Landssorg i Sverige
Landssorg i Sverige
Vid större katastrofer i utlandet utfärdas det ibland landssorg under en eller flera dagar av det drabbade landets ledning.
Hur har det sett ut med utfärdande av landssorg i Sverige under historien?
När var senaste tillfället som den svenska ledningen gick ut och sa att nu är det landssorg i x antal dagar?
Hur har det sett ut med utfärdande av landssorg i Sverige under historien?
När var senaste tillfället som den svenska ledningen gick ut och sa att nu är det landssorg i x antal dagar?
Tror inte heller Sverige har officiell landsorg, även om jag inte hinner kolla upp det just nu.
Närliggande är ju "tysta minuter" - det hölls ju tysta minuter både efter 11 september 2001 och efter Tsunami-katastrofen (minns tyvärr inte om det var en eller tre minuter per gång). Vet dock inte om de var officiellt utlysta heller - intressanta frågor.
Närliggande är ju "tysta minuter" - det hölls ju tysta minuter både efter 11 september 2001 och efter Tsunami-katastrofen (minns tyvärr inte om det var en eller tre minuter per gång). Vet dock inte om de var officiellt utlysta heller - intressanta frågor.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Under de tidiga morgontimmarna undersöktes också om det gick att formellt utlysa officiell landssorg.
– Våra jurister kom fram till att det inte finns något sådant begrepp, säger Pär Nuder.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9810/31/brand9.html
MVH
Hans
– Våra jurister kom fram till att det inte finns något sådant begrepp, säger Pär Nuder.
MVH
Hans
- Ralf Palmgren
- Medlem
Hur har det varit då någon från det svenska kungahuset dött? Den förra statschefen i Sverige Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973) avled i Helsingborg på lördagen den 15 september 1973. Var det inte då officiell landssorg?Under de tidiga morgontimmarna undersöktes också om det gick att formellt utlysa officiell landssorg.
Det är väl bara göra? ändåHans skrev: Under de tidiga morgontimmarna undersöktes också om det gick att formellt utlysa officiell landssorg.
MVH
Hans
Jag tror inte det - jag kan inte tråla fram någon officiell landssorg i Sverige fast jag försökt.Ralf Palmgren skrev:Hur har det varit då någon från det svenska kungahuset dött? Den förra statschefen i Sverige Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973) avled i Helsingborg på lördagen den 15 september 1973. Var det inte då officiell landssorg?
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag minns nu att jag hörde på P1 att man tagit fram en skiva (vem?) som heter "Ny musik för landssorg". Anledningen var att man fann ett behov efter Tsunamin och Anna Lindh för musik att spela i radion när sorgliga och traumatiska händelser inträffar. (Vad jag förståd då så var det samma gäng som gjorde CD:n STRÖM med Pausfåglar som hottats upp, samplats , eller vad det heter nuförtiden, den CD:n är faktiskt rätt bra.)
Så man kan ju säga att vare sig det är officiellt eller inte så inträffar ett Landssorgsliknande tillstånd efter nämnda händelser.
Sonderling
Så man kan ju säga att vare sig det är officiellt eller inte så inträffar ett Landssorgsliknande tillstånd efter nämnda händelser.
Sonderling