Slaget vid Lesnaja (rätt stavat) var en rysk seger. Vitryssarna identifierar sig mer än ukrainarna med allt "det ryska". Således kan man lätt förstå varför de firar Lesnaja, medan ukrainarna (med den pro-västlige Jusjtjenko i spetsen) föredrar att sätta upp statyer över Karl XII & Co.Ben skrev:Om jag får ta en fråga till, med anknytning till samma ämne:
Det är ju inte bara i Ukraina som man högtidlighåller minnet av händelserna 1708-1709. Så sker också i Vitryssland, där ju Lesnajubiléet står inför dörren. Uppenbarligen ämnar man fira slaget som en seger.
Vilka var de som bekämpade ryssarna? Den polska delen av Vitrysslands befolkning?Ben skrev:1708 tillhörde de områden i dagens Vitryssland i vilka den svenska armén rörde sig Litauen. Polen-Litauen var ju 1708, efter August II:s abdikation, en med Sverige allierad makt. Visst fanns det betydande grupper som inte accepterade detta, men just i Litauen hade svenskarna 1708 skaffat sig en prominent samling allierade. Inte bara familjen Sapieha med sympatisörer stod på svensk sida utan det gjorde också Michał Wiśniowiecki, vilken under krigets första år hade varit en av den svenska arméns mest ihärdiga motståndare. I de svenska rapporterna kan man se hur en del av lokalbefolkningen bjöd motstånd, men också uppgifter om att lokala adelsmän och deras underlydande bekämpade de retirerande ryssarna.
Den "brända jorden" var en rysk försvarstaktik. Man brände även områden i Severien om jag minns rätt. Självklart kan då delar av befolkningen som drabbas bli förbannade. Men det rådde krig. Svenskarna däremot var på frammarsch och ville ha "supplies" för sin armé, därav mindre benägna att bränna. Fast man for hårt fram ändå, det finns dokumenterat.Ben skrev:I de berörda områdena av dagens Vitryssland tillämpade de retirerande ryssarna den s.k. "brända jordens taktik" och man lät bland annat sätta eld på staden Mohilew. Förvisso härjade även svenskarna i området, men till skillnad från den ryska armén hade de inget intresse av att helt förstöra grödor, byar, broar och vägar eftersom Lewenhaupts armé väntades samma väg. Det var alltså inte så märkligt att åtminstone delar av befolkningen i de här områdena bekämpade de retirerande ryssarna.
Var Vitryssland låg 1708 är inte relevant. Det relevanta är hur befolkningen i stort identifierar sig i landet. Som jag sa ovan, vitryssarna ser sig själva som arvtagare till det gamla Rus (Kievriket) i likhet med Ryssland, vilket förenar de båda länderna. Inte konstigt då att vitryssarna firar "ryska" segrar. Men visst var det säkert splittrad opinion där 1708, då landet beboddes av litauer och polacker vid sidan av vitryssarna.Ben skrev:Du ville ju göra gällande att hyllandet av Mazepas minne i Ukraina innehåller inslag av historieförfalskning, vilket gör dig mycket upprörd. Hur ser du då på att man i Vitryssland vill göra slaget vid Lesna till "sin" seger? Blir det också en form av historieförfalskning, eftersom Lesna 1708 låg i Litauen - där opinionen var splittrad?
Jag vet inte om mina svar gör dig helt tillfreds, men jag har i alla fall försökt.
Mythcracker