Olika nationaliter

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
björken
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 april 2007, 16:46
Ort: värnamo

Olika nationaliter

Inlägg av björken » 24 augusti 2008, 10:58

Hut var stämmingen mellan dom oilka nationaliterna under slaget om storbrittanien? Umgicks polska och Tjeckisa piltoter ex. Tävlade dom i antall "kills". Hur Reagerade piloter från samväldet, ville dom dö i ett annat land på andra sidan jordklottet. Vad tycker brittaner på "utlänningar" såg dom ner på dom? Om läser om slaget framstår det som en stor brittisk seger, hur stor roll spelade utlänska piloter under slaget.

Tack på Förhand :D

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Olik nationaliter

Inlägg av Stefan » 24 augusti 2008, 15:43

björken skrev:Hut var stämmingen mellan dom oilka nationaliterna under slaget om storbrittanien? Umgicks polska och Tjeckisa piltoter ex. Tävlade dom i antall "kills". Hur Reagerade piloter från samväldet, ville dom dö i ett annat land på andra sidan jordklottet. Vad tycker brittaner på "utlänningar" såg dom ner på dom? Om läser om slaget framstår det som en stor brittisk seger, hur stor roll spelade utlänska piloter under slaget.

Tack på Förhand :D
Såvitt jag förstår stämningen mellan de olika nationaliteterna var i allmänhet bra. Tävlan förekom säkert men på ett vänskapligt plan. Däremot var det nog rätt vanligt att britterna såg på sina kollegor en hel del från ovan. Iaf, så uppfattade de det så. I memoarerna skriver de rätt mycket om sina ansträngningar att de var väl lika bra som britter. Ibland blev det rätt roliga anekdoter om det.
Men det blev allt bättre med tiden, när de väl bevisat sitt värde.


Intressant att du nämner samväldes-soldaterna. Dessa slogs ju i allmänhet mycket bra. Man kan fråga sig vad motiverade dem?

Användarvisningsbild
björken
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 april 2007, 16:46
Ort: värnamo

Re: Olik nationaliter

Inlägg av björken » 24 augusti 2008, 21:08

Letade efter nån veteran intervjuv av piloter från samväldet men hittade ingen, sökte runt på youtube. Skulle var intresant att höta deras synpunker. Nån som vet nån bra video eller sida?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2984
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Olika nationaliter

Inlägg av ola » 26 augusti 2008, 09:24

Filmen "infödd soldat" ger väl en svart baksida av detta mynt !!

Sedan läste ja att Brittiska piloter hade det svårt i början med Polska piloter.
Men dom fick stor respekt för dom slogs som "djävlar" som inte var rädda för ngt.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Olika nationaliter

Inlägg av Wooster » 26 augusti 2008, 09:40

björken skrev:Hur Reagerade piloter från samväldet, ville dom dö i ett annat land på andra sidan jordklottet.
Just piloter "brann" väl så mycket för sin flygning att man inte såg det på det sättet. Men hemma i samväldesländerna (särskilt Australien och Nya Zealand) fanns det en debatt om de egna soldaternas roll i kriget - Winston Churchill berör till exempel det ganska mycket i sin skildring av kriget. Dels fanns populistiska röster om att britterna lät Anzac-trupperna i Afrika ta 'för' många hårda smällar - dels fanns det viss självbevarelsedrift i att man inte gillade att många av de bästa förbanden var på andra sidan jordklotet när japanerna var hotande nära den australiensiska kontinenten.

Varjag kan säkert nyansera.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2984
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Olika nationaliter

Inlägg av ola » 26 augusti 2008, 09:57

Ta till exempel:
-9 Australiensiska Divisionen (denna enhet var beryktad för sina envisa soldater,Tobruks råttor")
-28 Maoriska Bataljonen


Fler exempel finns :)....


Hur var det med dom Polska piloterna,dom var ju ett med maskinen,hade inte dom de högsta nerskjutna antal plan
än vad Brittiska o. andra frivillig divisioner ??...
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
björken
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 april 2007, 16:46
Ort: värnamo

Re: Olika nationaliter

Inlägg av björken » 26 augusti 2008, 14:23

ola skrev::

Hur var det med dom Polska piloterna,dom var ju ett med maskinen,hade inte dom de högsta nerskjutna antal plan
än vad Brittiska o. andra frivillig divisioner ??...

17 000 polska flygare och markpersonal deltog förtjänstfullt i Slaget om Storbritannien. Eftersom de polska flygarna hade stor kamperfarenhet från försvaret av Polen och Frankrike kom de snart tillhöra de mest effektiva i Slaget om Storbritannien. Den lilla polska styrkan svarade procentuellt för en dubbel andel av de nedskjutna tyska planen. Den 26 september 1940, en dag då kungen Georg VI besökte Kosciuszko Squadron (303) i Northolt, svarade de 142 polska piloterna för 48 procent av nedskjutningarna. [15]

Från wikipedia

MVH Björken

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2984
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Olika nationaliter

Inlägg av ola » 26 augusti 2008, 15:04

Tja...Polackerna hade ju en och annan hålhake mot Tyskarna..


Tack för svaret :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
björken
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 april 2007, 16:46
Ort: värnamo

Re: Olika nationaliter

Inlägg av björken » 26 augusti 2008, 15:48

Det var så lite så :D

Skriv svar