Iran
Iran
Det finns en liten möjlighet att jag hamnar där i slutet av juli med kanske en knapp vecka att se mig omkring på.
Vad bör jag se?
Jag har redan listat ut att det finns både ett flygvapenmuseum och ett militärmuseum i Tehran - kanske även det historiska borde besökas. http://www.irantravelingcenter.com/tehran_museum.htm
Alla tips emotages tacksamt.
MVH
Hans
Vad bör jag se?
Jag har redan listat ut att det finns både ett flygvapenmuseum och ett militärmuseum i Tehran - kanske även det historiska borde besökas. http://www.irantravelingcenter.com/tehran_museum.htm
Alla tips emotages tacksamt.
MVH
Hans
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Re: Iran
Den amerikanska ambassaden har gjorts om till ett ockupationsmuseum, kan vara rätt så intressant att se.
/Martin
/Martin
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Iran
Ett land som Iran är kanske inte ett land man tänker på i första hand att besöka. Men jag kan tänka mej att det finns otroligt mycket av Historia och Kultur att se i Iran. För jag vet jag tänkte så om just Israel också innan jag besökte det landet att man kanske inte ska åka dit, men nu är jag såld på det landet.. Men visst är det så med många länder att man kanske inte tänker på dem som turist länder å det är ju lite synd att det är så. 
Re: Iran
BTT.
Jag har biljetten.
MVH
Hans
Jag har biljetten.
MVH
Hans
Re: Iran
Iran är ett väldigt omväxlande land. De flesta iranier är väldigt olika varandra. Det är stora regionala avstånd
och nästan alla är medlemmar av olika folkslag (även om perser dominerar) - landet är större än Ukraina! Vissa kulturer är här väldigt unika. Lorestan är väldigt annorlunda än Baluchistan. Kaspiska havets kultur är mer europeisk, medan kulturen nära Irak är mer arabisk. Många iranier är väldigt liberala och regimkritiska, medans andra är islamistiska och konservativa.
Jag har aldrig varit i Iran men jag känner folk som bor där och
härstammar därifrån.
Jag skulle jättegärna vilja besöka:
Persepolis såklart.
http://en.wikipedia.org/wiki/Persepolis
Nagsh E Rustam
- Häftiga elamitiska Achaemenidiska gravar och bergsreliefer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Naqsh-e_Rustam
Alamut - assassinernas gamla fästning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alamut
Irans nationalmuseum:
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Iran
Den shiitiska heliga staden Mashhad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mashad
Finns mycket mycket annat, som jag inte kommer ihåg.
och nästan alla är medlemmar av olika folkslag (även om perser dominerar) - landet är större än Ukraina! Vissa kulturer är här väldigt unika. Lorestan är väldigt annorlunda än Baluchistan. Kaspiska havets kultur är mer europeisk, medan kulturen nära Irak är mer arabisk. Många iranier är väldigt liberala och regimkritiska, medans andra är islamistiska och konservativa.
Jag har aldrig varit i Iran men jag känner folk som bor där och
härstammar därifrån.
Jag skulle jättegärna vilja besöka:
Persepolis såklart.
http://en.wikipedia.org/wiki/Persepolis
Nagsh E Rustam
- Häftiga elamitiska Achaemenidiska gravar och bergsreliefer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Naqsh-e_Rustam
Alamut - assassinernas gamla fästning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alamut
Irans nationalmuseum:
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Iran
Den shiitiska heliga staden Mashhad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mashad
Finns mycket mycket annat, som jag inte kommer ihåg.
Re: Iran
Tack Giancarlo,
Far till Teheran den 25/7 och åter den 6/8. Bröllopet är runt den 30 och i Bojnurd (en sådär 700km ÖNÖ Teheran) och där har polaren familj och vänner så jag tror att det blir där i trakterna jag tillbringar huvudelen av tiden. En snabb koll säger att Alamut och Mashhad är inom rimligt avstånd.
MVH
Hans
Far till Teheran den 25/7 och åter den 6/8. Bröllopet är runt den 30 och i Bojnurd (en sådär 700km ÖNÖ Teheran) och där har polaren familj och vänner så jag tror att det blir där i trakterna jag tillbringar huvudelen av tiden. En snabb koll säger att Alamut och Mashhad är inom rimligt avstånd.
MVH
Hans
Re: Iran
Då blir det nog inget fläsk i ärtsoppan torsdag den 31:aFar till Teheran den 25/7 och åter den 6/8.
Re: Iran
Om du planerar att åka på besök till USA så kan det vara värt att byta pass mellan Iran och USA trippen.
Om Homeland Security nissarna hittar Iranska stämplar så kommer du definitivt att åka på förhör och i värsta fall bli deporterad. Dock så brukar HS inte alltid titta ordentligt i passen så du har en ganska god chans att smita in.
Om Homeland Security nissarna hittar Iranska stämplar så kommer du definitivt att åka på förhör och i värsta fall bli deporterad. Dock så brukar HS inte alltid titta ordentligt i passen så du har en ganska god chans att smita in.
Re: Iran
Jag planerar att åka till USA.
Dessutom har jag stämplar från Marocko, Egypten, Serbien och inte minst Libanon
Kan kanske vara värt att snacka med jänkarna innan.
MVH
Hans
Dessutom har jag stämplar från Marocko, Egypten, Serbien och inte minst Libanon
Kan kanske vara värt att snacka med jänkarna innan.
MVH
Hans
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Iran
Är det i Iran, som vi Turister får hålla oss inom Hotellområdet om vi vill ta en öl eller något annat starkt. För jag har hört att någonstanns i denna del av vår värld som Iran ligger i, så får inte Turister visstas ute om det druckits alkohol, men det kan vara något annat land,, är inte riktigt säker vilket land som har denna regel. 