Nja, han har gjort visst våld på materialet. Han vill t.ex. göra gällande att männen runt Karl XII "insåg" att Ryssland var huvudfienden. Vad de i själva verket menade var i korthet:Jurgen Wullenwever skrev:Det var ett tag sedan den här tråden var vid liv.
Ben föreslog någon att läsa Carl von Rosens "Bidrag till kännedom om de händelser som närmast föregingo svenska stormaktsväldets fall" (1936) angående tråden om hur stora svenska styrkor som gick in i Litauen i början av Stora nordiska kriget. Nu har jag tittat litet i Del 2 av verket, och det är den till Karl XII mest negativa skrift som jag hittills har sett, fast jag har i och för sig inte läst så många. Rosen går på om hur svenske kungens plan att avsätta Polens kung av samtida bedömare både i Sverige och utomlands betraktades som ett olämpligt handlingsalternativ, och att Sveriges resurser hellre borde riktas mot det ryska hotet som de svaga och delvis illa ledda svenska styrkorna i Östersjöprovinserna inte hade kraft att hålla borta. Den svenska fälttågsplanen att 1701 vända sig mot Pskov och Novgorod och föra kriget en liten bit in i Ryssland från säkra svenska baser var det som borde ha genomförts samtidigt som fred skulle ha slutits med Polen, vilket för dåtiden verkade vara möjligt. Dessutom borde Sveriges alliansmöjligheter bättre ha utnyttjats. Så långt von Rosen, och det låter ungefär som det jag skrev tidigare i denna tråd. Nu har det ju gått sjuttio år sedan hans "bidrag" gavs ut, men har forskningen sedan dess kommit fram till något annat, som motsäger de till Karl XII samtida yttranden för vilka han redogör? De borde inte vara att betrakta som efterkloka eftersom de gjordes när det hände, och i viss mån innan det hände, och inte efteråt. Varför vifta bort dem med att den förda politiken var en resursframtvingad risktagning som kanske kunde ha lyckats, och ifall den lyckats inte skulle ha beklagats?
Min fråga är alltså: Är Carl von Rosens Bidrag fortfarande vederhäftigt, eller lider det av någon avgörande svaghet? Hans stavning (för 1930-talet mycket ålderdomlig) är dock mycket trevligare än gängse.
A. Att ett krig i Polen skulle bli väldigt besvärligt och att avsättningen av August också skulle reta upp en massa andra europeiska länder, vilka skulle ingripa så fort Sverige hamnade i vanskligheter.
B. Det var mycket mera lukrativt att sluta fred med August och angripa tsaren. Detta därför att han var en lättare motståndare och man kunde också lägga beslag på stora ryska områden utan att reta andra länder.
Sedan tar v. Rosen inte någon hänsyn till kostnaderna. I Polen kunde armén leva på landet i hög utsträckning, ett fälttåg i Rysslands gränstrakter hade framtvingat försörjning från hemlandet och hade kostat ofantliga summor. Jag betvivlar att det alternativet hade varit praktiskt genomförbart 1701-02.
Han utgår också ifrån att om man slutit fred med August så skulle han ha hållit den, oavsett vad som hände den svenska armén. August hade redan 1697-1699 grundlurat den svenska regeringen och v. Rosen begär att Karl XII skulle bortse från det och utsätta sig för samma risk en gång till.