Jag är så ny på det här forumet, att har blivit bortstött från de diskussioner som jag har försökt komma in i.
Det har givit mig anledning till att öppna denna tråd som jag hoppas att få med debattörer som är intresserade av medeltiden i sig och inte bara en bestämd händelse, namngiven person eller en i fokuset stående prick av någon större sakenhet.
Jag frågade skribenter om vad de har för uppfattning av Johan Huizinga och hans syn på medeltiden?
För det andra delgav jag mitt intresse för Katarina av Medicis inflytande i händelserna i Frankrike, då hon eller någon av hennes söner härskade över landet.
Olyckligtvis hade jag hamnat mitt i en diskussion om goter och gutar.
Hoppas att jag nu har bättre tur.
Ur medeltidens höst
-
Pentti Naumanen
- Ny medlem
- Kontakt:
-
Gnarpsbaden
- Ny medlem
Läste Ur medeltidens höst eftersom Peter Englund sagt att det är den bok som haft störst inflytande på honom som historiker. Tyckte mycket om den själv, jag är mycket intresserad av mentalitetshistoria. Men om jag minns rätt var åtminstone hälften konsthistoria med fokus på Nederländerna och Frankrike.
Intressant hur Huizinga såpass tidigt in på 1900-talet skriver att riddaridealen var ett tomt skådespel under senmedeltiden.
Intressant hur Huizinga såpass tidigt in på 1900-talet skriver att riddaridealen var ett tomt skådespel under senmedeltiden.
-
Pentti Naumanen
- Ny medlem
- Kontakt:
Jag ber om att få tacka Gnarpsband för intresse och ett inlägg i ämnet.
Har är mest fascinerat av medeltiden såsom en idealernas tid. Nutida människan lever i en andlig miljö, som uppskattar mest ekonomiska framgångar utan en tanke på hur eller hur lång tid penningsväldet gör sig gällande i hans eget och hans efterkommandes blivande leverne. Många nöjer sig med en kortvarig rikedom mellan två fattiga perioder.
Som du kanske vet, Huizingas eget liv innehöll en vistelse på ett koncentrationsläger. Detta kan ha påverkat hans sätt att se på den medeltida idealismen?!
Har är mest fascinerat av medeltiden såsom en idealernas tid. Nutida människan lever i en andlig miljö, som uppskattar mest ekonomiska framgångar utan en tanke på hur eller hur lång tid penningsväldet gör sig gällande i hans eget och hans efterkommandes blivande leverne. Många nöjer sig med en kortvarig rikedom mellan två fattiga perioder.
Som du kanske vet, Huizingas eget liv innehöll en vistelse på ett koncentrationsläger. Detta kan ha påverkat hans sätt att se på den medeltida idealismen?!