhörighet. Religionen, som så många gånger på annat håll, var bara ett ursäkt som den ungturkiska (ittihadisterna) använde som medel för att berättiga sina handlingar. I slutändan gjorde man ingen skilland mellan armenier och armenier; alla måste bort. Just den rapporten vet jag inte exakt vilka områden man åsyftar, men armenierna i Kilikien (dagens Adana vid Medelhavskusten) var i betydligt större andel katoliker och just denna provins drabbades hårt av massakrerna. Det kan vara en anledning. Målet var att 1) bli av med alla som inte kunde "turkifieras" (eller som de själva gärna kallade/kallar "ottomaniseras") och då var icke-muslimer det uppenbara målet. Nästa steg var alla muslimer som inte ville kallas för turkar, t.ex. kurderna.

Det här är faktiskt en rätt naturlig följd av det som hände med osmanska riket och som framgår av den allra första kartan i tråden:

Från att ha varit ett väldigt hetrogent rike, både religiöst och etniskt sett gick det osmanska imperiet att

1) från mitte av 1800-talet förlora alla sina större kristna besättningar på Balkan, när Grekland, Rumäninen, Bulgarien, Montenegro och Serbien frigjorde sig från imperiet. Osmanska imperiet var nu, med undantag för armenierna, pontiska och anatoliska grekerna och assyrier, ett överväldigande muslimskt rike

2) när araberna i Nordafrika och Mellanösterna började frigöra sig från imperiet vid början av 1900-talet, så blev osmanska riket ett, så gott som, turkiskt rike. De enda stora minoriteten som inte var turk eller muslimsk var armenierna. Kurderna var åtminstone muslimer och dessutom (i högre grad) nomader och inte bosatta vid specifika områden.

För att kunna återskapa ett nytt imperium, denna gång österut, som sammanlänkade alla turkiska folken (återigen första kartan) måste ett uppenbart hinder på vägen bort: Armenien.

Användarvisningsbild
armenica
Ny medlem

Inlägg av armenica » 3 oktober 2008, 08:08

MajorLove skrev:
armenica skrev:
Nu syftade inte jag på den akademiska processen, varför "opponenter" försetts med citattecken. Med stor sannolikhet kommer din uppsats att uppmärksammas både av de som ser den som en möjlighet eller bekräftelse samt de som ser den som ett hot.
Jo, det förstår jag. Vissa var t.o.m. lite oroliga för vilka som skulle dyka upp på ventileringen och hur det skulle gå, men som sagt så var det helt lungt och OK. Men du har rätt i att uppsatsens resultat kan komma att uppfattas som hot. Därför var jag ytterst försiktigt med att dokumentera allt och inte publicera något om min uppsats förrän jag såg till att vart enda dokument på de arkiv jag har besökt var inscannade och vissa original har tagits bort från den öppna samlingen och ersatts med kopior. Allt för att arkivarierna var rädda för att dessa skulle "försvinna" när nyheten om deras existens kom ut. Jag har nu alla dessa på DVD som vi håller på att bearbta för publicering för allmän åtkomst.

Skriv svar