Enigma
Re: Enigma
Om inte polen hade gjort allt förarbete med enigma hade på Britterna klarat av att knäcka texten så att den gick att läsa?
-
Ola Häggström
- Medlem
Precis!predator skrev:Om inte polen hade gjort allt förarbete med enigma hade på Britterna klarat av att knäcka texten så att den gick att läsa?
Enigma fanns i såväl en kommersiell som en militär variant (tecknens ordningsföljd skilde dem åt). Polackerna köpte en kommersiell och lyckades bygga om den till tyskarnas militära variant. 1939 överlämnade polackerna sin maskin till britterna och fransmännen som sedan kunde fördjupa sig i att knäcka själva koderna.
Utan att ha fått polackernas maskin skulle britterna inte kunnat göra någonting förrän de erövrat en maskin.
- Royal Navy
- Medlem
Den som sålde Enigman till polackerna var en "förrädare", en förbigången tjänsteman vid namn Hans-Thilo Schmidt.
Den som först "knäckte" Enigman var en polsk matematiker som hette Marian Rejewski som jobbade vid Biuro Szyfrów, den polska militära chifferbyrån.
Det Alan Turing, i mitt tycke en av WWII's största profiler, gjorde var att göra knäckandet av Enigman till rent matematiska formler, vilket gjorde att man snabbt, nästan realtid, kunde läsa de tyska meddelandena. Jag kan rekommendera filmen Enigma (http://www.imdb.com/title/tt0157583/) vilken i alla vesäntligheter är tämligen korrekt.
För att återgå till Turing så anser jag att Britterna hantering av hans homosexualitet efter kriget var rent skamligt. Här är en man som förmodligen betytt mest som enskild person för WWII's utgång och så sänker dom honom totalt så till den milda grad att han tar livet av sig. För övrigt genom att förtära ett förgiftat äpple.
Den som först "knäckte" Enigman var en polsk matematiker som hette Marian Rejewski som jobbade vid Biuro Szyfrów, den polska militära chifferbyrån.
Det Alan Turing, i mitt tycke en av WWII's största profiler, gjorde var att göra knäckandet av Enigman till rent matematiska formler, vilket gjorde att man snabbt, nästan realtid, kunde läsa de tyska meddelandena. Jag kan rekommendera filmen Enigma (http://www.imdb.com/title/tt0157583/) vilken i alla vesäntligheter är tämligen korrekt.
För att återgå till Turing så anser jag att Britterna hantering av hans homosexualitet efter kriget var rent skamligt. Här är en man som förmodligen betytt mest som enskild person för WWII's utgång och så sänker dom honom totalt så till den milda grad att han tar livet av sig. För övrigt genom att förtära ett förgiftat äpple.
Patrik skrev redan för fem år sedan....att dekrypteringen av Enigma-signalerna gav de allierade ett....
. Nu - vet vi sanningen. Men det bör ihågkommas, att e n tysk tvivlade alltmera på experternas utsago - Hitler själv!
I hans sista 'utspel' - Ardenneroffensiven förbjöd han uttryckligen användning av radiotelegram för operationsorderna. Dom skulle alla gå 'med kurir' och skriftligen. Som bekant - överraskades de allierade i december 1944. Varjag
Det ligger mycket i det! Tyskarnas egna kryptoanalytiker - trodde att Enigman var 'vattentät' och att inbrytning i dess hemligheter av fienden var ytterst osannolikrejält övertag över tyskarna som tydligen aldrig fattade att deras eminenta kodsystem knäckts.
I hans sista 'utspel' - Ardenneroffensiven förbjöd han uttryckligen användning av radiotelegram för operationsorderna. Dom skulle alla gå 'med kurir' och skriftligen. Som bekant - överraskades de allierade i december 1944. Varjag
- Royal Navy
- Medlem
Efter att ha haft Enigman som någon form av specialintresse i flera år så måste jag nog meddela en avvikande åsikt till Varjag. Enigman var i sig mer eller mindre "vattentät" som du uttryckte det. MEN, tyskarna hanterande den felaktigt rent tekniskt, exempelvis fick en rotor inte sitta i samma port (eller vad man skall kalla det) två dagar i rad, och en sladd på Tastaturet fick inte chiffreras som två närliggande bokstäver. Allt detta, (det fanns fler saker att anmärka på ) skapade färre och inte fler möjligheter att dechiffrera meddelande, vilket givetvis Bletchley Park hänsynslöst utnyttjade när dom väl upptäckt det. Man får inte glömma att Kriegsmarines Enigma kompromenterades aldrig helt av dechiffrörerna. Den användes på ett säkerhetsmässigt mer korrekt sätt, hade fler "portar" och fler rotorer bland annat.
Man använde också Enigman rent operativt felaktigt, exempelvis att skicka meddelande ner till enskilda battallioner och så vidare, vilket renderande av avsevärd trafik, vilket i sin tur ledde till många uppsnappade meddelanden.
Ytterligare en svaghet var meteorologerna på Spetsbergen som dagligen sände sin väderleksrapport på morgonen, (klockan 9 Berlintid har jag för mig), där Bletchley Park helt frankt antog att ordet "wetter" skulle ingå någon gång i den första eller andra meningen, och således skapade en crib.
Slutligen hade aldrig någon kunna förutse att två sådana skickliga matematiker, först Marian Rejewski och sedan Alan Turing, skulle få chans att angripa Enigman med sina för tiden avancerade matematiska metoder. Att Turing och hans kollegor fick bistånd av Winston Churchill personligen med att få fram resurser för att kunna angripa Enigman effektivt skadade heller inte.
Man använde också Enigman rent operativt felaktigt, exempelvis att skicka meddelande ner till enskilda battallioner och så vidare, vilket renderande av avsevärd trafik, vilket i sin tur ledde till många uppsnappade meddelanden.
Ytterligare en svaghet var meteorologerna på Spetsbergen som dagligen sände sin väderleksrapport på morgonen, (klockan 9 Berlintid har jag för mig), där Bletchley Park helt frankt antog att ordet "wetter" skulle ingå någon gång i den första eller andra meningen, och således skapade en crib.
Slutligen hade aldrig någon kunna förutse att två sådana skickliga matematiker, först Marian Rejewski och sedan Alan Turing, skulle få chans att angripa Enigman med sina för tiden avancerade matematiska metoder. Att Turing och hans kollegor fick bistånd av Winston Churchill personligen med att få fram resurser för att kunna angripa Enigman effektivt skadade heller inte.
Intressanta synpunkter Royal Navy. Du anser alltså att ren lathet i att skifta rotors och sladdar - var en hel del av fiaskot? Dönitz var kanske den tysk som först och mest - frågade sina experter om kryptots säkerhet. Då han gång på gång blev misstänksam när konvojer inte fanns där dom 'skulle finnas' - utan istället 'eskortgrupper' - där hans ubåtar grupperats...
Du kanske kan breda ut ämnet...Varjag
Du kanske kan breda ut ämnet...Varjag
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Var det inte skickandet av flera meddelanden på samma nyckel som tillät Beurling att knäcka Geheimschreibern?
Dålig disciplin i bytandet av nycklar är väl generellt kryptoknäckarens bästa vän?
Dålig disciplin i bytandet av nycklar är väl generellt kryptoknäckarens bästa vän?
- Royal Navy
- Medlem
Bäste Väring
Det var tyvärr värre än så, det fanns formella beslut på att Enigman skulle hanteras på det ovan nämda viset, i alla fall angående Rotorerna och Tastaturet. Däremot fanns det en viss lathet från operatörerna sida, en viss operatör använde exempelvis ofta sin fästmös initialer när dagens nycklar skulle ställas in. andra använde närliggande bokstäver ( som "ERT") detta i sig givetvis ett säkerhetsproblem. När sedan Bletchley Park fick tillgång till signalspaningen också, så inte bara underlättade det att veta varifrån ett meddelande kom inte bara vad det innehöll. Dessa "identifierade" operatörer användes också för att skaffa sig fler "cribs".
Vad gäller flottans Enigma var allt mycket svårare, den var som sagt mer sofistikerad, och eftersom man tidigt "misstänkte" signalspaning så beordrades det att signaler skulle skickas med ett minimum.
Sedan är det lätt att hänga upp sig på Enigman i sig, och framhärda att den gjorde så att tyskarna hela tiden fick "slåss med ena armen bakbunden" som jag hört det beskrivas.
För det första hette, (eller kodordet var i alla fall) hela/alla operationerna gällande denna sortens underrättelsetjänst, (cryptoanalys, signalspaning etc) Ultra. Så allt tillhörde en samlad, mycket större operation.
Vad man heller inte får glömma är att Tyskarna inte var så dåliga heller på detta. Det var till största delen att de allierade hade så ofantligt mycket större resurser. Dock vet jag för lite om tyskarnas dekrypteringsoperationer eller signalspaning. Men det är helt klart att tyskarna kände till allt som BBC sände ut till olika motståndsrörelser i Europa, men hade av naturliga skäl lite svårt att avgöra var, inte vad, saker skulle hända.
Något annat intressant att förkovra sig i är Captain Joseph Rochefort, han var chef för Station HYPO i Pearl Harbour, och var den som bar ansvaret för framgångarna i Coral Sea och Midway. För övrigt en man som USA behandlade nästan lika skamligt som GB behandlade Alan Turing.
Vad gäller Geheimschreibern, så gäller ju samma sak som för alla andra dechiffrörer, ju mer man har att arbeta med dessto lättare är det, för att förenkla det. Däremot kan man ju säga att svenska staten behandlade Beurling bättre än vad USA och GB behandlade Joseph Rochefort och Alan Turing. Så vitt jag vet fick han ett statligt "stipendium" som han drack och knu..ade sig igenom New York och andra storstäder i USA, om detta är sant vet jag dock inte, men allt vore mycket roligare om det är sant....
Det var tyvärr värre än så, det fanns formella beslut på att Enigman skulle hanteras på det ovan nämda viset, i alla fall angående Rotorerna och Tastaturet. Däremot fanns det en viss lathet från operatörerna sida, en viss operatör använde exempelvis ofta sin fästmös initialer när dagens nycklar skulle ställas in. andra använde närliggande bokstäver ( som "ERT") detta i sig givetvis ett säkerhetsproblem. När sedan Bletchley Park fick tillgång till signalspaningen också, så inte bara underlättade det att veta varifrån ett meddelande kom inte bara vad det innehöll. Dessa "identifierade" operatörer användes också för att skaffa sig fler "cribs".
Vad gäller flottans Enigma var allt mycket svårare, den var som sagt mer sofistikerad, och eftersom man tidigt "misstänkte" signalspaning så beordrades det att signaler skulle skickas med ett minimum.
Sedan är det lätt att hänga upp sig på Enigman i sig, och framhärda att den gjorde så att tyskarna hela tiden fick "slåss med ena armen bakbunden" som jag hört det beskrivas.
För det första hette, (eller kodordet var i alla fall) hela/alla operationerna gällande denna sortens underrättelsetjänst, (cryptoanalys, signalspaning etc) Ultra. Så allt tillhörde en samlad, mycket större operation.
Vad man heller inte får glömma är att Tyskarna inte var så dåliga heller på detta. Det var till största delen att de allierade hade så ofantligt mycket större resurser. Dock vet jag för lite om tyskarnas dekrypteringsoperationer eller signalspaning. Men det är helt klart att tyskarna kände till allt som BBC sände ut till olika motståndsrörelser i Europa, men hade av naturliga skäl lite svårt att avgöra var, inte vad, saker skulle hända.
Något annat intressant att förkovra sig i är Captain Joseph Rochefort, han var chef för Station HYPO i Pearl Harbour, och var den som bar ansvaret för framgångarna i Coral Sea och Midway. För övrigt en man som USA behandlade nästan lika skamligt som GB behandlade Alan Turing.
Vad gäller Geheimschreibern, så gäller ju samma sak som för alla andra dechiffrörer, ju mer man har att arbeta med dessto lättare är det, för att förenkla det. Däremot kan man ju säga att svenska staten behandlade Beurling bättre än vad USA och GB behandlade Joseph Rochefort och Alan Turing. Så vitt jag vet fick han ett statligt "stipendium" som han drack och knu..ade sig igenom New York och andra storstäder i USA, om detta är sant vet jag dock inte, men allt vore mycket roligare om det är sant....
Bäste Royal Navy - jag tackar för redogörelsen. Som jag skrivit ovan, har jag mest intresserat mig för ubåtsvapnets problem med den allierade kryptoanalysen. Du skrev:
Ubåtarna använde vad jag förstått en automatisk sändarnyckel som kortade rapporterna till vad ubåtsledningen kallade 'Kurzfunk'...hela signalen tog bara sekunder eller bråkdelar därav. Likaväl - hann även 'Kurzfunk' uppsnappas av de allierades 'Huff-Duff' (HFDF) och ge en bäring till den signalerande ubåten. Kan du berätta ngt mer om hur lång tid sändaren av ett 'Kurzfunk' opererade och/eller ngt om den automatiska sändarnyckeln?, Varjagatt signaler skulle skickas med ett minimum
Lite mera....ubåtsledningen applicerade en 'signalpaus' i sina sändningar - för mottagande av brådskande 'Kurzfunks' från ubåtarna ute i atlanten. Pausen - var fem sekunder - och då det kunde gälla många ubåtar, måste Kurzfunks ha varit ytterst korta....Varjagvarjag skrev:Bäste Royal Navy - jag tackar för redogörelsen. Som jag skrivit ovan, har jag mest intresserat mig för ubåtsvapnets problem med den allierade kryptoanalysen. Du skrev:Ubåtarna använde vad jag förstått en automatisk sändarnyckel som kortade rapporterna till vad ubåtsledningen kallade 'Kurzfunk'...hela signalen tog bara sekunder eller bråkdelar därav. Likaväl - hann även 'Kurzfunk' uppsnappas av de allierades 'Huff-Duff' (HFDF) och ge en bäring till den signalerande ubåten. Kan du berätta ngt mer om hur lång tid sändaren av ett 'Kurzfunk' opererade och/eller ngt om den automatiska sändarnyckeln?, Varjagatt signaler skulle skickas med ett minimum
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Undra en sak. Läste boken Att känna fienden. Att "knäkta" meddelande inte gavs ut i sin helhet. Utan att dom tolkades av folk och sen gavs vidare. Stämmer det?
Hur menar du, "gavs ut i sin helhet"? Att dechiffrerarna bara fick bitar? Uppgiften är väl svår nog, även med hela telegram.
Enligt boken så var det så att när man listat ut vad meddelandet sa så skicka man inte iväg hela meddelandet utan tolka vad som stod där och och skicka en nerkortad verson med vad dom bedömde att folket behövdes på andra sidan.
Om jag får gissa så var det en åtgärd för att dölja källan i största möjliga mån, om man hade skickat hela telegram till alla möjliga så hade det snart varit spritt att man kunde läsa krypterade telegram.
--
Jörgen
Jörgen