Kustbevakningen

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 3 november 2007, 11:17

Bjernevik skrev:
G:son skrev:Jag tror inte, att det vore möjligt att ge polisen sådana resurser, att de skulle klara av brottsbekämpningen på sjön, annat än i närheten av större städer.
Menar du att kustbevakningen inte heller klarar av detta i dagsläget? För annars, varför skulle inte samma resurser vara tillräckliga om de tilldelades polisen om de är det för kustbevakningen?
Jag beskrev läget i Finland, men jag antar att det är i stort sett lika i Sverige. Jag menar, att sjöbevakningen (kustbevakningen) sköter brottsbekämpningen mera kostnadseffektivt än polisen, då man ändå har den befintliga infrastrukturen (stationer i havsbandet, patrullbåtar osv). I annat fall blev man tvungen att skära ner på övervakningen av territorialvattnet, och sjöräddningsberedskapen. Det är ju uppgifter, som polisen knappast kan sköta.

Ett konkret exempel. Jag bor själv på en ö, med färjförbindelse till fastlandet. Skulle jag få för mig, att köra i fyllan, är risken sannolikt större att åka dit på sjön (sjöbevakningen), än på land (polisen).

/G:son

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 november 2007, 11:57

Problemet så som jag ser det är inte Kustbevakningen - utan det märkliga faktum att det finns avdelningar inom vissa polismyndigheter som också har sjöövervakningsuppgifter! Avför de överflödiga sjöpoliserna och låt Kustbevakningen bli en "militärt organiserad marin polismyndighet". Låt också den obetydliga del av Försvarsmakten som traditionellt kallas "Flottan" även uppgå i Kustbevakningen (men använd tjänstegraderna från "Flottan" samt inför särskilda befälskårer). De civila sjöräddningstjänster som sjöfartsverket upphandlar kan lika gärna också ingå i organisationen.

Med tanke på att man är i Sverige så kan man aldrig ha för höga förhoppningar om en positiv utveckling, men ovanstående scenario är i tanken lockande
.

Jag kan hålla med dig om att det är sjukt med så många myndigheter i sjölådan. Men annars var det det dummaste jag hört. Sjöstridskrafter kan lösa de uppgifter kbv har men kbv kan inte lösa de uppgifter sjöstridskrafterna har.

Kustbevakningen är ett enormt slöseri och bör upplösas och läggas ner. Jag förordar en brittisk modell där man inte har någon kustbevakning utan allt ingår i flottan. Tex är kbvs MPA en brist i försvaret och kan göra betydligt mer nytta i Flygvapnet än Kbv. Möjligtvis kan man ha två marina fartygsorganisationer, en flotta för krigsfartyg och en "Fleet auxillary" med isbrytare, bärgningsfartyg, sjömätare och miljöräddningsfartyg som leds och organiseras av FM men är civilt bemannad.

Sverige är ett litet land med små resurser, därför kan vi inte ha två "flottor" som tex USA kan med USN och UCG. Vi måste utnyttja resurserna maximalt och det göres bäst genom att förstärka örlogsflottan eftersom fartygen där har bäst kapacitet vad gäller lägesuppfattning, sensorer och ledning och inte att förglömma bestyckning. Vissa av KBVs fartyg kan nog målas gråa och ersätta bevakningsbåtarna men resten kan försäljas eller inlemmas som miljöfartyg i RFA.

Jag har sett KBV och är inte imponerad av vare sig personal, utrustning eller förmågor. De är ett frankensteins monster i myndighets Sverige vars största hobby är sätta dit andra myndigheter snarare än att samarbeta och göra nytta. TV-serien Kustbevakarna visar deras rätta sida som barnsliga cowboys i skärgården utan befoghet att göra nått mer än att skrämas lite. Personligen skulle aldrig låta mig hindras av KBV jag saknar helt förtroende och respekt för den myndigheten..

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 3 november 2007, 12:14

G:son skrev:Jag beskrev läget i Finland, men jag antar att det är i stort sett lika i Sverige. Jag menar, att sjöbevakningen (kustbevakningen) sköter brottsbekämpningen mera kostnadseffektivt än polisen, då man ändå har den befintliga infrastrukturen (stationer i havsbandet, patrullbåtar osv). I annat fall blev man tvungen att skära ner på övervakningen av territorialvattnet, och sjöräddningsberedskapen. Det är ju uppgifter, som polisen knappast kan sköta.

Ett konkret exempel. Jag bor själv på en ö, med färjförbindelse till fastlandet. Skulle jag få för mig, att köra i fyllan, är risken sannolikt större att åka dit på sjön (sjöbevakningen), än på land (polisen).

Jag förstår fortfarande inte. Skulle närvaron på något sätt bli sämre om det stod polis istället för kustbevakning på stationerna i havsbandet och patrullbåtarna? Vad är det för uppgifter som personalen blir oförmögna att lösa om de tillhör polisen istället för kustbevakningen?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 3 november 2007, 12:20

Bjernevik skrev:
Jag förstår fortfarande inte. Skulle närvaron på något sätt bli sämre om det stod polis istället för kustbevakning på stationerna i havsbandet och patrullbåtarna? Vad är det för uppgifter som personalen blir oförmögna att lösa om de tillhör polisen istället för kustbevakningen?
Det blir ju rena semantiken nu. :) Jag gör antagandet, att eventuella sjöpoliser inte skulle delta i övervakningen av territorialvattnen, eller utföra sjöräddningsuppdrag. Om de gjorde det, håller jag med om, att det inte spelar någon roll vad de kallas. Skärgårdssheriffer för min del. :)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 3 november 2007, 12:23

G:son skrev:Det blir ju rena semantiken nu. :) Jag gör antagandet, att eventuella sjöpoliser inte skulle delta i övervakningen av territorialvattnen, eller utföra sjöräddningsuppdrag. Om de gjorde det, håller jag med om, att det inte spelar någon roll vad de kallas. Skärgårdssheriffer för min del. :)

Ok. Min förutsättning var att både uppgifter och resurser skulle överföras. Därav min förvirring.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 3 november 2007, 12:53

Jag menar att man bör samordna den utåtriktade verksamheten och ha en gemensam ledningsfunktion för denna. Därför att dessa verksamheter överlappar varandra i stor grad. Dessutom skulle ett gemensamt bruk av resurser som till exempel båtar innebära en avsevärd besparing. Då tänker jag på hela spektret inklusive sjöräddning, oljesanering, sjöburen polisverksamhet, fartygsinspektion, tull, lotsning, farledsuppsyn etc. Och då kan man gärna märka fartygen Coast Guard och ge folket gemensam uniformering även om de kanske rent formellt tillhör andra organisationer. Det vill säga en polisman som tjänstgör inom Coast Guard uniformeras som en del av den styrkan så länge han jobbar där. Precis som en militär som bemannar något av flottans fartyg som permanent arbetar under ledning av Coast Guard.

Problemet ligger i att få till en effektiv ledningsorganisation. Trots allt har man redan rationaliserat en del jämfört med situationen för 25 år sedan. Då var det hela nästan löjligt, fast det är historia i dag. Man det finns trots detta mycket som kan göras.

Och när det gäller sjöräddning och oljevärn så bör man definitivt se på hur UK har löst den saken. Med lärdom från en radda med stora olyckor där man inte har varit särdeles effektiva så har man numera inrättat ett kontor där det sitter en person som rapporterar direkt till "Secretary of State", det vill säga i princip statsministern. Denne har oinskränkta fullmakter till att disponera allt av samhällets resurser för att bekämpa en olycka. Han har befogenhet att fatta alla de beslut som behöver fattas i en olyckssituation och kan ge order till absolut allt och alla. Självfallet granskas agerandet i efterhand men man vinner den fördelen att det är en klarlagd och snabb beslutsgång när det behövs.

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 3 november 2007, 13:58

Psilander skrev:Låt marinen sköta utsjöverksamheten som havsövervakning etc,.
Detta sköts i praktiken redan av marinen, vilket jag antydde tidigare. Marinen ansvarar för sjölägesrapporteringen. Informationen vidarebefordras sedan till KBV. Exempel:
Om fartyg ropas upp av Swedish Coast Guard är det inte alls säkert att det är KBV som ropar.

Jag håller med om att myndigheternas uppgifter överlappar varandra delvis, men till stor del kompletterar de varandra. Precis som flera här är inne på, vore det dock säkert mycket effektivare om allt samordnades under försvarets paraply.
Sjöbevakningen har dock så stor andel civila uppgifter att det kanske vore möjligt att det skulle gå att gå åt andra hållet. Annars får man nog fråga sig om värnpliktiga ska vara helt avgörande för att den dagliga verksamheten ska hållas i gång. Samma uppgifter sköts i Danmark av fast anställda. Någon direkt utbildning mot någon krigsplacering var det aldrig fråga om på mitt kompani. Slutövning var inget som var aktuellt för oss över huvud taget. Värnpliktsrådet brukade kalla det för grå arbetskraft.

Förstår inte vad polisen skulle tillföra vid övervakningen av vårt territorialvatten, det vore bättre att ge vissa polisiära befogenheter till marin personal om det är juridiskt möjligt. Ska polisen ha egna bevakningsbåtar vid sidan om flottans och ligga söder om öland och leta sjöfyllerister? Låter ineffektivt, knappast mycket bättre än nuvarande system. Sjöpolisen får hålla sig inomskärs.

Tycker Donkeymans idéer om gemensam ledning verkar sunda.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 november 2007, 14:11

liljen skrev:
Psilander skrev:Låt marinen sköta utsjöverksamheten som havsövervakning etc,.
Detta sköts i praktiken redan av marinen, vilket jag antydde tidigare. Marinen ansvarar för sjölägesrapporteringen. Informationen vidarebefordras sedan till KBV. Exempel:
Om fartyg ropas upp av Swedish Coast Guard är det inte alls säkert att det är KBV som ropar.

Jag håller med om att myndigheternas uppgifter överlappar varandra delvis, men till stor del kompletterar de varandra. Precis som flera här är inne på, vore det dock säkert mycket effektivare om allt samordnades under försvarets paraply.
Sjöbevakningen har dock så stor andel civila uppgifter att det kanske vore möjligt att det skulle gå att gå åt andra hållet. Annars får man nog fråga sig om värnpliktiga ska vara helt avgörande för att den dagliga verksamheten ska hållas i gång. Samma uppgifter sköts i Danmark av fast anställda. Någon direkt utbildning mot någon krigsplacering var det aldrig fråga om på mitt kompani. Slutövning var inget som var aktuellt för oss över huvud taget. Värnpliktsrådet brukade kalla det för grå arbetskraft.

Förstår inte vad polisen skulle tillföra vid övervakningen av vårt territorialvatten, det vore bättre att ge vissa polisiära befogenheter till marin personal om det är juridiskt möjligt. Ska polisen ha egna bevakningsbåtar vid sidan om flottans och ligga söder om öland och leta sjöfyllerister? Låter ineffektivt, knappast mycket bättre än nuvarande system. Sjöpolisen får hålla sig inomskärs.

Tycker Donkeymans idéer om gemensam ledning verkar sunda.
1. Jag ser inga problem med att vpl sköter övervakningen. Visserligen har flygvapnet avskaffat sina luftbevakare och vårnpliktsrådet yrar om grå arbetskraft. Vpl rådet vet inte vad de pratar om och brukar klassa allt som är nödvändigt men tråkigt som grå arbetskraft. Skall vi byta ut stridsledningsoperatörerna på fartygen mot civila? de gör ju samma jobb som i centralerna men deras platform rör på sig.

2. Polisen skall inte sköta övervakning utan upprätthålla ordning i skärgården och jaga fyllerister, se att bestämelser följs osv. Dvs det som kustbevakningen delar med polisen idag. Lite fler 90H till polisen så funkar det nog alldeles utmärkt och det blir bättre också.

3. Jag vet att Marinen sköter övervakningen och delar ut till andra myndigheter. Men varför ha kustbevakningspatrullbåtar där ute, varför kan inte det vara en del av våra ytstridsfartygs ordinarie verksamhet. Nu är visserligen flottan för liten, men med ett tiotal korvetter/ fregatter och ett antal stora patrullbåtar vinner vi mycket genom dels utbildning, rekrytering och övning inför internationella uppdrag. Vad ska det vara för skillnad på att låta en korvett havsövervaka i medelhavet och hemmavid?

Vi är alldeles för trångsynta när det gäller militärverksamhet i det här landet. Varför kan inte våra skattekronor till försvaret komma till nytta hemmvid även i fredstid?.

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 3 november 2007, 16:37

Psilander skrev:
Problemet så som jag ser det är inte Kustbevakningen - utan det märkliga faktum att det finns avdelningar inom vissa polismyndigheter som också har sjöövervakningsuppgifter! Avför de överflödiga sjöpoliserna och låt Kustbevakningen bli en "militärt organiserad marin polismyndighet". Låt också den obetydliga del av Försvarsmakten som traditionellt kallas "Flottan" även uppgå i Kustbevakningen (men använd tjänstegraderna från "Flottan" samt inför särskilda befälskårer). De civila sjöräddningstjänster som sjöfartsverket upphandlar kan lika gärna också ingå i organisationen.

Med tanke på att man är i Sverige så kan man aldrig ha för höga förhoppningar om en positiv utveckling, men ovanstående scenario är i tanken lockande
.

Jag kan hålla med dig om att det är sjukt med så många myndigheter i sjölådan. Men annars var det det dummaste jag hört. Sjöstridskrafter kan lösa de uppgifter kbv har men kbv kan inte lösa de uppgifter sjöstridskrafterna har.

Kustbevakningen är ett enormt slöseri och bör upplösas och läggas ner. Jag förordar en brittisk modell där man inte har någon kustbevakning utan allt ingår i flottan. Tex är kbvs MPA en brist i försvaret och kan göra betydligt mer nytta i Flygvapnet än Kbv. Möjligtvis kan man ha två marina fartygsorganisationer, en flotta för krigsfartyg och en "Fleet auxillary" med isbrytare, bärgningsfartyg, sjömätare och miljöräddningsfartyg som leds och organiseras av FM men är civilt bemannad.

Sverige är ett litet land med små resurser, därför kan vi inte ha två "flottor" som tex USA kan med USN och UCG. Vi måste utnyttja resurserna maximalt och det göres bäst genom att förstärka örlogsflottan eftersom fartygen där har bäst kapacitet vad gäller lägesuppfattning, sensorer och ledning och inte att förglömma bestyckning. Vissa av KBVs fartyg kan nog målas gråa och ersätta bevakningsbåtarna men resten kan försäljas eller inlemmas som miljöfartyg i RFA.

Jag har sett KBV och är inte imponerad av vare sig personal, utrustning eller förmågor. De är ett frankensteins monster i myndighets Sverige vars största hobby är sätta dit andra myndigheter snarare än att samarbeta och göra nytta. TV-serien Kustbevakarna visar deras rätta sida som barnsliga cowboys i skärgården utan befoghet att göra nått mer än att skrämas lite. Personligen skulle aldrig låta mig hindras av KBV jag saknar helt förtroende och respekt för den myndigheten..
Jag har full förståelse att ovanstående förefaller kontroversiellt för ditt sjömilitära tunnelseende. Vad som är ett faktum är att FM i sin nuvarande utförande är en sandlådemyndighet som saknar vettig styrning, och framförallt visioner. Samma gäller även politikernas syn på FM. Än så länge består FM till stor del av värnpliktiga, som absolut inte får användas som"grå arbetskraft" - vilket i praktiken omöjliggör för FM att överta Kustbevakningens verksamhet. Bättre är att bygga upp en ny marin organisation, skilld från mark- och flygstridskrafter. Sen ska man inte förglömma myterna och fördomar kring "Ådalen-1931" som finns i många partier.

Grundplåten till en sådan organisation finns redan i Kustbevakningen. Döp om organisationen till Kustflottan, om nu det känns bättre. Det är fördomar som dina, men från det "anti-militära" etablissemanget, som förhindrar en effektiv myndighetsstruktur inom försvar och sjöväsendet.

Vad är det som talar för att Kustbevakningen, när "Flottan" blir en del av Kustbevakningen, ej skulle kunna fullgöra de fåtaliga uppgifter som "Flottan" idag har att utföra: givet de förutsättningar som finns i mitt tidigare inlägg?

Jag tror att vi har en gemensam syn på problemets art, men oense om vilken myndighet som är lämpad att överta den andres befintliga verksamhet.
Senast redigerad av 1 Richard J, redigerad totalt 3 gånger.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 3 november 2007, 17:18

Richard J skrev:
FredH skrev:De försöker utföra kontroller av handelsfartyg och på så sätt sätter käppar i hjulet för sjöfartsinspektionen. Ofta ska de försöka "undersöka" bemanning, behörigheter, cetifikat och komplicerade internationella krav som de inte vet ett dugg om. Vilket bara skapar en mängd merarbeten av de drabbade detta utan att sjösäkerheten blir bättre.
Så du tror på fullt allvar att en genomsnittlig polisassistent kan utför dessa uppgifter bra mycket bättre?
Nej, sa jag det?
Det finns ett antal väl utbildade inspektörer inom Sjöfartsinspektionen som utför dessa kontroller på ett betydligt bättre sätt. De vet också vad de gör till skillnad från KBV tomtarna som trillar ombord på handelsfartyg och ställer till det.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 3 november 2007, 17:31

millgard skrev:Har du någon erfarenhet av KBV eller har du sett på TV?

Jag har viss insyn i KBV genom bekantskapskretsen och känner inte igen någonting av det du skriver. Bristfällig utbildning?

Man skulle kunna tro att du är bitter för att du åkt dit för tjuvfiske eller liknande... :lol:
Ja jag har erfarenhet av KBV på flera olika plan. De har en bristfällig utbildning på flera olika delar. Om du ska ge KBVare likvärdiga befogenheter som en polis bör de också ha likvärdig utbildning. Har de det? Nej det har de inte.

Om de ska utföra samma arbete som en fartygsinspektör på Sjöfartsverket bör de ha samma utbildning och kunnande. Har de det? Nej det har de inte.
Alltså ska de inte utföra samma uppgifter som dessa. Vilket de allt för ofta försöker, vilket gör livet väldigt knepigt för många.

Och nej, jag har aldrig satt min fot på en fiskebåt, ej heller åkt dit av en KBVare någonsin.

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 3 november 2007, 17:55

Psilander skrev: Skall vi byta ut stridsledningsoperatörerna på fartygen mot civila? de gör ju samma jobb som i centralerna men deras platform rör på sig.
Nej, det gör de inte. I sjöcentralerna sysslar de vpl i princip noll med stridsledning och på fartygen kan jag inte tänka mig att operatörerna sysslade med samma saker som sjöbevkarare håller på med. I så fall skulle jag bli allvarligt orolig för flottan. Tro mig, efter 11 månader borde jag veta vad jag talar om. Om du inte tror mig får du gärna redogöra för din egen bakgrund, du kanske har jobbat inom sjöbevakningen?
Psilander skrev: 2. Polisen skall inte sköta övervakning utan upprätthålla ordning i skärgården och jaga fyllerister, se att bestämelser följs osv. Dvs det som kustbevakningen delar med polisen idag. Lite fler 90H till polisen så funkar det nog alldeles utmärkt och det blir bättre också.
Ja.
Psilander skrev:
Jag ser inga problem med att vpl sköter övervakningen. Visserligen har flygvapnet avskaffat sina luftbevakare och vårnpliktsrådet yrar om grå arbetskraft. Vpl rådet vet inte vad de pratar om och brukar klassa allt som är nödvändigt men tråkigt som grå arbetskraft.
Förvisso är vplrådet ibland ute och seglar lite, men du tycker alltså inte att det är konstigt vpl efter de första 10 veckornas utbildning senare under värnplikten aldrig får någon som helst annan utbildning eller någon övning som har något annat mål än att hålla bevakningen i gång? Jag kan tycka att det är ok om man inom FM är konsekventa och har kvar "idiottjänsterna" genomgående. Nu är så inte fallet, utan det är i princip bara den här typen av tjänst kvar just inom sjöbevakningen. Det är ytterst få som trivs med den här tjänsten efter ett tag. Efter att jag muckat jobbade jag bla på en städfirma ett litet tag. Jag upplevde det som oerhört intellektuellt stimulerande att tömma papperskorgar i förhållande till vad jag pysslat med under värnplikten.
Därför tycker jag att det vore bättre om man som i Danmark har anställda (militära eller civila) som sköter det här jobbet i stället för att pliktverket lurar in 18-åringar i något som de ytterst sällan vet vad det innebär.

I övrigt håller jag med dig, så jag hoppas inte tonen i mitt inlägg kan uppfattas negativt.

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 3 november 2007, 18:07

Richard J skrev: Än så länge består FM till stor del av värnpliktiga, som absolut inte får användas som"grå arbetskraft" - vilket i praktiken omöjliggör för FM att överta Kustbevakningens verksamhet.
Tror jag inte alls. Eftersom vpl i praktiken använts som grå arbetskraft länge, finns det väl inget som hindrar att det fortsätter på det viset egentligen? Om man lägger KBV under marinen skulle man nog snarare skapa en bättre situation för vpl eftersom arbetsuppgifterna skulle bli mer varierade och man skulle även kunna ta in civilpliktiga "miljösoldater" som utbildas mot bekämpning av oljeutsläpp. En tanke bara. Det känns dock inte så realistiskt att man gör så här.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 3 november 2007, 18:51

Richard J skrev:Jag har full förståelse att ovanstående förefaller kontroversiellt för ditt sjömilitära tunnelseende. Vad som är ett faktum är att FM i sin nuvarande utförande är en sandlådemyndighet som saknar vettig styrning, och framförallt visioner. Samma gäller även politikernas syn på FM. Än så länge består FM till stor del av värnpliktiga, som absolut inte får användas som"grå arbetskraft" - vilket i praktiken omöjliggör för FM att överta Kustbevakningens verksamhet. Bättre är att bygga upp en ny marin organisation, skilld från mark- och flygstridskrafter. Sen ska man inte förglömma myterna och fördomar kring "Ådalen-1931" som finns i många partier.
Vem som lider av tunnelseende kan debatteras. Klart är att det verkar finnas två tydliga sidor - kbv-kramare och flott-kramare.

Såsom utomstående (ej sjömänniska) kan jag dock se en hel del problem med att göra kbv till någon slags "örlogsflottan-light". Lämnar man sandlådan Sverige så finns det ju ett regelverk som kallas folkrätt och där har ländernas väpnade styrkor en klar och tydlig roll. Att då Sverige skulle ha någon slags civil myndighet blir då problematiskt den dagen det inte handlar om att valla in oljeutsläpp utan att faktiskt sätta en sjörobot i en annan stats krigsfartyg.

Därtill kommer det faktum att våra väpnade styrkor går alltmer från att ha "stuprörsindelning" i mark-, sjö- och luftstridskrafter till att bli integrerade, framförallt ledningsmässigt. Att då bryta ut sjöstridskrafterna för att bygga upp parallella ledningsfunktioner förefaller sällsynt korkat. Inte minst ur ekonomisk synvinkel.

Att du hävdar att FM fortfarande består till stor del av vpl tyder på att du inte riktigt följt med i de senaste tio årens utveckling måste jag säga. Flottan torde redan idag har en hög andel anställd personal, de vpl som fortfarande finns verkar mest utgöra rekryteringsunderlag...
liljen skrev:Förvisso är vplrådet ibland ute och seglar lite, men du tycker alltså inte att det är konstigt vpl efter de första 10 veckornas utbildning senare under värnplikten aldrig får någon som helst annan utbildning eller någon övning som har något annat mål än att hålla bevakningen i gång? Jag kan tycka att det är ok om man inom FM är konsekventa och har kvar "idiottjänsterna" genomgående. Nu är så inte fallet, utan det är i princip bara den här typen av tjänst kvar just inom sjöbevakningen. Det är ytterst få som trivs med den här tjänsten efter ett tag. Efter att jag muckat jobbade jag bla på en städfirma ett litet tag. Jag upplevde det som oerhört intellektuellt stimulerande att tömma papperskorgar i förhållande till vad jag pysslat med under värnplikten.
Därför tycker jag att det vore bättre om man som i Danmark har anställda (militära eller civila) som sköter det här jobbet i stället för att pliktverket lurar in 18-åringar i något som de ytterst sällan vet vad det innebär.
Jag måste tyvärr göra dig besviken. :wink: Lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt säger rent ut att "I grundutbildningen och repetitionsutbildningen ingår även uppgifter som syftar till att upprätthålla Sveriges försvarsberedskap". Vad är förresten en bättre utbildning för jobbet som sjöbevakare än att just sjöbevaka?

I Flygvapnet har man gjort den erfarenheten sedan målobservatörerna inte längre får målobservera i incidentberedskapen och klargörarna inte längre får klargöra bara för att piloterna ska få flygtid, att de har blivit sämre på sin huvuduppgift. Det som förut utgjorde värdefull praktik är numera "grå arbetskraft"...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 3 november 2007, 21:20

Även om Psilanders vurm för att försvarsmakten skall ta över kustbevakningens uppgifter är skolexempel på vad som i statsvetenskapen kallas Public Choice (offentliga byråkratier vill ständigt ha nya uppgifter för att säkra sin framtid och växa) så är jag mer intresserad av den historiska utvecklingen.

När blev "Kustbevakning" (Coast Guard) ett begrepp internationellt? Det jag kunnat vaska fram pekar på att de flesta kustbevakningar kommit till efter kriget - och att de innan legat på tull, polis och/eller flottan i respektive land..

Skriv svar