Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
-
Pierre
- Medlem
Lindir skrev:Pierre skrev:Hexmaster skrev:
Eftersom religiösa, kristna, katoliker och i synnerhet jesuiter utsatts för mycken svartmålning är det extra viktigt att hålla isär begreppen.
Vet du hur förmätet den katolska kyrkan är i sina anspråk. Och vad vet du egentligen om jesuiterna utöver Topelius svartmålning?
Jag vet inte "hur förmätet den Katolska kyrkan är i sina anspråk", och jag har svårt att se hur det skulle kunna vara något objektivt faktum över huvud taget. Att Katolska kyrkan (och dess anspråk) inte är så populär i reformerta kretsar är väl ganska uppenbart, men säger förstås inget alls om anspråkens vare sig sanningshalt eller "förmätenhet". Det är snarare helt och hållet en fråga om ens egna religiösa utgångspunkter, och diskussionerna här ska inte vara ett medel att propagera för ens egen religiösa åskådning (se forumets regler).
Jag vet inte vad du försöker antyda med den andra frågan heller. Jag känner ganska många jesuiter, och har inte sett något hos dem som bekräftar de senaste seklernas lutherska och reformerta svartmålning av dem.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar... Att katolska kyrkan skulle vara förmätet i sina anspråk. Men det är ju precis det jag säger.
Eftersom du tycks ha belägg för "de senaste seklernas lutherska och reformerta svartmålning" av din kyrka, så vill jag ha belägg för det, eventuellt för att ytterligare skärpa min attityd mot kyrkan.
-
Pierre
- Medlem
Det är snarare helt och hållet en fråga om ens egna religiösa utgångspunkter.
Jag känner ganska många jesuiter, och har inte sett något hos dem som bekräftar de senaste seklernas lutherska och reformerta svartmålning av dem.
Jag förstår att du har en katolsk approach till frågan.
Jag känner också jesuiter.

-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
av Spaningsledaren » 30 november 2007, 23:41
Som debatt finner jag t.v. denna utgöra en av de mer svårbegripliga för att inte säga förvirrade.
Kristendomen är världens ledande religion och inom denna har den romerska katolicismen en betydande marknadsandel. I mina ögon fullt vâlförtjänt. Konceptet är nâmligen ur-starkt. Heltäckande. Talar till alla sinnen. Rökelsen! Vaxljusen framför helgonbilderna! Människoströmmen och -viskningarna runt biktstolarna! Den lilla klockan som pinglar när transsubstantiationen inträffar! Den helige fadern! Svårslaget! Detta sedan ett par tusen år! Var det något mer?
-
Lindir
- Medlem
Pierre skrev:Jag är inte riktigt säker på vad du menar... Att katolska kyrkan skulle vara förmätet i sina anspråk. Men det är ju precis det jag säger.
Det var inte vad jag skrev, och den typen av subjektiva värdeomdömen har som sagt inte här att göra. Vänligen respektera detta.
-
Lindir
- Medlem
Pierre skrev:Jag förstår att du har en katolsk approach till frågan.
Du behöver inte bekymra dig om vilket kristet samfund jag skulle höra hemma i eftersom jag överhuvud taget inte är kristen eller medlem i något kristet samfund. Det har dessutom inte med sakfrågorna att göra.