Quiz: Efterkrigstiden

Låst
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 13 januari 2008, 12:41

Hre skrev:Ursäkta, Bundesrepublik Deutschland - BRD - skall det givetvis vara.
I övrigt bör det väl vara korrekt.
/HRE
Visst är det rätt - den 'icke existerande tyska staten' - gjorde en Fågel Fenix - med TVÅ kläckta ägg!

Hre's fråga, Varjag

Hre
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 april 2007, 21:18
Ort: småland + sthlm

Inlägg av Hre » 13 januari 2008, 16:30

Fantasitorka.
Frågan är fri!
/Hre

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Vad hände?

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 januari 2008, 00:42

När, var, vilka?
Bilagor
Scan10621.JPG
Scan10621.JPG (79.43 KiB) Visad 1519 gånger

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 14 januari 2008, 00:45

Kubakrisen, 1962, ett flygplan och två båtar. Flygplanet ifrån USA och båtarna ifrån Sovjetunionen.

J.K Nilsson

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 januari 2008, 01:01

J.K Nilsson skrev:Kubakrisen, 1962, ett flygplan och två båtar. Flygplanet ifrån USA och båtarna ifrån Sovjetunionen.

J.K Nilsson
Det är bara handelsfartyget som är sovjetiskt, örlogsmannen är USN

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

The Turning Point

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 januari 2008, 01:18

Rätt, men som Varjag skriver är jagaren amerikansk. Detta var "sanningens minut".

Frågan till Varjag.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 januari 2008, 03:15

Tack Stellan,

Tre bilder och två tragedier, när, var och hur?......./Varjag
Bilagor
mera förklaringar.jpg
mera förklaringar.jpg (16.72 KiB) Visad 1503 gånger
kaboom.jpg
kaboom.jpg (10.69 KiB) Visad 1503 gånger
förklaringar ......jpg
förklaringar ......jpg (53.3 KiB) Visad 1503 gånger

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 januari 2008, 08:33

Kan det vara den sovjetiska nedskjutningen av det koreanska planet 1983 och den amerikanska nedskjutningen av det iranska planet 1996?????.
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 januari 2008, 10:28

Den första bilden (marskalk Ogarkov) handlar just om nedskjutningen av KAL 007 1/9/ 1983. Men den andra tragedin MD - hände redan 1988 (fast det var ett iranskt plan...varifrån kom missilerna?) :roll: .../Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 januari 2008, 12:55

varjag skrev:Den första bilden (marskalk Ogarkov) handlar just om nedskjutningen av KAL 007 1/9/ 1983. Men den andra tragedin MD - hände redan 1988 (fast det var ett iranskt plan...varifrån kom missilerna?) :roll: .../Varjag
Det var från nån jagare som jag inte kommer ihåg vad den hette. men det var i Medelhavet det skedde
:)

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2154
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 14 januari 2008, 13:11

USS Vincennes (CG-49), Persiska viken

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 januari 2008, 22:49

dc skrev:USS Vincennes (CG-49), Persiska viken
Japp - där satt den, dc's fråga, Varjag

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2154
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 15 januari 2008, 00:22

Då tar vi en snabb och lätt operation.

En då "utgående" kolonialmakt försökte i slutet på 1940-talet att återta kommandot över delar av sina förlorade kolonier. Efter självständighetsförklaring och lång tvekan hos politikerna genomfördes en snabb och effektiv operation vilken nådde alla uppsatta mål, men ironiskt nog bidrog till att förlusten av kolonin påskyndades.

Vilket land genomförde operationen och dess kodnamn frågas.
Lycka till

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 januari 2008, 08:58

dc skrev:Då tar vi en snabb och lätt operation.

En då "utgående" kolonialmakt försökte i slutet på 1940-talet att återta kommandot över delar av sina förlorade kolonier. Efter självständighetsförklaring och lång tvekan hos politikerna genomfördes en snabb och effektiv operation vilken nådde alla uppsatta mål, men ironiskt nog bidrog till att förlusten av kolonin påskyndades.

Vilket land genomförde operationen och dess kodnamn frågas.
Lycka till
En operation som passar in på beskrivningen är "Operatsie Kraai" (Operation Kråka) som inleddes 19 december 1948 då holländska kolonialtrupper snabbt genom bl a luftlandsättningar intog rebellernas starka fäste Djogjakarta och tillfångatog brefrielserörelsens president Soekarno.

USA svarade med att dra in Marshallhjälpen till NL vilket tvingade NL att uppge sina anspråk på Nederländska Ostindien (Indonesien).


Foto: Soekarno efter tillfångatagandet.
Bilagor
Scan10439.JPG
Scan10439.JPG (48.48 KiB) Visad 1420 gånger

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2154
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 15 januari 2008, 12:21

Absolut rätt Stellan.

Du frågar vidare.

Låst