Quiz: Kulturhistoria
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
Klart att Strickland är Gaugin. Somerset Maugham är också en av mina favoriter och kan rekommeneras åt dem (kanske yngre personer) som ännu inte känner till honom.
Gläder mig att du funnit hit Probstner och gläder mig ännu mera över en fråga av dig.
P.S. Måste ännu tillägga att roamnen heter:
The Moon and Sixpence (1919)
Gläder mig att du funnit hit Probstner och gläder mig ännu mera över en fråga av dig.
P.S. Måste ännu tillägga att roamnen heter:
The Moon and Sixpence (1919)
Apropå en annan favoritförfattare: vem har skrivit detta och vem är NN?
"Morgonrocken hade enligt NN en rad oskattbara egenskaper: den var mjuk och följsam, den var aldrig i vägen för honom, den lydde minsta kroppsrörelse, likt en saktmodig slav. NN hade aldrig slips eller kavaj hemma, eftersom han trivdes med bekvämlighet och frihet. Han hade stora, mjuka, nedgångna tofflor på fötterna; så fort han steg upp ur sängen stack han fötterna i dem utan att titta."
/ Probstner
"Morgonrocken hade enligt NN en rad oskattbara egenskaper: den var mjuk och följsam, den var aldrig i vägen för honom, den lydde minsta kroppsrörelse, likt en saktmodig slav. NN hade aldrig slips eller kavaj hemma, eftersom han trivdes med bekvämlighet och frihet. Han hade stora, mjuka, nedgångna tofflor på fötterna; så fort han steg upp ur sängen stack han fötterna i dem utan att titta."
/ Probstner
- paulderfinne
- Medlem
Det här är naturligtvis svårt om man inte råkar ha läst boken. Och även om man har, måste man komma ihåg stället.
Jag försöker närma mig: Eftersom det är du Probstner som frågar, gissar jag mig till en östeuropeisk författare. Och eftersom de stora författarna därifrån kommer från Ryssland, gissar jag på en sån.
Jag försöker närma mig: Eftersom det är du Probstner som frågar, gissar jag mig till en östeuropeisk författare. Och eftersom de stora författarna därifrån kommer från Ryssland, gissar jag på en sån.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det har varit många konstmålningar, men jag återgår till en kyrkbild.
Den hade en gång ett torn som raserades på 1600-talet, ligger i Uppland (längs med riksväg 55) och tornhögen ligger fortfarande kvar som numera är ett "fornminne" enligt RAA:s fornminnesök.
Stefan
Den hade en gång ett torn som raserades på 1600-talet, ligger i Uppland (längs med riksväg 55) och tornhögen ligger fortfarande kvar som numera är ett "fornminne" enligt RAA:s fornminnesök.
Stefan
- Bilagor
-
- kyrkfråga.jpg (4.28 KiB) Visad 1354 gånger
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
De två sista ledtråden.
Dels ligger kyrkan cirka en mil från Enköping, vid en rondell där E18 gick förbi förut och förut var det ljussignaler på platsen(långt innan var det "ingenting, då fick fadern vänta i några minuter innan färden mot Uppsala skulle företas).
Dels ligger kyrkan i ett fornminnesrik område, gränsar bl a till Härkesberga(berömd för sina kyrkomålningar), Villberga(också fornminnesrik) och Husby-Sjutolft(enl en tradition kan man se Uppsala domkyrka därifrån).
Stefan
Dels ligger kyrkan cirka en mil från Enköping, vid en rondell där E18 gick förbi förut och förut var det ljussignaler på platsen(långt innan var det "ingenting, då fick fadern vänta i några minuter innan färden mot Uppsala skulle företas).
Dels ligger kyrkan i ett fornminnesrik område, gränsar bl a till Härkesberga(berömd för sina kyrkomålningar), Villberga(också fornminnesrik) och Husby-Sjutolft(enl en tradition kan man se Uppsala domkyrka därifrån).
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
...Inte det, då kör vi igen.
Här har jag en replik ur en teaterpjäs. Varken repliken, pjäsen, rollfiguren eller skådespelaren har något särskilt historiskt intresse, om det inte vart för något som vid ett framträdande inträffade ungefär mitt i detta citat.
Vad var det som hände?Don't know the manners of good society, eh? Well, I guess I know enough to turn you inside out, old gal -- you sockdologizing old man-trap. Wal, now, when I think what I've thrown away in hard cash to-day I'm apt to call myself some awful hard names, 400,000 dollars is a big pile for a man to light his cigar with.
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt: