Tack på Förhand
Olika nationaliter
Olika nationaliter
Hut var stämmingen mellan dom oilka nationaliterna under slaget om storbrittanien? Umgicks polska och Tjeckisa piltoter ex. Tävlade dom i antall "kills". Hur Reagerade piloter från samväldet, ville dom dö i ett annat land på andra sidan jordklottet. Vad tycker brittaner på "utlänningar" såg dom ner på dom? Om läser om slaget framstår det som en stor brittisk seger, hur stor roll spelade utlänska piloter under slaget.
Tack på Förhand
Tack på Förhand
Re: Olik nationaliter
Såvitt jag förstår stämningen mellan de olika nationaliteterna var i allmänhet bra. Tävlan förekom säkert men på ett vänskapligt plan. Däremot var det nog rätt vanligt att britterna såg på sina kollegor en hel del från ovan. Iaf, så uppfattade de det så. I memoarerna skriver de rätt mycket om sina ansträngningar att de var väl lika bra som britter. Ibland blev det rätt roliga anekdoter om det.björken skrev:Hut var stämmingen mellan dom oilka nationaliterna under slaget om storbrittanien? Umgicks polska och Tjeckisa piltoter ex. Tävlade dom i antall "kills". Hur Reagerade piloter från samväldet, ville dom dö i ett annat land på andra sidan jordklottet. Vad tycker brittaner på "utlänningar" såg dom ner på dom? Om läser om slaget framstår det som en stor brittisk seger, hur stor roll spelade utlänska piloter under slaget.
Tack på Förhand
Men det blev allt bättre med tiden, när de väl bevisat sitt värde.
Intressant att du nämner samväldes-soldaterna. Dessa slogs ju i allmänhet mycket bra. Man kan fråga sig vad motiverade dem?
Re: Olik nationaliter
Letade efter nån veteran intervjuv av piloter från samväldet men hittade ingen, sökte runt på youtube. Skulle var intresant att höta deras synpunker. Nån som vet nån bra video eller sida?
Re: Olika nationaliter
Filmen "infödd soldat" ger väl en svart baksida av detta mynt !!
Sedan läste ja att Brittiska piloter hade det svårt i början med Polska piloter.
Men dom fick stor respekt för dom slogs som "djävlar" som inte var rädda för ngt.
Sedan läste ja att Brittiska piloter hade det svårt i början med Polska piloter.
Men dom fick stor respekt för dom slogs som "djävlar" som inte var rädda för ngt.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Olika nationaliter
Just piloter "brann" väl så mycket för sin flygning att man inte såg det på det sättet. Men hemma i samväldesländerna (särskilt Australien och Nya Zealand) fanns det en debatt om de egna soldaternas roll i kriget - Winston Churchill berör till exempel det ganska mycket i sin skildring av kriget. Dels fanns populistiska röster om att britterna lät Anzac-trupperna i Afrika ta 'för' många hårda smällar - dels fanns det viss självbevarelsedrift i att man inte gillade att många av de bästa förbanden var på andra sidan jordklotet när japanerna var hotande nära den australiensiska kontinenten.björken skrev:Hur Reagerade piloter från samväldet, ville dom dö i ett annat land på andra sidan jordklottet.
Varjag kan säkert nyansera.
Re: Olika nationaliter
Ta till exempel:
-9 Australiensiska Divisionen (denna enhet var beryktad för sina envisa soldater,Tobruks råttor")
-28 Maoriska Bataljonen
Fler exempel finns
....
Hur var det med dom Polska piloterna,dom var ju ett med maskinen,hade inte dom de högsta nerskjutna antal plan
än vad Brittiska o. andra frivillig divisioner ??...
-9 Australiensiska Divisionen (denna enhet var beryktad för sina envisa soldater,Tobruks råttor")
-28 Maoriska Bataljonen
Fler exempel finns
Hur var det med dom Polska piloterna,dom var ju ett med maskinen,hade inte dom de högsta nerskjutna antal plan
än vad Brittiska o. andra frivillig divisioner ??...
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Olika nationaliter
ola skrev::
Hur var det med dom Polska piloterna,dom var ju ett med maskinen,hade inte dom de högsta nerskjutna antal plan
än vad Brittiska o. andra frivillig divisioner ??...
17 000 polska flygare och markpersonal deltog förtjänstfullt i Slaget om Storbritannien. Eftersom de polska flygarna hade stor kamperfarenhet från försvaret av Polen och Frankrike kom de snart tillhöra de mest effektiva i Slaget om Storbritannien. Den lilla polska styrkan svarade procentuellt för en dubbel andel av de nedskjutna tyska planen. Den 26 september 1940, en dag då kungen Georg VI besökte Kosciuszko Squadron (303) i Northolt, svarade de 142 polska piloterna för 48 procent av nedskjutningarna. [15]
Från wikipedia
MVH Björken
Re: Olika nationaliter
Tja...Polackerna hade ju en och annan hålhake mot Tyskarna..
Tack för svaret
Tack för svaret
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Olika nationaliter
Det var så lite så 