Min första PC

Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Min första PC

Inlägg av NIL » 5 juni 2008, 11:27

Vänner
Syftet med den här tråden är väl i första hand nostalgisk samtidigt som det är kul att jämföra prestanda/krona när man talar om datorer. Jag tycker att det vore kul att ta del av andras erfarenheter och minnen från sina första stapplande steg som PC användare. Joo jag har också haft både TI99 och C64 men jag tänkte att vi i den här tråden begränsar oss till PC, MAC anser jag vara närbesläktad så den får också vara med.

Ok, jag börjar...

Min första PC inhandlade jag i December 1996, paketet utgjordes av.
P200/24Mb...senare uppgraderat till 48Mb (jag ville ha ordentliga grejer)
HD 2Gb
Grafiken var viktig så jag uppgraderade till ett grafikkort som hette Matrox Mystique (minns inte prestandan).
Rejäl skärm ville jag också ha så jag uppgraderade från 14 till 15"
När Quake 2 släpptes köpte jag ett första generationens 3D kort på en mässa i sthlm (kostade runt 1500 spänn), om jag inte missminner mig helt så var det på 4Mb.
I paketet ingick en SV/V dokumentscanner som var mindre bra, efter varje scanning låste sig datorn och fick startas om medels strömavbrott...den scannern omfördelades tidigt till garderoben.
Skrivaren var en Lexmark med halvtaskig prestanda men som faktiskt hängde med ända till 2001.
OS var Win 95, medföljde gjorde också ett "Office-Paket" från Lotus.
Internet (uppringt) hade jag från Telia med ett modem som slog av vid inkommande samtal, särskilt irriterande var det när man hade registrerat en massa räkningar för betalning men inte hunnit bekräfta.

*klick!*
*ring!*
- "Nilsson!"
-"Ja hej, jag heter Lasse och ringer från bokklubben..."
-"Aaaaargh!"

Bootdisketter behövdes ibland och fanken viket meck det var med att få igång ljudkortet till vissa spel.

Priset då:
22800kr kontant (surt förvärvade under FN-tjänst)

Inköpt på: (håll i er)

Lap Power :oops:
Äh, det löser sig.

bultn
Tidigare medlem

Re: Min första PC

Inlägg av bultn » 5 juni 2008, 13:36

Min första inköptes ca 1989 och var av märket Twinhead. Den hade en för sin tid enorm HD på 20 MB och OS var MSDOS 3.0. Skärmen var 12" i gult och svart. Tyvärr pajade den för ca 15 år sedan så jag kommer inte ihåg närmare detaljer men om jag inte minns fel kostade den ca 10000 dåtida finska mark...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 juli 2008, 02:27

Min mors, en Corona 80/86a tror jag den hette, inget internt minnne, programmet låg på en 5,25" floppy och Boot disketten var en annan 5,25" floppy. Inköpt 1986 tror jag, skrivaren var en skrivmaskin på steroider och skärmen grönskimrande.

Bild
Såg ut nått sånt här, lite annan skärm vill jag minnas

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 7 juli 2008, 03:25

Min första dator var denna
Bild
Fick en nyare 1995 och köpte min första helt nya dator 1997
200mhz mmx
32mb ram
2gb hd
:lol:
Min uppsättning datorer jag har idag är 3st
1. 1.5ghz 1gb ram, 500gb hd och nvidia nånting
2. 1.6ghz, 1gb ram, 300gb hd och samma nvidia som 1
3- 1.6ghz, 256mb ram, 120gb hd (Bärbar)
Och sen uppe på det har jag 4 externa hårddiskar på 60gb, 400gb, 1tb och 600gb kopplade :-D
Tiderna förändras fort!

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 7 juli 2008, 19:59

Ingen som hört talas om Sinclair spectrum? :)

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 8 juli 2008, 00:42

gostap skrev:Ingen som hört talas om Sinclair spectrum? :)
Bah, min första dator var en Sinclair ZX81.. ingen färg, inget ljud, hela 1 kilobyte minne.. hade ingen bandspelare heller så jag programmerade på papper och stängde av datorn så sällan som möjligt så jag skulle slippa skriva in hela programmet från början igen..

Ah, det var tider det.. jag längtar tillbaka.. eller nej, nu ljög jag visst.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 juli 2008, 11:46

Min första dator var en PC 386SX 25Mhz 2MB ram 50MB HD. Jag köpte den 1992. Då var redan 486-an framme, men jag var för snål för den. Om jag minns rätt kostade apparaten 12000 spänn.

Skärmen var nog 14", 640 x 480 pixlar. Jag tror den hade 16 färger, så det var inte helt lätt att titta på färgfotografier. Å andra sidan var ju detta före Internet, så man hade inte så många bilder att titta på.

Jag körde DOS 5, om jag mins rätt, och Win 3.11

Det tog inte lång tid förrän hårddisken var full. Sedan dess ägnar jag mycket tid till att rensa bort onödigheter från hårddisken och gör så än idag trots att jag säkerligen har åtskilliga gigabyte ledigt på densamma. Problemet med den lilla hårddisken löstes med "doublespace", ett program som komprimerade innehållet på hårddisken till en egen jättelik fil. Då kom jag upp i 78 MB hårddisk. Det gick nog lite långsammare, men fungerade.

Efter ett tag inhandlade jag mer minne och med de 12MB jag då kom upp i hade jag mest minne i byn! Alla var oroliga för att min dator inte skulle kunna hantera så mycket minne, men det fungerade.

Min första skrivare var en 12 nålars matris-skrivare. Den var enda skrivare i säkerligen 8 år. I min dåvarande affärsverksamhen fick jag per fax en beställning från en kund, en beställning som han först knappat in i sin dator. Jag knappade in den i min dator, skrev ut och faxade till min huvudman, som registerade beställningen i sin dator, skrev ut den och faxade den till lagret som knappade in den.... å så vidare.

Sedan dess har jag haft 4-5 datorer. Vad jag har idag vet jag faktiskt inte... Den goaste uppfinningen sedan dess är internet, bredband (så man slipper sitta uppringd) och plattskärmen. Nu har man ju PLATS på skrivbordet igen.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 8 juli 2008, 14:37

Markus Holst skrev:Min första dator var en PC 386SX 25Mhz 2MB ram 50MB HD. Jag köpte den 1992. Då var redan 486-an framme, men jag var för snål för den. Om jag minns rätt kostade apparaten 12000 spänn.

Skärmen var nog 14", 640 x 480 pixlar. Jag tror den hade 16 färger, så det var inte helt lätt att titta på färgfotografier. Å andra sidan var ju detta före Internet, så man hade inte så många bilder att titta på.

Jag körde DOS 5, om jag mins rätt, och Win 3.11

Det tog inte lång tid förrän hårddisken var full. Sedan dess ägnar jag mycket tid till att rensa bort onödigheter från hårddisken och gör så än idag trots att jag säkerligen har åtskilliga gigabyte ledigt på densamma. Problemet med den lilla hårddisken löstes med "doublespace", ett program som komprimerade innehållet på hårddisken till en egen jättelik fil. Då kom jag upp i 78 MB hårddisk. Det gick nog lite långsammare, men fungerade.

Efter ett tag inhandlade jag mer minne och med de 12MB jag då kom upp i hade jag mest minne i byn! Alla var oroliga för att min dator inte skulle kunna hantera så mycket minne, men det fungerade.

Min första skrivare var en 12 nålars matris-skrivare. Den var enda skrivare i säkerligen 8 år. I min dåvarande affärsverksamhen fick jag per fax en beställning från en kund, en beställning som han först knappat in i sin dator. Jag knappade in den i min dator, skrev ut och faxade till min huvudman, som registerade beställningen i sin dator, skrev ut den och faxade den till lagret som knappade in den.... å så vidare.

Sedan dess har jag haft 4-5 datorer. Vad jag har idag vet jag faktiskt inte... Den goaste uppfinningen sedan dess är internet, bredband (så man slipper sitta uppringd) och plattskärmen. Nu har man ju PLATS på skrivbordet igen.
Tänk sedan när matteprocessorn kom :D

På mitt gamla arbete använde jag en gammal IBM XT som körde ett ganska avancerat kabelmätningsprogram med diverse videokameror o dylikt. Använde det fram till 2006, fungerade faktiskt alldeles utmärkt.
Bilagor
nyare_windows_version.jpg
nyare_windows_version.jpg (66.85 KiB) Visad 1133 gånger

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 30 juli 2008, 20:56

Entré Mac!
Min första dator var en Macintosh Plus ("Rymdhjälmen") med hela 1 Mb minne och 3,5" floppy (skärmen var integrerad och följdaktligen liten med dagens mått), som min far köpte 1989 med hjälp av ett pedagogiskt stipendium. Hårddisk hade den inte, så det blev ett förfärligt diskbytande innan vi fick en "RAM-disk", en simulerad floppy i ramminnet som gjorde att systemprogrammet ("System 6.3" om jag minns rätt) kunde fortsätta köra utan täta diskettbyten när man faktiskt ville använda program.
Datorn kompletterades sedan med en extern hårddisk på 20 Mb, en 7 cm tjock kluns som rymdhjälmen kunde stå på.
Allt inköptes på Cremona som sålde Macar på Chalmersområdet Gbg.

Skrivaren var inledningsvis en Macintosh Image Writer, men vi hade inte skaffat ljuddämpningshuven (ni förstår kanske varför den fanns), och till denna hade vi flera lådor skrivarpapper med hålreemsor längs sidorna som varken var A4 eller US letter vilket ledde till att utskrifterna fick behållas som långa papyrusrullar.

Jag fick ta med rymdhjälmen när jag flyttade hemifrån och den hamnade slutligen (1997) på "Agenda 21-boden" i Lund för vidare förmedling till hugad begagnatspekulant. Då hade den förtjänstfullt (assisterad av en utmärkt bläckstråleskrivare "Stylewriter 2") som ordbehandlare producerat några hundra brev åt Amnesty.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 31 juli 2008, 00:22

Jag började 88(tror jag) med en Atari 520STE och gick sedan vidare till Amiga 500, sen införskaffades en C64 och en Spekrum, av rolighets skäl, även en Canon och en Apple II fanns i samlingen ett tag men dessa fick slängas vid en flytt, speciellt Canon saknar jag den såg inte klok ut. Sen kom det en 286a(gratis) och sen en Pentium 2(här hade jag accepterat vad som gällde), sen köpte den nuvarande vad det nu är AMB bl bla bla.

Jag föredrog Amiga och Atari länge pga användarvänligheten, man slapp det där jävla MS-DOS som ju måsta vara påhittat av en fullblodssadist och man fick prestanda och bra spel som PC användare bara kunde drömma om, men sen stannade deras utveckling och jag had inte råd med en tillräckligt bra Mac. Men jag fick ju slita md PC i skolan och har skrivit program i såväl Pascal som maskinkod till nån Motorola mikrodator i usla användarmiljöer på PC.

Men det blev en bra dator av de förvuxna miniräknarna till slut, det kunde man inte tro 1990.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 augusti 2008, 10:37

Första bekantskapen med en PC (jag utlämnar Atarin och C64:an) var en Macintosh Plus som min far införskaffade någon gång i början av 90-talet. Det var onekligen ett fipplande med alla dessa disketter, speciellt med tanke på att man inte direkt kunde använda datorn till något nyttigt (spela) utan bara tråkiga (skriva, rita, räkna) syften.

Min första egna dator var en Compaq Presario 433 (tror jag beteckningen var?), inköpt... hm, 93 eller 94? Eller var det rentav 92? Den hade precis som Macen en intregrerad skärm. Processorn var något av en special i och med att det var en 486SX på 66 MHz, dvs den hade ingen matteprocessor. Nu minns jag inte längre vad som var vitsen med en matteprocessor eller vad den gjorde men min var iallafall något av en snikvariant. Minnet var på 4 Mb som jag dock raskt uppgraderade till 8 Mb, jag stoppade dessutom i ett 8-bitars ljudkort. 8-) Bristen på CD-enhet, minne och processorkraft kombinerat med den lilla hårddisken (240 Mb) gjorde att den var hopplöst föråldrad när Windows 95 kom, så man var hänvisad till att mecka med DOS och Windows 3.11. Men det var å andra sidan mycket lärorikt. Åh, alla dessa olika bootalternativ som man konstruerade i config.sys och autoexec.bat för att få till minneskonfigurationer som passade olika applikationer. Karaktärsdanande! :D

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 2 augusti 2008, 11:05

Sarvi skrev:Åh, alla dessa olika bootalternativ som man konstruerade i config.sys och autoexec.bat för att få till minneskonfigurationer som passade olika applikationer. Karaktärsdanande! :D
Oj, nu blev man nostalgisk *snyft* :)
Min stötesten var alltid att få ljudet att fungera .
Äh, det löser sig.

Ricki
Ny medlem

Inlägg av Ricki » 10 augusti 2008, 19:42

Min första var en 8086a med 256kb minne och 20 MB HDD, 5.25" disketter osv. Kanske inte som ni andra men jag är bara 23 år så var inte gammal när jag hade den.
En sida jag ibland skrivet på: Böcker på Nätet

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 10 augusti 2008, 20:23

Min första var en gammal Macintosh Plus. Kom ihåg att den var svartvit och att det blev ett väldigt lyft när man fick en dator med färg :)

Skriv svar