Die Deutsche Wochenschau

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Die Deutsche Wochenschau

Inlägg av dc » 9 februari 2008, 13:05

Har hittat intressanta tyska propagandafilmer från kriget. Die Deutsche Wochenschau som visades på tyska biografer under kriget. Här kommer ett exempel.

https://youtube.com/watch?v=61ALFBmkX9Y

LEW
Medlem

Re: Die Deutsche Wochenschau

Inlägg av LEW » 10 februari 2008, 10:13

Die Deutsche Wochenschau var i stort sätt en nyhetsfilm som visades på bio. I början på åttiotalet visades i tysk TV die Deutsche Wochenschau under rubriken "för fyrtio år sedan". Varje vecka visades en film som efteråt kommenterades. Då och då tog dom med en engelsk eller amerikansk film. Till min förskräkelse upplevde jag inte filmerna som propaganda (även med facit i hand). Filmerna var inte värre än många reportage som man ser idag. De vinklas för att få fram en viss bild av situationen. Låt vara att man rapporterade t.ex. nederlaget i Stalingrad långt efter nederlaget var ett faktum. Man framställde också situationer som bättre än vad dom var. T.ex. strategiska tillbaka dragningar. Men i stor sett beskrev die Wochenschau vad som hände under kriget. Dom engelska och amerikanska filmerna uppfattade jag som rena propaganda filmer. Där var hjältarna rena gudar och fienden ohyra.

jag har tänkt länge på det här och undrat om min uppfattning stämmer eller om jag föll offer för verklig bra propaganda.

I alla fall är jag sen dess väldigt kritisk till allt som visas på TV.

LEW

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2008, 10:47

Deutsche Wochenschau som visades på tyska biografer under kriget
Dom visades även på svenska biografer som s.k. 'förspel'. Varjag

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 10 februari 2008, 11:25

Det kanske jag som är skadad av allt som man läst och tittat på om andra världskriget. Men jag tycker nog att filmerna är underhållande och informativa man känner att detta är något positivt som de(tyska soldater) kämpar för.

Eller är jag fel ut tro eller bara skadad av tysk propaganda?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 10 februari 2008, 12:14

Att filmerna är medryckande och förmedlar en hurtig ton, hör väl till saken. Avsikten var förstås att förbättra moralen både vid fronten, och hemma i Tyskland.

Att de tyska filmerna är bättre än motsvarande engelska och amerikanska, håller jag med om. Tyskarna var skickliga propagandister.

/G:son

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 10 februari 2008, 12:17

varjag skrev:
Deutsche Wochenschau som visades på tyska biografer under kriget
Dom visades även på svenska biografer som s.k. 'förspel'. Varjag
Jag antar att det var lite omväxling mot SF-journalen :wink:

På min bio finns fortfarande fack märkta med förspel i filmlagret, troligen har tyska journalfilmer legat där under några år på 40-talet....

Man känner historiens vingslag.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2008, 12:40

Den allra mesta spelfilm vi sett på bio/TV de sista 63 åren av tyskar i strid (2:a VK) - är just av detta enorma filmmaterial tyskarna hade samlat under 5½ års krigande. Fast givetvis strängt nedklippt och utan de hurtiga tyska kommentarerna ☺
På min bio finns fortfarande fack
På morfars kompis bio - fanns så sent som 1949/50(?) den tyska spelfilmen 'STUKAS' - kvar i ett sånt 'fack'.

http://www.imdb.com/title/tt0140578/

som tonåringen Varjag hade nöjet se vid en 'specialvisning' som inte var för allmänheten :lol: , Varjag
Bilagor
stukaf.jpg
stukaf.jpg (19.07 KiB) Visad 3034 gånger

cbo
Medlem

Inlägg av cbo » 13 februari 2008, 12:55

LEW skrev: Men i stor sett beskrev die Wochenschau vad som hände under kriget. Dom engelska och amerikanska filmerna uppfattade jag som rena propaganda filmer. Där var hjältarna rena gudar och fienden ohyra.

jag har tänkt länge på det här och undrat om min uppfattning stämmer eller om jag föll offer för verklig bra propaganda.
Hvor mange tyske Wochenschau har du set? Jeg har en del liggende på DVD og video og jeg har fået en noget anden opfattelse. F.eks. er der ofte kommentarer der henviser til den jødisk-bolschevistiske verdenssammensværgelse og racistiske kommentarer til f.eks. russiske krigsfangers udseende - især asiatere. Jeg husker især en sekvens fra Normandiet med billeder af amerikanske krigsfanger, som præsenteres som det sørgelige resultat af raceblanding i Amerika. Omvendt bliver tyske og tysk-allierede soldater ofte beskrevet som det europæiske bolværk mod kommunisme, kapitalisme, jøder og barbarer.

At Wochenschau bare beskrev hvad der skete under krigen er jeg heller ikke enig i. De beskrev krigen i det mest positive lys, set fra et nazistisk, tysk synspunkt. Det kunne være svært at opretholde illusionen af at det gik godt, hvilket var grunden til at man helt holdt op med at lave dem i marts(?) 1945 - der var simpelthen ikke længere mulighed for at manipulere sig ud af virkeligheden! Det samme med Stalingrad. Hovedsageligt positive fortællinger om heltemodig kamp indtil vinteren 1942/43, hvor Stalingrad forsvinder fra Wochenschau. Så dukker Stalingrad kortvarigt op igen i begyndelsen af 1943, hvor man taler om heltene fra Stalingrad, der døde for Tyskland og så videre. Med andre ord: Løgn, tavshed også et forsøg på positivt "spin" i det øjeblik sandheden ikke kan forties længere.

Dertil kommer at den nazistiske ideologi løber som en konstant understrøm under Wochenschau og styrer hvad du ser og ikke ser, hvad du får fortalt og hvad der ikke bliver sagt og bestemmer hvordan "virkeligheden" skal spinnes for at stille Tyskland og Hitler i det mest positive lys. Det er ikke altid at budskabet bliver serveret ligeså firkantet som ovenfor beskrevet, men det er altid tilstede.

Så umiddelbart, så tror jeg at du er offer for virkelig god, nazistisk propaganda :)

Men i øvrigt er jeg enig i at de tyske Wochenschaus er mere underholdende end de engelske og amerikanske. Men de er på ingen måde mere i overensstemmelse med sandheden, mere troværdige eller i mindre grad propaganda. Langt fra!

cbo

PS: Jeg skriver på dansk, håber det er nogenlunde klart alligevel :)

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 13 februari 2008, 21:41

Lite skäms jag över mig själv när jag läser ditt svar. Jag hade helt ignorerat att "Die deutsche Wochenschau" är genomsyrat med nazistik ideologisk propaganda. Vad jag menade var att die Deutsche Wochenschau i stort sett beskriver krigsförloppet och faktiskt tar upp nederlag och motgångar och faktiskt inte så sällan berömmer t.o.m. Sovietiska soldater.

Jag har sett i stort sett alla deutsche Wochenschau mellan 1940 - 1945 som var för tysk publik.
Det är en stor skillnad om reportaget är från västfronten eller östfronten. Speciellt reportage från början av anfallet på Soviet Unionen används väldigt ofta begrepp som "untermenschen", "jüdisch bolschewistische Verschwörung" o.s.v.. Speciellt begreppet "Untermenschen" används betydligt mer sällan 1944/45 (inte undra på). Reportage från västfronten är inte så ideologisk färgade.

Att kriget beskrivs positivt från ett tyskt perspektiv är väl inte så underligt. Frågan var går gränsen mellan propaganda och en positiv syn. Den diskussionen är ju även idag aktuell (t.ex. Irak). Mitt intryck var att de engelska och amerikanska reportage ofta var mer propagandistiska än de tyska.

Jag vill påpeka att det är också en stor skillnad mellan olika reportage. en del "Wochenschauen" är ren vulgärpropaganda andra är oväntat neutrala. Vad jag vill säga är att om man ser alla reportage med en viss kritisk inställning så kann man mycket väl följa vad som hände under kriget och redan tidigt förstå var det barkar hän utan att behöva lyssna på BBC.

Jag vill på inget sett försöka att framställa "Die Deutsche Wochenschau" som någon sorts sann och neutral reportage och jag är medveten om alla rassistiska och ideologiska undertoner, men många blir nog förvånade över hur nära sanningen reportagen är. Jag rekommenderar den inte för att få reda på vad som verkligen hände. Det är för mig enbart interessant för att förstå hur propaganda fungerar och används.

Jag blev väl mest förvånad över hur mycket propaganda dom engelska och amerikanska reportagen innehöll.

Sanningen är krigets första offer.

LEW

Skriv svar