Quiz: Kulturhistoria
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
Det har du rätt i! Till min äroräddning måste ändå påpekas att barometern uppfanns 1643, Ming-dynatins nästsista år...cats skrev:Nåja. Om man skriver det på näsan så ser man det till sist![]()
Jag söker skådespelet där följande uttalande förekommer: "Jag känner mina Pappenheimare". Ett uttryck som min mormor ofta använde
Har du säkert rätt i. Uppgiften tog jag från http://www.timelines.ws där det stod "1644 Jul 11, A Florentine scientist described the invention of barometer.paulderfinne skrev: Det har du rätt i! Till min äroräddning måste ändå påpekas att barometern uppfanns 1643, Ming-dynatins nästsista år...
(MC, 7/11/02)"
Men att "de beskrev" kan mycket väl inbegripa att de redan hade uppfunnit den föregående år
mvh
- paulderfinne
- Medlem
Ja, ja årtalen och nätet. Min information kommer från tyska wikipedia, där det står:cats skrev: "1644 Jul 11, A Florentine scientist described the invention of barometer.
(MC, 7/11/02)"
Men nu tillbaka till Pappenheimarna!Damit erfand Torricelli im Jahre 1643 das Barometer.
Tipps: En stor svensk konung spelare en viss roll i teaterstycket.
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
Gud bevare oss......nej då kör jag en roligare musikfråga - naturligtvis med en båt inblandadhårdrockskultur
En svensk underhållningstrupp - gjorde en långresa med ett fartyg, varunder underhållarna ledo svårt av mal de mer. Vilket vid hemkomsten resulterade i en populär visa om resan......Vad hette båten, vem skrev visan och vad hette den?....../Varjag