Snöre

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Snöre

Inlägg av Leonidas » 7 april 2006, 13:51

Lite fredagsgrubbel så här på eftermiddagen.

Hur lång är en tråd, när blir det ett snöre? När blir det ett rep? Att tjockleken har betydelse, vet alla, men var går gränserna för tråd, snöre och rep?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 april 2006, 14:35

Den här tråden är då avgjort två inlägg lång, i skrivande stund. :)

Jag gissar att fackfolk har avsevärt bestämdare uppfattningar om dessa begrepp än folk i allmänhet, liksom folk i trävarubranschen gör skillnad på lister, bräder, läkt och plank och allt vad det är. SAOB skriver om rep att det är "grövre än t. ex. snöre o. lina, smäckrare än kabel", se där ytterligare två begrepp att klassificera.

Materialet kan ju spela roll. En vajer efter wire är metall. En lina tänker jag som starkare än snöre, måhända är den förra i konstmaterial och den senare natur. Ytterligare begrepp är tåg, tross och tamp, och då kommer vi väl in på sjöfarten där vi vet vilka experterna är.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 april 2006, 16:05

Tråd syr man med.
Snöre är av sisal eller liknande och lite klenare än en
lina, som jag föreställer mig i plast.
Rep binder man fast fartyg och sånt med.

Högst ovetenskapligt och delvis helt i linje med Hexmasters exempel. Det finns säkert exakta definitioner. Längden däremot har väl knappast någon betydelse?

/ Probstner

Marcus_magnus
Ny medlem

Inlägg av Marcus_magnus » 7 april 2006, 17:19

Borde det inte vara mer troligt att en lina från början är jord av lin och att det till skillnad för hampan som var vanligt förekommande i rep faktiskt var svagare och därför fick ett eget namn? Precis som substantivet linda ansyftar på lintyg. Jag kanske är helt ute och cyklar dock men visst låter det troligt?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 8 april 2006, 19:48

Mer än troligt. Det är sånt man vill komma på själv.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 22 april 2006, 03:12

Om lina ha med lin att göra, gäller detsamma ordet linje eller "line" på engelska?

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Re: Snöre

Inlägg av Jouppe » 9 maj 2008, 23:18

Probstner skrev: lina, som jag föreställer mig i plast.
Rep binder man fast fartyg och sånt med.

Högst ovetenskapligt och delvis helt i linje med Hexmasters exempel. Det finns säkert exakta definitioner. Längden däremot har väl knappast någon betydelse?

/ Probstner
Til syoss kan en line vère lite lite tjokkare enn en landkrabbe skulle tro ifall den bare er tilrekkligt lang. Om den er sá tjokk at den inte kan kastes iland og er avsêt for fortyjning snarare enn kastande er den en tross. Fartyg fortyjs med trossar inte med rep (som hoyr landlivet til). Rep i en mer allmen betydelse heter pá syon tòg.

Skriv svar