Quiz: Idrottshistoria
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Bara för att den skall hållas igång.
Vilken hockeyprofil i Björklöven är det där?
Han hade långt klurrigt hår, han dog i trafikolycka för ett antal år sedan, spelade för klubben och kan betraktas som en av klubbens största stjärnor. Ett VM-guld 1987, det var han som var en av dem som stod längst till vänster när landslaget tittade lite närmare på travhästen Utah Bulwark när han vann Elitloppet under samma år(en bild på det). Hans matchtröja är uppsatt i taket i ishallen och numret får aldrig mer användas.
Stefan
Vilken hockeyprofil i Björklöven är det där?
Han hade långt klurrigt hår, han dog i trafikolycka för ett antal år sedan, spelade för klubben och kan betraktas som en av klubbens största stjärnor. Ett VM-guld 1987, det var han som var en av dem som stod längst till vänster när landslaget tittade lite närmare på travhästen Utah Bulwark när han vann Elitloppet under samma år(en bild på det). Hans matchtröja är uppsatt i taket i ishallen och numret får aldrig mer användas.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ett tips, läs denna artikel.steben skrev:Ok, då är det ju han finnen ja målisen vad han nu hette...Jag får återkomma upp jag kommer på vad han hette, jag "var" alltid han som barn när vi spelade bandy på skolgården....så jag borde ju komma på hans namn tycker man.
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/0012/26/jvm.html
Stefan
Ja då var jag helt ute och cyklade då...men måste komma på vad den målvakten löven hade då kring 87 ändå.
Då är det ju helt uppenbarligen Roger Hägglund, får pinsamt nog erkänna att jag aldrig ens hört talas om honom.
Jaja, oförtjänt eller ej så får jag väl dra mitt strå till stacken med.
Roger Hägglunds öde får mig osöktatt tänka på en annan känd hockeylegendar som gick samma tragiska öde till mötes och mötte döden i en bilolycka, vem var denna målvakt som dessutom var första europé att vinna ett ganska eftertraktat pris i den liga han avslutade sin karriär i.
Edit: Kom på hans namn, med hjälp av google..
, Göte Wälitalo. 
Då är det ju helt uppenbarligen Roger Hägglund, får pinsamt nog erkänna att jag aldrig ens hört talas om honom.
Jaja, oförtjänt eller ej så får jag väl dra mitt strå till stacken med.
Roger Hägglunds öde får mig osöktatt tänka på en annan känd hockeylegendar som gick samma tragiska öde till mötes och mötte döden i en bilolycka, vem var denna målvakt som dessutom var första europé att vinna ett ganska eftertraktat pris i den liga han avslutade sin karriär i.
Edit: Kom på hans namn, med hjälp av google..
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jajamen. Den förste europé och svensk då givetvis att vinna Vezina Trophy, målvaktspriset i NHL. Körde visst ihjäl sig 85. Hittade denna rtikeln om han. http://sv.wikipedia.org/wiki/Pelle_Lindberg