Gandalf = Jesus = Sant?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Gandalf = Jesus = Sant?

Inlägg av Fasans Lord » 15 april 2002, 18:43

Det brukar sägas att Gandalf skulle kunna ha varit en avspegling av Jesus, med martyrdöden, återuppståndelsen och vita kläder och sånt.
Om Tolkien tänkte så skulle ju lotR bli lite av en allegori, och det ville han väl inte?
vad tror ni om den teorin?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 april 2002, 18:47

Thus Gandalf faced and suffered death; and came back or was sent back, as he says, with enhanced power. But though one may be in this reminded of the Gospels, it is not really the same thing at all. The Incarnation of God is an infinitely greater thing than anything I would dare to write.
ur Letter 181

Zebulon
Medlem

Inlägg av Zebulon » 15 april 2002, 19:13

Men Tolkien kan väl ändock "inspirerats" av de bibliska
berättelserna, likt han hämtat inspiration från mytologin?!
Dessutom var han, om jag inte är helt ute och steker
pannkakor, god vän med C.S. Lewis, som var djupt troende.
Något som lyser igenom i hans böcker om Narnia.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 april 2002, 20:10

Jo, inspiration kan han naturligtvis ha hämtat. Men därifrån är steget långt till att kalla det för en allegori.

Tolkien var mycket riktigt nära vän med C.S. Lewis. Det lustiga är att Lewis är känd som en kristen författare, men Lewis var under större delen av sin ungdom en ateist, sökare eller tvivlare. När Lewis sedan blev troende blev Tolkien mycket ledsen för att han valde protestantismen och inte katolicismen som Tolkien tillhörde.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 april 2002, 19:39

ja skrev ett anförande om tankar om allegori kring LotR en gång faktiskt, kom fram till att det inte är allegorier utan händelser som påverkat John's liv och liknande istället... :|

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 april 2002, 20:20

Om man läser Tolkiens förord till andra engelska upplagan, får man en ganska tydligt förklaring till hasn syn på allegori.

Han skriver att han tror att de flesta blandat ihop "allegory" med "applicability", där det första är författarens påtvingande budskap, medan det andra ligger i läsaren frihet.

Wormtongue
Ny medlem

Inlägg av Wormtongue » 19 april 2002, 22:57

Angående Tolkiens vänskap med CS Lewis; de var ju två av medlemmarna i gruppen som kallade sig själva (eller kallades?) "the Inklings", skulle någon kunna översätta detta begrepp för mig. Har sett det i svensk text kallas "Inklingarna", men det gör mig inte mycket klokare.
Ska snart läsa en biografi om den store mannen tänkte jag, vilken rekommenderas??

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 april 2002, 01:26

Wormtongue skrev:Angående Tolkiens vänskap med CS Lewis; de var ju två av medlemmarna i gruppen som kallade sig själva (eller kallades?) "the Inklings", skulle någon kunna översätta detta begrepp för mig. Har sett det i svensk text kallas "Inklingarna", men det gör mig inte mycket klokare.
Ur Letters, nr 298:
[...] The name was not invented by C.S.L. (nor by me). In origin it was an undergraduate jest, devised as a name of a literary (or writers') club. The founder was an undergraduate at University College, named Tangye-Lean, - the date I do not remember: probably mid-thirties. [...]

[här följer div info om denna klubb, som både JRRT och CSL blev medlemmar i]

The club soon died. [...] Its name was then transferred (by C.S.L.) to the undetermined and unelected circle of friends who gathered about C.S.L. [...]
I called the name a 'jest', because it was a pleasantly ingenious pun in its way, suggesting people with vague or half-formed intimations and ideas plus those who dabble in ink. It might have been suggested by C.S.L. to Tangye-Lean (if he was the latter's tutor); but I never heard him claim to have invented this name. Inkling is, at any rate in this country, in very common use in the sense that you quote from C.S.L.'s writings. [...]
ur Webster's Third New International Dictionary:
in.kling [...] 2 a : a faint or slight suggestion : HINT, INTIMATION <there was no path - no [inkling] even of a track [...] b : a slight knowledge or a vague notion <had not the faintest [inkling] of what it was all about [...]
ur Norstedts Stora Engelsk-Svenska:
inkling s 1 aning, nys, hum [of om] 2 vink [of om]
Och "ink" betyder förstås bläck.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 april 2002, 04:00

Wormtongue skrev:Ska snart läsa en biografi om den store mannen tänkte jag, vilken rekommenderas??
Jag misstänker att du syftar på Tolkien ... :wink:

I så fall rekommenderar jag Humphrey Carpenter: "J.R.R. Tolkien - En biografi" (1978/1989 - originalet 1976). Den är den "auktoriserade" (av familjen Tolkien/Christopher), och bygger på en gedigen genomgång av T:s privata brev, dagböcker, manuskript, samtal och intervjuer med familj, släkt och vänner till T. Däremot tyckte inte Ohlmarks om den, eftersom det antyds att T inte tyckte om den svenske (ej namngivne) översättarens arbete ...

Ohlmarks har förstås skrivit sin egen T-biografi, "Sagan om Tolkien" (ung. 1974), men eftersom Tolkien inte ville hjälpa honom, innehåller den en del gissningar (Ohlmarks ville ju alltid gärna åtminstone ge sken av att veta ...), men också en del intressanta betraktelser över saker runtomkring T, och förstås om sin egen syn på Ringen.

Och så finns det ju en del modernare biografier, som jag tyvärr ännu inte har läst. Den enda ytterligare jag känner till som är översatt till svenska är Randel Helms "Tolkien - sagoberättaren" (tror jag den heter, den är f ö inte en av de nya). Förresten, det finns visst en alldeles ny som heter "J. R. R. Tolkien : Mannen Som Skapade Sagan Om Ringen" av Michael Coren. Någon som har läst?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 20 april 2002, 15:52

Om man ska läsa en ren biografi finns endast en på marknaden, ovan nämnda Carpenters. Han försöker helt sonika skriva en redogörelse för Tolkiens liv, och lyckas mycket bra.

Annars rekommenderar jag Tom Shippeys, "Tolkien - Author of the Century", om man vill ha lite mer litteraturanalys. Shippey har skrivit en annan bok, som sägs vara ännu bättre ("The Road to Middle-earth"), men den har jag inte läst.

Skriv svar