Nu Är jag osäker på vad du syftar på med "ovanstående"? Är det http://syler.com/drillDemo/menu.html eller http://www.geocities.com/ao1617/TactiqueUk.html?
Saken är den att kavalleriet, iaf det västerländska kavalleri jag beskrev på TMP i allmänhet håller en sluten formation, "knä vid knä" och har samm distanser hela tiden. Infanteriet å sin sida varierar sina distanser beroende på vilken uppgift de utför. Marscherar de så tar pikenerare upp drygt3 for per man men men när de slutit sig till tätast möjliga formation för att möta ett kavalleri anfall så har avståndet mellan rotarna krympt till så lite som 1/2 fot dvs de har en frontbredd på ca 1 till 1,5 fot per man (beroende på hur tätt de är tränade att stå. Ledande militära tänkare i början av 1600-talet som Greve Johann von Nassau-Siegen och Wallhausen skrev att varje ryttare krävde 3 fots front, varje pikenerare 3 fot och varje skytt 4,5 fot när man skulle beräkna vilekn plats det krävdes för att ställa upp ett förband eller en hel arme.
Så ryttaren tar mycket riktigt upp lika mycket eller mindre plats än infanteriet när man räknar på manöverformantionen. Men jämförman formationer som slutit sig till de distanser som gällde vid närstrid mellan ryttar och fotfolk så tar infanteriet upp mindre plats.
Sedan så får man inte glömma bort att ryttarkompanierna har luckor mellan sig, mellan varje kompani på 75 till 100 ryttare så höll man en lucka på 50 fot så att kompanierna inte kom ivägen för varandra. På samma sätt så finns det luckor mellan pikenerarna i mitten och musketerarna på flyglarna som är 6 fot breda. Och inom varje musketerarflygel så finns det ett antal 6 fot breda luckor mellan korpralskapen. (I en nederländsk bataljon om 500 man 3st luckor per flygel, totalt 8 lucko a 6 fot styck)
Trettioåriga kriget: Soldatens utrymme i formationen
- Kapten_Gars
- Medlem
Re: Trettioåriga kriget: Soldatens utrymme i formationen
Jag upptäckte just den här tråden igen och inser att jag glömde tacka för svaren. Ett särskilt tack till Kapten_Gars, det var precis vad jag ville veta.