Quiz: Pansarhistoria
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Pansarbilen är inte en D-8, heller inte en FA1, det är en D-12.
Den ryska pansarbilsutvecklingen är ganska snårig och har simplifierats en hel del av västkällor. Om man läser senare rysk litteratur i ämnet så inser man att dom pansarbilar vi normalt sett pratar om som FA1, BA-27m, BA-20 mfl bara är en bråkdel samt att "släkt-träden" har många grenar.
Skillnaden mellan D-8 och D-12 är taket framförallt , vinklarna är annorlunda samt att D-12 har en KSP-ring, en sk "Scarfe" ring på taket.
Jag väljer att ge Von Adler frågan, han var ju bara "fyra" ifrån sas.
Öken-Erik
PS, Givetvis klarade alla familjemedlemmarna denna fråga, däremot klarade endast en D-13 så därför avstod jag från denna
DS
Den ryska pansarbilsutvecklingen är ganska snårig och har simplifierats en hel del av västkällor. Om man läser senare rysk litteratur i ämnet så inser man att dom pansarbilar vi normalt sett pratar om som FA1, BA-27m, BA-20 mfl bara är en bråkdel samt att "släkt-träden" har många grenar.
Skillnaden mellan D-8 och D-12 är taket framförallt , vinklarna är annorlunda samt att D-12 har en KSP-ring, en sk "Scarfe" ring på taket.
Jag väljer att ge Von Adler frågan, han var ju bara "fyra" ifrån sas.
Öken-Erik
PS, Givetvis klarade alla familjemedlemmarna denna fråga, däremot klarade endast en D-13 så därför avstod jag från denna
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
En erfaren tankist som Thord lurar man inte så lätt....visst är det 'en björn i tigerskinn'! Troligen för ngn filmroll....Thords fråga, VarjagThord Wedman skrev:Det där är inte vad det ser ut att vara.
Vi skall fås att tro att vi ser en Sdkfz 181 Pzkpfv VI Tiger men jag gissar att det är en T55 (eller T54) i tigerkostym.
/Thord