Svärd från 1500-talet upphittat

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Svärd från 1500-talet upphittat

Inlägg av Hexmaster » 27 september 2007, 11:09

Martin Rundkvist, arkeolog som bl.a. är aktiv på VoF:s forum, har hittat ett svärd från tidigt 1500-tal på Djurö i Stockholms skärgård.
Metro skrev: - Svärdet har vissa likheter med Gustav Vasas ceremonisvärd. Det har inte varit ett nyttoföremål utan är troligen ett officerssvärd. Min gissning är att det tappats i havet och sedan har landhöjningen gjort att det numer ligger långt uppe på torra land, säger Rundkvist.

Svärdet ligger fortfarande kvar på fyndplatsen, väl gömt i avvaktan på att länsstyrelsen fattar beslut om dess fortsatta öde. Man hoppas kunna plocka upp svärdet och skicka det på konservering inom kort.
http://www.metro.se/se/article/2007/09/ ... /index.xml

Andra stycket ovan ger mig rysningar. Är det kutym att låta sådana här grejor ligga kvar på platsen.

Här är Martins egen blogg:
http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... _sword.php

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 september 2007, 12:13

Jag deltog i en rundvandring i Djurhamn tidigare i sommar där det forskningsprojekt som Martin Rundkvist deltar i presenterades. Det finns tyvärr absolut ingenting (synligt) kvar av själva örlogsbasen eftersom landhöjning och bostäder har förvandlat området till oigenkännlighet.

Vad som var intressant att höra var dock att ett stort örlogsskepp från början av 1600-talet (?) brandhärjades och bogserades till området där nuvarande Djuröbron ligger och sänktes. Sedan glömde man bort vad det var som låg strax under ytan och lokalbefolkningen trodde länge att det var ett betydligt yngre skepp. Jag har för mig att det var först i mellankrigstiden som dykare upptäckte vad det var. Några privata entrepenörer passade senare på att bärga resterna. Lagstiftningen var inte lika sträng då så myndigheterna tillät motvilligt detta (de var dessutom fullt upptagna med att bärga Vasa). Resultatet blev att en stor mängd av virket togs upp och snidades till souvenirer som bjöds ut till försäljning.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Re: Svärd från 1500-talet upphittat

Inlägg av Örjan » 27 september 2007, 12:16

Hexmaster skrev:Andra stycket ovan ger mig rysningar. Är det kutym att låta sådana här grejor ligga kvar på platsen.
Knappast, men sikten i Stockholms skärgårds vatten är minimal. Det är mycket grumligare där än på västkusten så de lär säkert ha letat länge efter svärdet utan att hitta det.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 27 september 2007, 13:29

Hexmaster skrev: Andra stycket ovan ger mig rysningar. Är det kutym att låta sådana här grejor ligga kvar på platsen.
Täcker man över det igen så borde det väl inte vara någon fara, men samtidigt så kan det väl bli skadat.
Förhoppningsvis så vet väl arkeologerna vad som är bäst att göra :-)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 september 2007, 13:45

Örjan skrev:sikten i Stockholms skärgårds vatten är minimal
Fast svärdet ligger "långt upp på torra land". :) Ser framför mig en ö som invaderas av förhoppningsfulla "arkeologer" med metalldetektorer...

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 september 2007, 13:57

Hexmaster skrev:
Örjan skrev:sikten i Stockholms skärgårds vatten är minimal
Fast svärdet ligger "långt upp på torra land". :) Ser framför mig en ö som invaderas av förhoppningsfulla "arkeologer" med metalldetektorer...
Just det påståendet gjorde mig konfunderad. Landhöjningen bör väl inte ha varit mer än ca två meter sedan 1500-talet. Om det inte är frågan om en rejäl överdrift av en entusiastisk upptäckare så kan han ha syftat på ett flackt parti som går långt in på torra land. När jag var där så tyckte jag att området var ett ganska typiskt skärgårdslandskap med kuperad terräng. Men Martin Rundkvist hävdade att örlogsbasen var sannolikt placerad på ett ställe med platt terräng. Han hade också hittat ett sådant område på kartan (fullt med bostäder) och avsåg att undersöka det med metalldetektor. Det är troligen precis detta som han gjorde när han upptäckte svärdet.

Fast med Tryggves inlägg har jag blivit väldigt osäker på ifall du i ditt första inlägg syftade på det andra eller det fjärde stycket i Metros artikel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 27 september 2007, 14:07

På bilden på hans blogg ser det ut att vara på torra land. Mycket rötter o dyligt i gropen med svärdet.

Han har ju också ett inlägg från 7:e augusti där han pratar om området han har undersökt med metalldetektor."Långt upp på torra land" är kanske att ta i, men...

http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... _kings.php

mrund
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av mrund » 27 september 2007, 14:09

Det finns ingen kutym när det gäller sådana ovanliga fynd. Jag var inte utrustad för riktiga utgrävningar när jag lokaliserade svärdet, så jag fick nöja mig med att frilägga litegrann, plåta och täcka över igen. Igår fick jag grävtillstånd av Länsstyrelsen. Upptagning och en mindre utgrävning med sållning sker nästa vecka.

Som Örjan konstaterar har strandlinjen bara flyttat sig 2,5 m i höjdled sedan år 1500. Men det kan innebära hundratals meter i sidled på flack mark.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 september 2007, 14:13

...Och skalmaniten, icke att förglömma! :D

Ett mycket stort grattis till ett fantastiskt fynd, Martin.
Örjan skrev:Fast med Tryggves inlägg har jag blivit väldigt osäker på ifall du i ditt första inlägg syftade på det andra eller det fjärde stycket i Metros artikel.
Andra stycket i texten jag citerade, den som du och tryggve i er tur citerade. Men nu har jag fått ett svar.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 27 september 2007, 22:51

Får instämma i gratulationerna. Det är ett spännande fynd, hoppas bara att svärdet går ett bättre öde till mötes än att arkiveras i något lager.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 28 september 2007, 00:49

Ja, grattis, verkligen ett kul fynd!

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 28 september 2007, 04:16

Jag måste också gratulera dig till fyndet. Samtidigt vill jag gratulera till en underbart genomförd intervju i Metro Gbg.

http://www.ufomagnet.com/temp/idol.gif

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 30 september 2007, 10:00

Rally skrev:Jag måste också gratulera dig till fyndet. Samtidigt vill jag gratulera till en underbart genomförd intervju i Metro Gbg.

http://www.ufomagnet.com/temp/idol.gif
Haha, helt suveränt :-)

Och grattis till fyndet. Jag är avundsjuk så det förslår skall du veta.

mrund
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av mrund » 30 september 2007, 21:37

Tack snälla allihop!

Risken för att svärdet skall hamna i ett lager (tillsammans med Förbundsarken, Ödets spjut, den Heliga Graal etc.) är nog mycket liten. Jag har två-tre stora Stockholmsmuseer som tävlar om att få ställa ut fyndet medan fyndfördelningsprocessen pågår, och dessutom är Djuröborna själva mycket angelägna om publicitet.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 1 oktober 2007, 00:58

Det låter utmärkt. Ser fram emot att få kunna studera svärder på närmare avstånd och mer i detalj. Vid första anblicken så se det ut att vara av en sort som var mycket populär i Spanien, Portugal och södra italien. Just fästet med sin krökta parerstång och två fingerbyglar är mycket karakteristisktoch därför lätt att identifiera. (Eller inbillar jag mig bara när jag tycker mig se två fingerbyglar. Klingans form och klassificering inom Oakeshotts typolog går inte att avgöra från bilden och är en av de saker som det skall bli spännande att få veta mer om.

Skriv svar