Quiz: Idé- och lärdomshistoria
- Nissemumrik
- Medlem
Exakt. Nu finns det ju en del algoritmer och tekniker, minns verkligen inte vilka som bygger på vilka, men om ni är inne på en https-sida (på banken t.ex.) så är jag rätt tvärsäker på att RSA används i bakgrunden. Tekniken med publika och privata nycklar var faktiskt en sensation, för det var ett bokstavligt talat uråldrigt problem som därmed fick sin praktiska lösning - åtminstone är det ingen som lyckats komma runt den än. (Veterligen...)
Nissemumriks fråga.
Nissemumriks fråga.
- Nissemumrik
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
- Nissemumrik
- Medlem
Jo, kanske.. Jag tänkte inte så långt, Adolf Fredrik Nyman fick ju en idé, men det är ju inte samma sak som kanske menas här.
Men cykel är rätt, sensationen var dock inte att man kunde åka på två hjul (det fanns redan sådana cyklar) utan sensationen var att denna cykel hade innerslang och ytterdäck, vilket gav cykeln viss stötdämpning och tog bort en hel del oväsen. Dessutom hade cykeln trampor istället för att man behövde springa igång farten, men det fanns även på andra ställen i världen. Alltså Paulderfinnes fråga, gör inte som jag bara och ta miste på vad som menas med "idé och lärdom"
Men cykel är rätt, sensationen var dock inte att man kunde åka på två hjul (det fanns redan sådana cyklar) utan sensationen var att denna cykel hade innerslang och ytterdäck, vilket gav cykeln viss stötdämpning och tog bort en hel del oväsen. Dessutom hade cykeln trampor istället för att man behövde springa igång farten, men det fanns även på andra ställen i världen. Alltså Paulderfinnes fråga, gör inte som jag bara och ta miste på vad som menas med "idé och lärdom"
- paulderfinne
- Medlem
Nåja, huruvida en "manick" hör till lärdomshistoria kan man ju strida om. Men vi ska inte strida här
Goethe hör definitivt inte till "manikck"-konstruktörerna. Bredvid sina litterära verk och filosofiska studier, försökte han sig också på naturvetenskap. Så försökte han föklara nåt som inte gick ihop med Newtons tankar om samma sak. Att Goethe där åkte på an nit, är ju klart. Vem ska våga mäta sig med Newton när det gäller naturvetenskap.
Vad var det för en lära som Goethe försökte sig på?
Goethe hör definitivt inte till "manikck"-konstruktörerna. Bredvid sina litterära verk och filosofiska studier, försökte han sig också på naturvetenskap. Så försökte han föklara nåt som inte gick ihop med Newtons tankar om samma sak. Att Goethe där åkte på an nit, är ju klart. Vem ska våga mäta sig med Newton när det gäller naturvetenskap.
Vad var det för en lära som Goethe försökte sig på?
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
...Han hade huset fullt, men framför allt läste han dem - och kom ihåg vad han läste. Frans G Bengtssons beskrivning är magnifik, fast det lär finnas åtminstone någon som blivit mindre imponerad än de källor som återges - hur som haver. Svaret godkänns.
Förresten är Goethes färglära värd en utläggning. Nog är det en underlig tragik detta, att en så uppenbart överintelligent man som geheimerådet kunde lägga så mycket tid och möda på något som mänskligheten inte funnit sig ha det allra minsta behov av? Har inte fördjupat mig i den - fast vem har det - men det är en underlig läsning, snillrikt och omsorgsfullt, men ack så bortkastat.
...Var var jag... Jo, paulderfinnes fråga.
Förresten är Goethes färglära värd en utläggning. Nog är det en underlig tragik detta, att en så uppenbart överintelligent man som geheimerådet kunde lägga så mycket tid och möda på något som mänskligheten inte funnit sig ha det allra minsta behov av? Har inte fördjupat mig i den - fast vem har det - men det är en underlig läsning, snillrikt och omsorgsfullt, men ack så bortkastat.
...Var var jag... Jo, paulderfinnes fråga.
- paulderfinne
- Medlem
Gothes färglära läste jag nångång om i urminnes tider. Har glömt bort vad den gick ut på men informationer finns ju alltid på nätet. Tom. en egen hemsida ägnar sig åt ämnet:
http://www.farben-welten.de/farben-welt ... rwort.html
Nu undrar jag om ni vet vem som införde begreppetg atom?
http://www.farben-welten.de/farben-welt ... rwort.html
Nu undrar jag om ni vet vem som införde begreppetg atom?
-
svartekaptenen
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem