"seger ger döden, döden ger seger"
"för att leva måste man dö"
Jag vet att det finns något liknande där. Antagligen lider jag av tillfällig blindhet. Finns det någon snäll människa som kan hjälpa mig?
- 1 Kor 15:32, efter Jesaja 22:13. Också en livsvisdomLåt oss äta och dricka, ty i morgon måste vi dö.
- Matt 23:3, där Jesus lägger orden i munnen på de skriftlärde & fariséerna; i senaste biblen står "Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat."Lev som jag lär, och inte som jag lever.
Yes, sir.Det kanske var allmänna kristna konnotationer Wavy Gravy tänkte att Böttiger tänkte på (Jesus död och seger över döden), d.v.s. den konungsliga och den religiösa seger- och frälsaraspekten sammanblandade?
Jättebra.Kan det vara 1 Kor 15: 55 du är ute efter "Du död, var är din seger? Du död, var är din udd?"
Matteus 16: 25 "Ty den som vill bevara sitt liv, han skall mista det; men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det".Wavy Gravy skrev:Yes, sir.Det kanske var allmänna kristna konnotationer Wavy Gravy tänkte att Böttiger tänkte på (Jesus död och seger över döden), d.v.s. den konungsliga och den religiösa seger- och frälsaraspekten sammanblandade?Jättebra.Kan det vara 1 Kor 15: 55 du är ute efter "Du död, var är din seger? Du död, var är din udd?"
Jag har läst någonstans i bibeln, kanske evangelierna, kanske nåt "tal" Jesus höll. Det är nog någon av evangelierna jag är ute efter. Jag har förlagt min bibel, och är nästan säker på att jag har strukit under meningen. När jag hittar den, då minsann. Därför hajade jag till när jag i ett annat sammanhang läste "Döden ger seger, seger ger döden". (Jag tycker det är kul att bläddra i boken eftersom så mycket i vår kulturhistoria kan föras tillbaka till den.)