Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 15 april 2008, 20:08

Detta forum som du tipsade om halledall det ska jag besöka när jag är pigg, har varit på resande fot i dag. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 19 april 2008, 19:16

Har funnit lite intressant fakta om våra Plåtmynt.. http://www.myntkabinettet.se/platmynt.htm :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 19 april 2008, 19:19

Äkta eller Falska mynt igenom historien, har funnit en intressant länk i detta ämne. http://www.mynthandeln.com/tidningen/artiklar/0004.htm :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 26 april 2008, 19:09

Nina som har denna underbara Historiesajten,, har väldigt vackra bilder på äldre mynt från Gustav Vasas tid och framåt. Just med sin myntsida har hon gjort ett helt underbart jobb.... 8-) 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 13 maj 2008, 18:27

Fann en länk från Myntkabinettet om en stor myntskatt som hittades 1999 på gotland som kallades för spillingsskatten.
www.myntkabinettet.se/notiser/spillings.htm :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 29 juni 2008, 14:35

Anders Nyman skrev:Äkta eller Falska mynt igenom historien, har funnit en intressant länk i detta ämne. http://www.mynthandeln.com/tidningen/artiklar/0004.htm :wink:
Interessant! Jag har inga kopior eller förfalskningar själv, men jag kan förstå att samtida förfalskningar har ett värde. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 29 juni 2008, 20:00

Nu är Norrtälje Mynthandel till salu.. Så är man intresserad av Numismatik och vill sälja mynt, så kan man ju passa på att köpa en egen mynthandel nu när Leif ska sälja sin affär. www.mynt.se :D

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 29 juni 2008, 21:03

Anders Nyman skrev:Nu är Norrtälje Mynthandel till salu.. Så är man intresserad av Numismatik och vill sälja mynt, så kan man ju passa på att köpa en egen mynthandel nu när Leif ska sälja sin affär. http://www.mynt.se :D

Jag tror det är svårt att få en mynthandel att gå runt i dagsläget.
Fast det inarbetade namnet är nog värt en del.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 30 juni 2008, 15:54

Schwalbe skrev:
Anders Nyman skrev:Nu är Norrtälje Mynthandel till salu.. Så är man intresserad av Numismatik och vill sälja mynt, så kan man ju passa på att köpa en egen mynthandel nu när Leif ska sälja sin affär. http://www.mynt.se :D

Jag tror det är svårt att få en mynthandel att gå runt i dagsläget.
Fast det inarbetade namnet är nog värt en del.
Ja i detta fall så är det nog mycket det Inarbetade namnet som man får bra skjuts av. För ljust enbart detta att sälja mynt och numismatiska saker är nog lite tungt. För jag ser bara på en loppis här i Borlänge, där det finns en man som enbart säljer Mynt vid sitt bord att det går bra segt för honom att kränga mynt,, så han är tvungen att sälja lite anndra antikviteter också för att det ska gå runt för honom. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 19 juli 2008, 18:44

Har hittat lite roliga uttryck om pengar hos Myntkabinettet... www.myntkabinettet.se/uttryck.htm :)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Numismatik

Inlägg av Schwemppa » 21 juli 2008, 00:05

Kul länk, men var blev fyrken? Både på finska och svenska i Finland betyder slanguttrycket "fyrk" eller "fyrkkaa" (fi) pengar. Såvitt jag vet går det tillbaka på en myntenhet från 15- eller 1600-talet. Arboga-fyrk tror jag...

(edit) Man kan ju googla själv också, vet jag... :D

http://www.fotoakuten.se/gratisbilder_foto-505.html

Tänk att ett slangord kan leva så länge... onks fyffee?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 21 juli 2008, 19:57

Schwemppa skrev:Kul länk, men var blev fyrken? Både på finska och svenska i Finland betyder slanguttrycket "fyrk" eller "fyrkkaa" (fi) pengar. Såvitt jag vet går det tillbaka på en myntenhet från 15- eller 1600-talet. Arboga-fyrk tror jag...

(edit) Man kan ju googla själv också, vet jag... :D

http://www.fotoakuten.se/gratisbilder_foto-505.html

Tänk att ett slangord kan leva så länge... onks fyffee?
Denna länk du sände med, den ska jag lägga in som favorit.. Om jag inte har fel så dök just Myntenheten Fyrk upp första gången under Gustav Vasa´s tid, för det gjordes 1 Fyrk i Stockholm 1522 första gången. å, några Mynt med denna myntenhet "Fyrk" slogs även i Åbo 1523 - 1524. Men om det slogs några Fyrkar före Gustav Vasas tid det vet jag inte, är det någon annan här som vet lite mer om det slogs några Fyrkar vid äldre tidpunkter.. :wink:

halledall
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 april 2008, 18:51

Re: Numismatik

Inlägg av halledall » 23 juli 2008, 14:26

Enligt Tingströms "Svensk numismatisk uppslagsbok" kommer ordet fyrk från lågtyskans "vereken" som har med siffran fyra att göra. Som mynt präglades det, enligt samma källa, första gången år 1478 i formen av 1/2 örtug. Fyrk = 1/2 örtug = 4 penningar = 1/6 öre. En värdeförskjutning ska ha skett i början på 1520-talet så att fyrken blev lika med 6 penningar = 1/4 öre.

Listan över uttryck för pengar på KMK:s sida är ju för övrigt bara några exempel ur Monica Golabiewski Lannbys bok "Pengar i folkmun - om mynt i seder, bruk och poesi" -- för övrigt en mycket trevlig och underhållande bok som rekommenderas!

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 11 augusti 2008, 13:31

Finns det värderingsböcker för Lokal mynt,, för jag kom å tänka på det förra veckan när jag på en loppis i Ludvika köpte ett lokalmynt från Ludvika Kommun. För jag det skulle vara roligt och veta värderings priser för just lokal mynt. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 17 augusti 2008, 18:16

Besökte för några dagar Sedan Avesta Myntmuseum, å att få se världens största mynt som finns där, var en otrolig kännsla.. Passade samtidgt på när jag var där, att köpa en liten bok som handlar om "Svenska Besittningsmynt", skriven av Nils Ludvig Rasmusson, har inte hunnit börja läsa den än, men det lilla jag tittat i den så verkar den väldigt intressant. :)

Skriv svar