Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
-
snorre70
- Medlem
-
Kontakt:
Cyber Joker skrev:Fråga till Snorre. Vad är det för konstig konstruktion du byggt där ammunitionsskåpet brukar stå?
Ja det vet jag inte.
Men jag såg en riktig krigs bild på en riktig SdKfz 250:a som hade något liknande,
Kommer tyvärr inte i håg vart jag såg denna bild, p.g.a detta så får jag bygga denna som jag kommer i håg detta bara.
Hittar inte bilden igen.
Denna SdKfz 250:a hade granater m.m. i denna box, tror också att det stod en radio i denna.
Så jag tyckte att det skulle vara roligare att bygga denna, då alla andra har byggt ett skåp, Då får man en liten egen så att säga.
Mvh Thomas
-
snorre70
- Medlem
-
Kontakt:
Cyber Joker skrev:Några funderingar kring Amor Hobbies SdKfz 250:a. Denna modell är till sitt utförande mycket basic och kostade $229 som byggsats. Det är mycket på vagnen som ej stämmer med verklighetens vagn, till exempel så sitter gångjärnen till motorluckorna fel och har en felaktig utformning. Man har inte besvärat sig med att göra ett höger och ett vänster drivhjul, likaså saknar den riktig hjulupphängning på bärhjulen. Bakplåten är felaktigt utformad och har fel lutning. All inredning saknas. Ska man rätta till alla fel och köpa alla tillbehör löst så kommer man snabbt upp i stora summor. Frågan är hur mycket pengar och arbete ska man lägga ner på denna vagn? Det vore ju natta om man plöjde ner så där 6 - 7 000 kronor och när man är färdig så släpper DiD eller DML en färdig vagn eller en byggsats för samma summa där allt överensstämmer med originalet. Visst är det roligt att bygga, men grunden måste vara i överensstämmelse med originalet. Själv har jag mest koncentrerat mig på det yttre, så man i alla fall kan använda den som bakgrunds modell i ett dioramafoto då jag är nästan säker på att den kommer att släppas av någon av de stora leverantörerna av 1:6 prylar. Den har nämligen rätt storlek för de flesta samlare, man kan ha den i en vanlig hyreslägenhet till skillnad från Tigrar och Panthrar som tar en helvetes plats. Hitintills har DML bara släppt små fordon typ Kübelwagen och Schwimwagen samt mindre artilleri pjäser. Tror en SdKfz 250:a ligger i tiden då den var mycket vanlig ute på förbanden. DiD har ju släppt en SdKfz 251:a för $999,99. Så intresset finns.
Ja man kan lägga hur mycket man vill, Men för egen del är det en hobby, O det är roligt att få till det med ider m.m.
O jag kan nog lägga många kr till innan jag är uppe i 999dollar.
Men vist är det sant att ska man få den se riktig ut, då kan det bli dyrrrrrrrrrrrrrt.
-
Cyber Joker
- Medlem
av Cyber Joker » 30 september 2007, 16:40
snorre70 skrev:Cyber Joker skrev:Fråga till Snorre. Vad är det för konstig konstruktion du byggt där ammunitionsskåpet brukar stå?
Ja det vet jag inte.
Men jag såg en riktig krigs bild på en riktig SdKfz 250:a som hade något liknande,
Kommer tyvärr inte i håg vart jag såg denna bild, p.g.a detta så får jag bygga denna som jag kommer i håg detta bara.
Hittar inte bilden igen.
Denna SdKfz 250:a hade granater m.m. i denna box, tror också att det stod en radio i denna.
Så jag tyckte att det skulle vara roligare att bygga denna, då alla andra har byggt ett skåp, Då får man en liten egen så att säga.
Mvh Thomas
Radio riggen ser annorlunda ut så den är det inte. Möjligtvis kan det vara någon specialrigg till granatkastarversionen. Ja jag hade rätt. Kollade i min Total Detail, det är SdKfz 250/7. Din rigg är lite för hög den når bara upp till halva höjden av en grantlåda och sedan är det runda rör den är byggd av. Den ska rymma 10 plåtlådor med 8 mm granater. Du måste skaffa dig en 8 mm granatkastare nu om du inte har någon. Svenskplutonen hade ju sådana vagnar. Du får skaffa dig Total Detail - SdKfz 250 Alt-Neu Archive Part 2 av Martin Kögel där finns bilder på den.
-
Cyber Joker
- Medlem
av Cyber Joker » 30 september 2007, 16:56
Du kan också ha sett en SdKfz 250/6 ammunitionsvagn. Den ställning du byggt påminner om den, men där är hela vagnen fylld med sådana ställningar för ammuniton till 7,5 cm kanon. 35 lådor ska det gå in med 70 skott sammanlagt. Allt är i stort sett borttaget ur vagnen förutom framsätena.
-
Cyber Joker
- Medlem
av Cyber Joker » 30 september 2007, 17:12
Har fixat med NOTEK-ljuset bak efter bästa förmåga och material (söndersågade dela av ammolådan)
-
Bilagor
-

- NOTEK närbild.jpg (42.77 KiB) Visad 873 gånger
-

- NOTEK ovan.jpg (47.45 KiB) Visad 873 gånger
-
snorre70
- Medlem
-
Kontakt:
Cyber Joker skrev:Har fixat med NOTEK-ljuset bak efter bästa förmåga och material (söndersågade dela av ammolådan)
ser bra ut din Haftrack.
Vet inte vad det var för någon modell jag såg, men jag vet att det var boxen i bak stolen fans där och lika så bänken.
-
Cyber Joker
- Medlem
av Cyber Joker » 30 september 2007, 17:35
Då måste det ha varit SdKfz 250/7 granatkastarvagnen. Bänken är borta men ryggstödet är kvar sedan sitter det en extra stol där bänken har varit. Granatkastaren sitter monterad mitt i vagnen med en stol på vardera sidan. Kan ju ha varit något provisioriskt hopmonterat frontexemplar du såg bild på. Man tog vad man hade vid fronten.
-
JaGeR
- Medlem
Är din Sdkfz 250/1 Falckner gjord av metal?
Vad kosta den?
-
Cyber Joker
- Medlem
av Cyber Joker » 30 september 2007, 18:40
JaGeR skrev:Är din Sdkfz 250/1 Falckner gjord av metal?
Vad kosta den?
Nej det är den inte. Den är gjord av grå styrenplast. Finns som byggsats för $229 och färdigbyggd för $289. Det är Armor Hobbies som tillverkar den. Läs om den i mitt inlägg lite högre upp.
Mvh CJ
-
Falckner
- Medlem
Kul o se att det glöder av bygg feber på era
250:or.
Snorre du är på väg mot en 250/7 kul att se
Du sänker sätena ser jag bra slipper figurerna
på huvudvärk.
Cyber hoppas du får rätt, ska bli kul att se
din färdig köpta 250 den lär inte sluta vid
999 dollar det kan jag garantera.
Din begäran kommer här Snorre hoppas det kan hjälpa
dej,hör annars av dej på
bearboy@telia.com
Mvh Falckner
-
Bilagor
-

- Rear MG Mount.jpg 6th.jpg (129.05 KiB) Visad 841 gånger
-

- Dörrlås stängd.jpg (89.78 KiB) Visad 841 gånger
-

- Dörrlås öppen.jpg (96.42 KiB) Visad 841 gånger
-
snorre70
- Medlem
-
Kontakt:
Cyber Joker skrev:Då måste det ha varit SdKfz 250/7 granatkastarvagnen. Bänken är borta men ryggstödet är kvar sedan sitter det en extra stol där bänken har varit. Granatkastaren sitter monterad mitt i vagnen med en stol på vardera sidan. Kan ju ha varit något provisioriskt hopmonterat frontexemplar du såg bild på. Man tog vad man hade vid fronten.
Jag tror nog mera på det du säger på slutet,(provisioriskt hopmonterat frontexemplar) Det var nog inte mycket som såg ut som dom gjorde efter att dom kommit ut, o varit med en stund.
Jag tycker det är mycket svårt att hitta på olika bilder på likadana SdKfz 250. Alltid är det något som skiljer dom åt.
Det va någ som det är i dag, special o åter special, så att det ska passa dom som anväder denna.
Skit samma det får bli va det blir i alla fall när den är klar. För jag vill ha en så egen som det bara går.
((You know Hand made.))
-
snorre70
- Medlem
-
Kontakt:
Falckner skrev:Kul o se att det glöder av bygg feber på era
på huvudvärk.
dej,hör annars av dej på
bearboy@telia.com
Mvh Falckner
Hej Falckner
Vet du eller någon annan något om lås anordningen på insidan av dörren Varför dom va så olika, en del hade mer bara en liten haspel som man låste med en denna anordning som du har på din Falckner.?
Tacksamm om någon har någon bra förklaring.
En bild på det jag funderar över.
-
Bilagor
-

- Sd.Kfz12.JPG (48.39 KiB) Visad 804 gånger
Senast redigerad av 1
snorre70, redigerad totalt 1 gånger.
-
Cyber Joker
- Medlem
av Cyber Joker » 30 september 2007, 21:54
Falckner skrev:
Mvh Falckner
Vaför tror du den kommer att bli dyrare? DiD säljer ju sin SdKfz 251 i metall för 999 dollar. En i plast borde ju bli billigare då den görs i större serie än DiD:s. DiD gör ju bara så många som förbeställs, DML kommer, om dom gör en, att göra den i minst några tusen ex.
Mvh CJ
-
Falckner
- Medlem
Cyber Joker skrev:Falckner skrev:
Mvh Falckner
Vaför tror du den kommer att bli dyrare? DiD säljer ju sin SdKfz 251 i metall för 999 dollar. En i plast borde ju bli billigare då den görs i större serie än DiD:s. DiD gör ju bara så många som förbeställs, DML kommer, om dom gör en, att göra den i minst några tusen ex.
Mvh CJ
Hur många samlare finns det??
Tiden för att ta fram alla formar för allt som finns i en 250/1
251:an har mycket enklare inredning två bänkar ett par
framstolar.
Hur många Armor Hobbies 250 är sålda tror du 1000?
Skulle inte tro det.
Thats why
-
Falckner
- Medlem
snorre70 skrev:Falckner skrev:Kul o se att det glöder av bygg feber på era
på huvudvärk.
dej,hör annars av dej på
bearboy@telia.com
Mvh Falckner
Hej Falckner
Vet du eller någon annan något om lås anordningen på insidan av dörren Varför dom va så olika, en del hade mer bara en liten haspel som man låste med en denna anordning som du har på din Falckner.?
Tacksamm om någon har någon bra förklaring.
En bild på det jag funderar över.
Dörren du har bild på där är en 250/neu den senare o rakare
varianten. Man förenklade mycket på dessa vagnar tydligen även
dörrlås mekanism.
Mvh Björn