Bästa stridsvagnar under VK2

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 3 juli 2002, 21:14

Om jag inte minns fel så hade väl Tiger II:ans 88 mm kanon större genomslagskraft än IS 2:ans 122mm kanon? (Om jag har fel så får ni rätta mig) Kalibern är ju inte allt.
Ja, 88:an hade högre genomslag än 122:an, men samtidigt, om man ska använda vagnen som "sturmpanzer", så är ju en större kaliber bättre, eftersom det medför en större projektil, vilket i sin tur leder till att man kan få plats med mer sprängämnen, vilket i slutänden leder till att kanonen anses mer lämpad i just den situationen.

Appropå Sherman HVSS, var användes den? Med vilket resultat?

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 3 juli 2002, 22:05

Johan Elisson skrev:
Ja, 88:an hade högre genomslag än 122:an, men samtidigt, om man ska använda vagnen som "sturmpanzer", så är ju en större kaliber bättre, eftersom det medför en större projektil, vilket i sin tur leder till att man kan få plats med mer sprängämnen, vilket i slutänden leder till att kanonen anses mer lämpad i just den situationen.

Appropå Sherman HVSS, var användes den? Med vilket resultat?
En tung stridsvagn (durchbruchwagen?) hade till uppgift att slå sig igenom utan understöd.
En infanterikanonvagn (sturmgeschutz/sturmpanzer) hade till uppgift att ge eldunderstöd åt infanteri.
Den hade i allmänhet chassiemonterad kanon och hade sällan tillräckligt skydd i sidan för att kunna framrycka utan skydd från infanteri.

Alltså något förenklat:
-tung stridsvagn är stor och elak och framrycker manligen(?) själv.
I princip en stor och tjockhudad stridsvagn med grov granatskjutande kanon.
-infanterikanonvagn framrycker tillsammans med infanteri och/eller stridsvagnar och ger eldunderstöd.
I princip bandgående direktriktat artilleri.

Mig veterligen så användes den på västfronten från Normandie och framåt. Den var den enda amerikanska vagn med 76mm kanon som kunde ge sig in i en eldstrid mot Panther/Tiger/Tiger II och ha en hygglig chans att gå vinnande ur striden.
Man försökte dock undvika eldstrid (båda sidor skjuter) och i stället ägna sig åt ett ensidigt skjutande genom kringgång, nummerär överlägsenhet och flankerande eld.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 3 juli 2002, 22:16

Alltså något förenklat:
-tung stridsvagn är stor och elak och framrycker manligen(?) själv.
I princip en stor och tjockhudad stridsvagn med grov granatskjutande kanon.
Men då borde ju det vara bättre med en Königstigers 88 istället för en IS-2:a med en 122mm-kanon? Eller hur menar du med granatskjutande? Pansargranat eller Spränggranat?

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 3 juli 2002, 23:02

Johan Elisson skrev:
Men då borde ju det vara bättre med en Königstigers 88 istället för en IS-2:a med en 122mm-kanon? Eller hur menar du med granatskjutande? Pansargranat eller Spränggranat?
Enligt tidigare spränggranat.
Pansarproj (pansarbrytande projektil utan sprängladdning) kan visserligen vara användbar mot fortifikationer även om halvpansargranater (pansarbrytande granat med sprängladdning och inträngningsbrisad) är att föredra.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 4 juli 2002, 02:59

Jag hade för mig att wolfram är malmen och tungsten är metallen, precis som med bauxit och aliminium? Eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 4 juli 2002, 13:01

von Adler skrev:
Jag hade för mig att wolfram är malmen och tungsten är metallen, precis som med bauxit och aliminium? Eller har jag fel?
Jag befarar att du delvis har fel. Så även jag.
Volfram heter det på svenska. Volfram är ett grundämne. En metall.
Volfram heter på engelska wolfram eller vanligare tungsten.
Volfram heter på tyska wolfram.

Volfram är mycket hårt (E=36*10^10 N/m^2), segt (smältpunkt 3370 grader C) och tungt (19.3 kg/dm^3).
Som ni alla kan se (hm) så är följaktligen volfram något tyngre än uran och samtidigt c:a 3ggr så hårt och påtagligt segare.
Detta gör volfram till ett bättre material än utarmad uran i pansarbrytande projektiler. Volfram är dock i dagsläget en dyrare metall.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juli 2002, 22:21

Hur kommer det sig att M4A3(76)W HVSS Sherman vägde så lite som ca 30 ton, trots det tjocka pansaret? Den var ju liten till "växten", men så liten var den ju ändå inte?

/Johan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 8 juli 2002, 22:50

Har lite dålig koll på vad stridsvagnarna väger, därför kan de bli fel. Det här är valen där jag bortser från produktionskostnad.

a) Bästa lätta stridsvagn? (Ska vi säga ca 10 ton och därunder)
Chaffee
b) Bästa medeltunga stridsvagn? (ca 25-30 ton och därunder)
T34
c) Bästa tunga stridsvagn? (allt över 30 ton)
Tiger I
d) Bästa pansarvärnskanonvagn?
Hellcat, kompromisslöst snabb
e) Bästa stridsfordon överhuvudtaget?
Kubelwagen

Extrakategorier (om man vill):

(f) Bästa stridsvagn (-1939))
Matilda II
(g) Bästa stridsvagn (1940-1942))
T34
(h) Bästa stridsvagn (1943-1945))
Panther

Panzar_89
Medlem

Inlägg av Panzar_89 » 4 augusti 2007, 19:54

IS-2 elelr Tiger 2 ?? vilken stridsvang hade vunnit i en renn strid jag skulle nog sagt tiger 2 i defensiva positioner men Is-2 e en enorm nött o knäcka man skadar ju dom bara oftast o ingen totalutslgniing

87D stuka
Ny medlem

Inlägg av 87D stuka » 23 december 2007, 14:14

men ryssarna kunde ju mass produkcera nästan alla sina tanks så IS-2 skulle kunna vinna i mängden och i uttålighet.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 23 december 2007, 16:55

Svår fråga. Allt är ju egentligen avhängigt var maskinen ska verka - öken, tundra, fransk landsbygd? Men dte kanske är en parentes i sammanhanget.

Lätt:
Stuart M5 - lätt att vårda, driftsäker och moralhöjande. Ett tag. Till dess att man träffade på fiender. Med PV-vapen...

Medeltung:
T34 - billig, funktionell, robust. Dessutom gav den nazisterna en synnerligen obehaglig överraskning vilket i sig är värt en guldmedalj...

Panther G - kan det finnas mer död, förintelse och manlighet förpackat i ett snyggare fodral?

Tung:
Tiger I - brutal, grym, massiv. Dyr att producera och en inte helt smidig hjulkonstruktion men det var ju i och för sig signifikativt för de flesta tyska strv.

cbo
Medlem

Inlägg av cbo » 3 februari 2008, 12:50

Johan Elisson skrev:Hur kommer det sig att M4A3(76)W HVSS Sherman vägde så lite som ca 30 ton, trots det tjocka pansaret? Den var ju liten till "växten", men så liten var den ju ändå inte?

/Johan
Panseret var ikke særlig tykt. Det var stort set det samme som tidligere Shermans, bortset fra at fronten var gjort lidt tykkere (ca. 10mm) for at kompensere for den mindre hældning (47 grader i stedet for 56 grader).

cbo

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 februari 2008, 17:43

Jag gillar i pricip inte den här typen av diskussioner men nu är den här på en hyfsad nivå. Instämmer i Olofs uppfattning att M4 är en klart underskattad vagn speciellt jämfört med katterna och T 34'an.

En vagn som hade minst lika hög utvecklingspotential som Pantern som glömts bort är Centurion - som dessutom var tillförlitligare.

Lite alternativhistoria, den bästa allroundvagnen vore väl en T34 utvecklad och byggd av General Motors, med tysk optik, amerikanska radioapparater, en brittisk 17 punds kanon och kanske tysk besättning och ledning?

MVH

Hans

hofors
Medlem

Re:

Inlägg av hofors » 3 mars 2008, 23:29

Johan Elisson skrev:
Om jag inte minns fel så hade väl Tiger II:ans 88 mm kanon större genomslagskraft än IS 2:ans 122mm kanon? (Om jag har fel så får ni rätta mig) Kalibern är ju inte allt.
/Johan
Mängden förstörelse IS-2ans 122:a kunde leverera begränsades av dess låga eldhastighet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Re:

Inlägg av Belisarius » 9 mars 2008, 14:41

von Adler skrev:Jag hade för mig att wolfram är malmen och tungsten är metallen, precis som med bauxit och aliminium? Eller har jag fel?
Språkförbistringar. Vi kallar metallen wolfram medan resten av världen (nästan) pardoxalt nog använder det svenska ordet tungsten. Betecknar samma ämne i peridoiska tabellen.

Skriv svar