Pansarapplicering

Bjernevik
Medlem

Re: Pansarapplicering

Inlägg av Bjernevik » 18 mars 2008, 00:14

Bismarck hade träbackning. Hur det var med de andra samtida slagskeppen vet jag inte.

Användarvisningsbild
björnen
Medlem

Inlägg av björnen » 18 mars 2008, 09:01

gostap skrev:Eftersom det var jag som initierade frågan tackar jag för det informativa svaret!

Är väldigt nyfiken på hur man löste det på t.ex. Bismarck och andra modernare skepp. Hade man verkligen trä bakom?
Om svetsning tillämpades skulle det vara intressant att veta vilken teknik man använde sig av. Att svetsa fast 350-400mm pansarplåt kräver lite amperè.

Mvh

Gostap
Om man nu inte hade träckbackning så skulle jag tro att man fortfarande bultade fast pansaret men direkt mot underliggande bärande strukturer. Jag har sett bilder ifrån Iowa-klassens slagskepp där man på insidan kan se pansaret direkt bultat till väldiga vertikala balkar; ivf uppges det vara pansaret direkt och inte någor innanförliggande skinn. Verkar inte helt trovärdigt när jag tänker på saken men på den generationens skepp var pansararrangemangen mer komplicerade med utåtlutande bälte och djupa och höga torpedskyddszoner så vem vet?
F.ö. har tornpansar och pansardäck fästs direkt till underliggande strukturer sedan rätt lång tid tillbaks.

Något som bekymmrat ivf brittiska skeppkonstruktörer var att man enkelt skulle kunna byta ut skadade pansarplåtar och man undvek fram till ivf VK1 att låsa plåtarna till varandra på något vis. Just skador som på HMS Lion ledde till att man tänkte över det igen.

/Björnen

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 18 mars 2008, 18:56

Tydligen så använde man även cement/betong istället för teak på en del av de nyare slagskeppen för att fästa det vertikala pansarbältet.

Exempel från boken Slagskepp under Andra Världskriget från SMB:

King George V-klasen hade i det vertikala pansarbältet på 379mm en kudde av cement med en tums tjocklek på ett 22mm underlägg i DS-pansar. (sidan 299)

North Carolina-klassens huvudpansarbälte var monterat på en två tum tjock betongkudde och ett underlägg i STS-pansar om 19mm. (sidan 304)

Andra slagskepp fortsatte med teak, som ex. Vittorio Veneto som hade en 280mm kudde i teak och ett 15mm underlägg i stål.

Bismarck hade sitt huvudpansarbälte på 320mm monterat på ett underlägg teak, men man kunde tydligen bara svetsa pansarplåtar upp till 80mm tjocklek.

Observera att såvitt jag sett så var det enbart det vertikala sidobältet som hade teak eller cement/betong. Övrigt pansar fästes mot skrovet direkt med nitar eller svetsning beroende på tjocklek och tidsperiod.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 2 juli 2008, 23:57

http://www.de1939a1945.bravepages.com/t ... aestra.htm

Intressant sida med konstruktionsbilder på Yamato (för er som kan spanska)
VARNING! Pop-up fönster
Bilagor
yamato.jpg
yamato.jpg (145.94 KiB) Visad 313 gånger

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 3 juli 2008, 00:03

fler bilder...
Bilagor