Uniformer

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
helenabjork
Ny medlem
Kontakt:

Uniformer

Inlägg av helenabjork » 26 mars 2008, 20:57

Har en bild i ett gammalt fotoalbum som tillhört Albert Magnus Myrén (född:1878-04-24 Jättesta, Gudmundrå) som visar sju män i uniform. Vet någon om det är hemvärnet eller annat förband? Kan någon uppskatta från vilket år fotot kan vara?

Bild
Länk: http://www.flickr.com/photos/ihelenabjork/2357445489/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Uniformer

Inlägg av Markus Holst » 26 mars 2008, 21:51

Min spontana reaktion är att det är "hemvärnsgubbar" då de frånsett hatt och armbindel verkar vara civilt klädda. Alla rockar har ju olika snitt och under rocken har de olika skjortor. En del ser ut att ha slips, andra inte. Så jo, hemvärnet. Dock får vi komma ihåg att hemvärnet som organisation bildades 1939. Innan dess fanns landstormen med ungefär samma uppgifter, så det vi ser på bilden är nog landstormsgubbar.

Vill du ha kunnigare svar föreslår jag att du droppar bilden på http://www.samlarforum.nu, ett systerforum till skalman. Där finns det folk som kan sådant här.

Hatten gubbarna har på sig kan vara landstormshatt m/07 eller hatt m/10. Jag vågar inte säga vilket utifrån bilden. Där har vi en bakre tidsbegränsning. Framåt i tiden blir det svårare. Jag vågar inte säga när landstormen fick nyare uniformer. Förvisso fanns m/23 i landstormsutförande men jag gissar att den trekanitga hatten var med betydligt längre än så.

helenabjork
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av helenabjork » 26 mars 2008, 22:17

Markus Holst skrev:Min spontana reaktion är att det är "hemvärnsgubbar" då de frånsett hatt och armbindel verkar vara civilt klädda. Alla rockar har ju olika snitt och under rocken har de olika skjortor. En del ser ut att ha slips, andra inte. Så jo, hemvärnet. Dock får vi komma ihåg att hemvärnet som organisation bildades 1939. Innan dess fanns landstormen med ungefär samma uppgifter, så det vi ser på bilden är nog landstormsgubbar.

Vill du ha kunnigare svar föreslår jag att du droppar bilden på http://www.samlarforum.nu, ett systerforum till skalman. Där finns det folk som kan sådant här.

Hatten gubbarna har på sig kan vara landstormshatt m/07 eller hatt m/10. Jag vågar inte säga vilket utifrån bilden. Där har vi en bakre tidsbegränsning. Framåt i tiden blir det svårare. Jag vågar inte säga när landstormen fick nyare uniformer. Förvisso fanns m/23 i landstormsutförande men jag gissar att den trekanitga hatten var med betydligt längre än så.
Hej!

Tack för ett snabbt svar.
Jag lägger frågan även på samlarforum.nu

mvh

Helena Björk

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 27 mars 2008, 00:00

Hejsan Helena.

Jag har svarat dig på samlarforum.nu, men kan även lägga samma svar här, då kanske det finns någon annan som är intresserad...

Männen på bilden bär inga vanliga uniformer, utan vanliga civila kläder.
Nu går det dock ändå att identifera dessa via den reglementerade utstyrsel de ändå bär;

Landstormshatt m/07
Landstormsarmbindel m/11
Gevär m/1896
Livrem och patronfickor m/ä.

Så vad ger då oss detta? Fotot är tagit efter 1911, och männen tillhör Landstormen (äldre årgångar rekryeter som kallades in vid händelse av oroligheter.)
Jag skulle personligen tro att ditt foto är taget någon gång 1914-15, då många Landstormsmän då utkallades för rikets försvar (som tur var blev ju dock Sverige aldrig med i första världskriget.)

Så skola även Hr Holst få sig en uppsträckning för bristande avrapportering! :lol: (Ta inte illa upp nu Hr Holst - och inte ni andra heller - undertecknad är MÖF (Militärt Överintresserad Fåne).
Min spontana reaktion är att det är "hemvärnsgubbar" då de frånsett hatt och armbindel verkar vara civilt klädda.
Hemvärnet bar aldrig den trekantiga hatten m/07.
De bar visserligen landstormsmärke m/05, men i lägermössa m/37 - detta innan mössmärke m/40HV tillverkats i tillräckligt stor mängd.
Jag vågar inte säga när landstormen fick nyare uniformer.
Landstormen tilldelades uniform m/10 i större antal efter slutet på 1:a världskriget, då varje landstormsman fick låna uniformen av fältförbandet för en viss fastställd summa per övningsdag.
Förvisso fanns m/23 i landstormsutförande men jag gissar att den trekanitga hatten var med betydligt längre än så.
Stopp och belägg. Uniform m/23 fanns ej i landstormsutförande.
Som tidigare skrivits tilldelades landstormen uniform m/10 och landstormshatt m/07 samt armbindel m/11. Detta var stridsmunderingen ända fram till 1941 då uniform m/39 började tilldelas landstormsförbanden.
År 1926 tillkom landstormsmössa m/26, som dock enbart fick användas vid övningar i fredstid.
År 1929 tillkommer gradbeteckningar i metall för axelklaffar, för officerer. Dessa började då använda uniform av förändringsmodell m/10-23.
Samma år tillkom en enklare fältuniform för de meniga, som kallas m/10-29.
År 1935 tillkommer gradbeteckningar i metall även för underofficerer och undebefäl, som även de börjar använda uniform m/10-23.

Uniform m/10-23 och landstormsmössa m/26 fick enbart användas i övningar i fredstid, i krigssituation skulle landstormshatt m/07, uniform m/10 samt armbindel m/11 bäras.

Landstormsorganisationen försvann slutligen år 1942, och hemvärnet tillsammans med CFB (FBU) övertog mycket av uppgifterna.

Om någon nu skulle få upp ett intresse för uniformering och dess historia och utveckling, så besök systerforumet i samlarforum.nu.

Och Hr Holst... jag tycker du inte skall vara så blygsam, utan presentera din excellenta hemsida.

MVH

OldCode

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 mars 2008, 08:49

Bjäbb på dig själv, unge man! Notera att jag satte "hemvärnsgubbar" inom citationstecken och strax levererar den slutgiltiga lösningen på frågan:
Markus Holst skrev:Dock får vi komma ihåg att hemvärnet som organisation bildades 1939. Innan dess fanns landstormen med ungefär samma uppgifter, så det vi ser på bilden är nog landstormsgubbar.
För övrigt var det mycket intressanta uppgifter om bärandet av mössa m/26. Dessa skall jag lägga ut på min sida.
OldCode skrev:Och Hr Holst... jag tycker du inte skall vara så blygsam, utan presentera din excellenta hemsida.
OK då! http://www.markusholst.se/militaria/mossor.htm

Skriv svar