Allierade förband som tjänstgjorde på båda "teatrarna"
Re: Allierade förband som tjänstgjorde på båda "teatrarna"
Jag är helt säker på att jag läst om Coldstream Guards både i Europa och i Burma. Nu hittar jag dock inga referenser. Om det stämmer kan det ju iofs ha varit fråga om olika bataljoner i regementet.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Blixten undrar om det stämmer, gick igenom Coldstream Guards "Battle Honours" i boken Regiment and Corps of the British Army av Ian S. Hallows, Arms & Armour 1991. Hittade inga för Burma, endast för Europa och Nordafrika. Inget av de övriga fotgardesregementena har "Battle Honours" för Burma.
Från regementets sajt http://www.army.mod.uk/coldstreamguards/history.htm om dess tjänst under andra världskriget:
"On the outbreak of World War II in 1939, the 1st and 2nd Battalions, despite being woefully under-equipped (in common with the rest of the Army), took to the field with the British Expeditionary Force in France. During the following six years the Coldstream fought throughout Europe and North Africa: France 1939 - 40, Egypt 1939 -42, North Africa 1942, Italy 1943 - 45, Normandy to Baltic 1944 - 45. The battles are too numerous to detail in this brief account, but during the War the Regiment served both as dismounted Infantry and as Armoured Battalions (equipped with Sherman and Churchill tanks). Throughout the war they amply lived up to the Regimental motto of ''Second to None''. Two additional battalions, the 4th and 5th, were also raised during the war.
After the German surrender, the Guards Division gave up its armour at a ceremonial parade attended by Field Marshal Montgomery and became part of the Army of Occupation as an Infantry Division in the area of Cologne. The 4th and 5th Battalions disbanded in 1946 and distributed their personnel between the newly formed 1st and 2nd Guards Training Battalions. The 2nd Battalion arrived home in September 1946 from Trieste where it had been since the German surrender in Italy in May 1945."
Från regementets sajt http://www.army.mod.uk/coldstreamguards/history.htm om dess tjänst under andra världskriget:
"On the outbreak of World War II in 1939, the 1st and 2nd Battalions, despite being woefully under-equipped (in common with the rest of the Army), took to the field with the British Expeditionary Force in France. During the following six years the Coldstream fought throughout Europe and North Africa: France 1939 - 40, Egypt 1939 -42, North Africa 1942, Italy 1943 - 45, Normandy to Baltic 1944 - 45. The battles are too numerous to detail in this brief account, but during the War the Regiment served both as dismounted Infantry and as Armoured Battalions (equipped with Sherman and Churchill tanks). Throughout the war they amply lived up to the Regimental motto of ''Second to None''. Two additional battalions, the 4th and 5th, were also raised during the war.
After the German surrender, the Guards Division gave up its armour at a ceremonial parade attended by Field Marshal Montgomery and became part of the Army of Occupation as an Infantry Division in the area of Cologne. The 4th and 5th Battalions disbanded in 1946 and distributed their personnel between the newly formed 1st and 2nd Guards Training Battalions. The 2nd Battalion arrived home in September 1946 from Trieste where it had been since the German surrender in Italy in May 1945."
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag kollade lite i mina böcker igår och när det gäller USA så är det väl 13th Airborne som kom närmast att strida i PTO men kriget tog precis slut när de kom dit.
Sedan så har jag inte så mycket och tillägga om det som sagts om styrkorna från Brittiska samväldet än det som sagts förrutom att de hade fått mycket stryk i Europa och Afrika att de nästan inte är samma trupp om man säger så.
Och respektive lands flottor som sagt seglade dit de behövdes. Har läst förrut att man hade dragkamp om landstigningsfarkoster, inför D-dagen och korsandet av Rhen floden. Kan det möjligtvis vara samma personal som handhar dem, vare sig det är stränder i Normandie eller Saipan?
Hur är det med flygstridskrafterna?
Sonderling
(PS för som Sven Hassel skrev i Monte Cassino så har jag aldrig hittat några uppgifter om USMC-soldater med Samuraj svärd i ETO.
)
Sedan så har jag inte så mycket och tillägga om det som sagts om styrkorna från Brittiska samväldet än det som sagts förrutom att de hade fått mycket stryk i Europa och Afrika att de nästan inte är samma trupp om man säger så.
Och respektive lands flottor som sagt seglade dit de behövdes. Har läst förrut att man hade dragkamp om landstigningsfarkoster, inför D-dagen och korsandet av Rhen floden. Kan det möjligtvis vara samma personal som handhar dem, vare sig det är stränder i Normandie eller Saipan?
Hur är det med flygstridskrafterna?
Sonderling
(PS för som Sven Hassel skrev i Monte Cassino så har jag aldrig hittat några uppgifter om USMC-soldater med Samuraj svärd i ETO.
Jag vet exakt var jag fått det ifrån. Mina föräldrar hade ett bokpaket i fyra delar som hette "Ögonvittnen till andra världskriget", förmodligen införskaffat på bokrea på sjuttitalet. En bildtext löd något i stil med: "Här krigas det inte i björnskinnsmössor. Coldstream Guards i Burmas djungel."tyskaorden skrev:Blixten undrar om det stämmer, gick igenom Coldstream Guards "Battle Honours" i boken Regiment and Corps of the British Army av Ian S. Hallows, Arms & Armour 1991. Hittade inga för Burma, endast för Europa och Nordafrika. Inget av de övriga fotgardesregementena har "Battle Honours" för Burma.
Hm...jag undrar vad mer som kan ha varit fel i den boken, det var ändå min första riktiga bok om 2VK...bäst att jag kollar upp tex vem som vann
Jag funderar. Kan det ha varit nån enhet som fastnade där i början? Alltså under den japanska blixtinvasionen mot Singapore?Blixten skrev: En bildtext löd något i stil med: "Här krigas det inte i björnskinnsmössor. Coldstream Guards i Burmas djungel."
Det enda jag minns var kombinationen (inte) björnskinnsmössor och djungeln, inget om övrigt sammanhang. Bokpaketet "Ögonvittnen till andra värlskriget" är inte helt okänt, jag googlade och hittade det på några antikvariat och bibliotek mm. Någon annan på forumet har den säkert och isåfall vore det kul om den personen kunde kolla upp bildtexten!
Har bokpaketet liggandes någonstans - dock i ett närmast söndervittrat exemplar. Skall kolla upp det så fort jag får tid..Blixten skrev:Det enda jag minns var kombinationen (inte) björnskinnsmössor och djungeln, inget om övrigt sammanhang. Bokpaketet "Ögonvittnen till andra värlskriget" är inte helt okänt, jag googlade och hittade det på några antikvariat och bibliotek mm. Någon annan på forumet har den säkert och isåfall vore det kul om den personen kunde kolla upp bildtexten!
Fanns det inga flygenheter som tjänstgjorde vid båda sidor klotet?
För övrigt intressant det där med ryssarna som Varjag tog upp - visste inte att insatsen var så enorm. Finns det någon bra litteratur om detta?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ja det är uppenbarligen divergerande uppgifter. Kan det möjligen vara en sammanblanding med operationerna mot kommunistisk guerilla i Malaya 1948-60? Där deltog nämligen Coldstream Guards 2. bataljon.Blixten skrev:Jag vet exakt var jag fått det ifrån. Mina föräldrar hade ett bokpaket i fyra delar som hette "Ögonvittnen till andra världskriget", förmodligen införskaffat på bokrea på sjuttitalet. En bildtext löd något i stil med: "Här krigas det inte i björnskinnsmössor. Coldstream Guards i Burmas djungel."tyskaorden skrev:Blixten undrar om det stämmer, gick igenom Coldstream Guards "Battle Honours" i boken Regiment and Corps of the British Army av Ian S. Hallows, Arms & Armour 1991. Hittade inga för Burma, endast för Europa och Nordafrika. Inget av de övriga fotgardesregementena har "Battle Honours" för Burma.
Hm...jag undrar vad mer som kan ha varit fel i den boken, det var ändå min första riktiga bok om 2VK...bäst att jag kollar upp tex vem som vann
Den brittiska 70. Divisionen, som höll Tobruk tillsammans med mindre förband från bl.a. Polen, efter att australiensarna dragits bort, skickades sedemera till Indien där divisionen bröts upp och brigaderna gavs till en viss Orde Wingate och hans Special Force.
Och in i den burmesiska djungeln bar det av...., där de f.d. delarna av 70. divisionen till stora delar förbrukades.
Och in i den burmesiska djungeln bar det av...., där de f.d. delarna av 70. divisionen till stora delar förbrukades.