Tekniken att smida samurajsväd

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 3 juni 2005, 23:41

Ja77 skrev:"Sen fick man väl inte gå in med sin katana inomhus typ, så man bar wakizashi som skydd när man inte hade katanan (såväl inomhus som i strid då)"

Exakt den traditoen har jag aldrig hört...var den utbredd? Låter väldigt konstigt att jag inte får ta med mig mitt mycket dödliga långa svärd. men jag får ta med mitt dödligt korta svärd....
Ingen aning om hur utbredd den var, är inte mitt ämne... men, du vet japaner :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Tekniken att smida samurajsväd

Inlägg av Hans » 4 juni 2005, 13:52

johane,

Läser du franska så pm'a mig din e-mail eller adress. Jag har Champs de bataille #3 2004 som innehåller in tolvsidig artikel om japanska svärd som jag kan scanna eller fotokopiera.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sharpweaponcenter
Provmedlem

Samurajsvärd

Inlägg av sharpweaponcenter » 19 juni 2005, 10:57

Hej på er alla!

Det är jag som har startat upp http://www.sharpweaponcenter.com. Jag har hållit på med japanska svärd större delen av mitt liv. Det är inget litet ämne vi pratar om ett 1000 årigt arv. Dom första klingorna som är kända var raka och kom från kina någon gång i mitten av 700- talet. Sen utvecklade japanerna klingan, första kända var en tachi från år 1159 signerad Namihira Yukima- sa.

Där efter gick utvecklingen vidare du kan läsa mer om det på http://www.sharpweaponcenter.com.

Det var en tradition att man inte skulle bära tachi, katana (lång svärd) inomhus. Det fanns säkert flera anledningar till detta. tex Det är lättare att strida med ett kortsvärd "wakizashi" eller "tanto" inomhus. Det är inte heller lika hotfult med ett kortare svärd mm.

Det finns massor av traditioner runt det japanska svärdet. Man får ha tränat eller studerat rätt många år för att förstå tanken bakom traditionerna.

Vi kommer att starta en samurajsvärdsförening inom kort. Just med tanke på hur man ska ta hand om sitt svärd. En annan mycket viktig fråga är hur man ska bemöta alla nytillverkade kina kopior som finns här i landet. 1 svärd av 100 som säljs här i landet är "äkta" resten är kinakopior. Men det finns kanske dom som vill ha det också. Det som är tråkigt är att dom säljs som om dom vore gamla svärd.

Mvh
Pelle
pelle@sharpweaponcenter.com
http://www.sharpweaponcenter.com

kr1sse
Ny medlem

Inlägg av kr1sse » 1 september 2005, 19:02

Ja77 skrev:De japanska samuraierna bar 2 svärd, ett svärd de använde och ett reservsvärd ifall de första skulle gå sönder. De visar vilket förtroende de hadde för sin smideskonst....
Eller också var de bara klokare och tänkte på saker som verkade omöjliga.

bengalen
Provmedlem

Inlägg av bengalen » 3 december 2007, 20:52

Ja77 skrev:"Sen fick man väl inte gå in med sin katana inomhus typ, så man bar wakizashi som skydd när man inte hade katanan (såväl inomhus som i strid då)"

Exakt den traditoen har jag aldrig hört...var den utbredd? Låter väldigt konstigt att jag inte får ta med mig mitt mycket dödliga långa svärd. men jag får ta med mitt dödligt korta svärd....
Sen fick man väl inte gå in med sin katana inomhus typ, så man bar wakizashi som skydd när man inte hade katanan (såväl inomhus som i strid då)"

Samurajerna båda svärd var till för olika saker.Wakizashin var till för att begå seppoku (självmord på rituellt sätt)

Katanan var till för att användas i strid. Man bar två svärd som tecken på värdighet och trohet mot sin mästare( kan vara tillexempel en shogun)

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 9 december 2007, 14:54

Fanns det inte också begränsningar på hur många svärt en smed fick göra, och därför hade man tid att knasa på med polish och ceremonier.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 10 december 2007, 11:10

En nära vän hävde ur sig att samurajsvärden (katana måntro) var tvugna att kunna hugga genom nio kroppar för att få godkänt. Ett bra samurajsvärd skulle klara elva. Och detta testades alltid om svärden klarade kraven, efter att de var färdiga.

Tyckte det lät som en skröna, men min kamrat verkade väldigt övertygad och är väldigt envis, så jag nöjde mig med att humma och brumma lite medgivande. Såhär när jag nu tittar på texten jag nyss plitat ihop i snabbsvarsrutan kan jag inte låta bli att undra hur gammal jag egentligen är, för detta känns mer som den typ utav fakta som drogs upp på lunchraster när jag var tio år gammal!

Finns det någon uns sanning i det hela? Testades svärden innan de gavs till den som beställt svärdet ifråga?

I ett Mythbusteravsnitt som gick på Discovery för ett tag sedan försökte de hugga av ett svärd med ett annat svärd.
Där lånade de in några katanafäktande typer som skulle demonstrera sina svärds skärpa.
Ihoprullad bambumatta högg de rätt lätt igenom men klarade bara en decimeter ungefär i ballistisk gel.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 10 december 2007, 11:53

Såg det avsnitt med. Och det är en hel del myter som detta svärd. Kollar på wiki så har den en hel del om hur man gör svärdet och hur det ska hateras

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katana

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 december 2007, 12:15

Predators länk ger lite upplysning, visar ju också att de 'tester' som Mythbusters gjorde förvisso är spektakulära men inte särskilt väl anpassade till Katanans syfte. Men för att hugga någon itu skulle jag nog föredra yxan. :)

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 10 december 2007, 13:19

Länken där rätade ut en hel del frågetecken. Tack hjärtligast för det.
Men hade de någon form utav test utav svärdet efter det var klart? Såhär efter att ha läst wikipedia verkar det ha varit mer eller mindre en skymf att testa vapnet innan det levererades och då wikipedia inte tar upp hurvida svärden testades, kan man då avfärda påståendet som ren skröna?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 december 2007, 13:38

Utan att veta bättre, kan man ju tänka att smeden bör göra några tester i alla fall. Som till exempel balans och skärpa. Något hugg i ex. bambu är väl inte otroligt, vore ju pinsamt om det visar sig att det finns nåt fel i materialet som gör att klingan splittras vid första påfrestning.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 10 december 2007, 13:56

Jag satt och hade någon stor ceremoni i tankarna, med byråd, smed och beställare närvarande för att se svärdet testas. Som en korsning mellan highlander och nobelmiddagen. Den fantasin kan jag dock kanske glömma då inget sådant omnämns någonstans.
Fast lite fint hade det varit att se något sådant ändå....

// Han som borde ta och ägna sig åt det han skall göra.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 10 december 2007, 14:09

Finns ju en hel del att ladda ner om katanan om man är intresserad.

Och man laddar på dc eller vad ni nu kör med...

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 december 2007, 14:28

Vargas skrev:En nära vän hävde ur sig att samurajsvärden (katana måntro) var tvugna att kunna hugga genom nio kroppar för att få godkänt. Ett bra samurajsvärd skulle klara elva. Och detta testades alltid om svärden klarade kraven, efter att de var färdiga.

Tyckte det lät som en skröna, men min kamrat verkade väldigt övertygad och är väldigt envis, så jag nöjde mig med att humma och brumma lite medgivande. Såhär när jag nu tittar på texten jag nyss plitat ihop i snabbsvarsrutan kan jag inte låta bli att undra hur gammal jag egentligen är, för detta känns mer som den typ utav fakta som drogs upp på lunchraster när jag var tio år gammal!

Finns det någon uns sanning i det hela? Testades svärden innan de gavs till den som beställt svärdet ifråga?

I ett Mythbusteravsnitt som gick på Discovery för ett tag sedan försökte de hugga av ett svärd med ett annat svärd.
Där lånade de in några katanafäktande typer som skulle demonstrera sina svärds skärpa.
Ihoprullad bambumatta högg de rätt lätt igenom men klarade bara en decimeter ungefär i ballistisk gel.
På 1500-talet och en bit in på 1600-talet var det faktiskt ganska vanligt att testa svärd på kadaver (nästan alltid avrättade brottslingar). Det ristades vanligen in i nakago (tången på klingan, den delen som är inne i greppet) exakt hur många och vilken typ av testhugg som utförts, t.ex. "3 kroppar Ryu Guruma" (höfthugg). Det finns rätt många svärd bevarade med denna typ av inskriptioner. Så något påhitt är det alls inte.

Lagen vid den perioden var tämligen drakonisk (även småstölder straffades ofta med halshuggning), så det var ingen större brist på kroppar att använda som testobjekt.

Det fanns däremot vad jag vet aldrig någon sorts "standard" i stil med just nio eller elva kroppar. Bara "kroppar" skulle vara ett fånigt mått i vilket fall som helst, eftersom det är en jäkla skillnad beroende på vilket hugg som görs.

Ett fint svärd, gjort av en berömd smed, som skulle säljas till en hög herre, testades mycket hårdare än ett mediokert. Många svärd testades inte alls, eller inte på just kroppar. Kunde förstås ha att göra med kundens önskemål också.

En bra svärdstestare skulle med ett hugg rakt uppifrån med full kraft klara av att hugga igenom åtminstone fyra på varandra staplade kroppar (liggande på stumt underlag) vid midjan. Enstaka testare lär ska ha klarat sex eller sju. Det är naturligtvis en helt annan sak att hugga på ett levande mål utan stöd bakom. Lite som skillnaden mellan att hugga ett vedträ stående på en huggkubbe och ett stående på ett block mjukt skumgummi, om man nu skall hårddra det lite.

Man testade också svärd mot allt möjligt annat. Hjälmar, horn, trästänger, etc. Testhuggning på kroppar föll så småningom ur bruk. Vet inte exakt när.

Numera är testhuggning mer ett test av svärdsmannens förmåga snarare än svärdets, och görs på ihoprullade och uppblötta vassmattor (tatami omote) eller på grenar av grön bambu.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 december 2007, 14:35

Vargas skrev:Jag satt och hade någon stor ceremoni i tankarna, med byråd, smed och beställare närvarande för att se svärdet testas. Som en korsning mellan highlander och nobelmiddagen. Den fantasin kan jag dock kanske glömma då inget sådant omnämns någonstans.
Fast lite fint hade det varit att se något sådant ändå....

// Han som borde ta och ägna sig åt det han skall göra.
Ett exempel på beskrivning av ceremonielet runt ett officiellt svärdstest på avrättad brottsling:

... Corpses which are used for tests are supplied by the Machibugyô on the demand of Okoshi no mono Bugyô. On the day of the test two dodan are built, the examiner's seat (kenshiba) is one single thin mat, the ground between the kenshiba and tameshiba is sanded, and on it stand Yamada Asayemon and his followers (tedai, deshi).
"At a fixed time, when an execution (Shioki) is completed, the officials return to their offices, while corpses are lying on the Tameshiba with their heads. Honami the sword expert and his pupils come then, and also the Tachiai Okachi Metsuke (consultant Metsuke).

"The Okoshimono Bugyô comes later and is received by the Metsuke at the entrance to the Sensakusho (searching office). When everything is ready an announcement to that effect is made by a gaoler. All people assemble at the Kenshiba with the Okoshimono Bugyô and his assistant, together with Ondôgu bako (swords in boxes). The Okachi Metsuke is seated on the side of the Tameshiba, together with the prison watchman (Ishide Tatewaki in those days), Okobito Metsuke, Uchiyaku, Yamada Asayemon and his assistants dressed in Noshime Asakamishimo (black kimono with a band of check or stripe at the edge of the sleeves and waist), the others all in Asakamishimo. The entrance is guarded by Machikata Toshiyori Dôshin, Rôya Uchiyaku Dôshin, and the public kept out. The main gate is also guarded by two Rôya Dôshin.

"The corpse is then adjusted on the dodan by two kinin directed by Yamada Asayemon, one man hands the blade (ha awase) to Asayemon, who lifts it to his forehead and fits it into the Kiri tsuka, then he takes off the upper part (Kataginu) of his Kamishimo and his Kimono, faces the dodan and places the back (mune) of the sword on the corpse, holding the tsuka in the right hand, with the left he touches the ground and salutes the examiner. Then he stands up, grasps the sword with both hands thrown back over his head (the blade almost vertically downwards), and when all his muscles are taut he cuts the corpse with an exclamation (yah!). Hinin take off the corpse, Okoshimono Bugyô and other officials approach and examine the dodan, then return to their seats. Subsequently, Asayemon reports in writing about the condition of the blade.
Most shitoka could cut through four bodies piled on top of each other, but two shitoka, Matsumoto Chodayu and Yamano Kanjuro, went down in the annals of tameshigiri history for having successful cuts through six and seven bodies respectively. Criminals were often executed in public and if they had been guilty of murder their bodies were given to the sword tester. However, if beheaded for lesser crime, the body was returned to the family."

Skriv svar