OK - då får vi ta fram hagelbössan...en tysk prins i Kina/österrikisk i Kina - holländsk i Ostindien.....åtminstone ett endaste litet blykorn - borde ha tangerat något av målen????? Varjag
Quiz: Asiens och Stillahavsområdets historia
Tvenne Pundhuvuden
Där ser man - 'aim for the Moon, u might hit the lamp-post'
Ny fråga. Här ett par genomsnittliga europeiska ungdomar. Men dom sysslade med statsterrorism - åkte fast och blev (lindrigt) dömda. Vilka är dom? Vad gjorde dom? (det tog många år...innan det blev klart att deras försvarsminister - men också statschefen - var djupt inblandade i deras förehavanden)......./Varjag
Ny fråga. Här ett par genomsnittliga europeiska ungdomar. Men dom sysslade med statsterrorism - åkte fast och blev (lindrigt) dömda. Vilka är dom? Vad gjorde dom? (det tog många år...innan det blev klart att deras försvarsminister - men också statschefen - var djupt inblandade i deras förehavanden)......./Varjag
- Bilagor
-
- terrorists.jpg (34.03 KiB) Visad 3490 gånger
Det gick fan i mej med Blixtens fart.....Blixten skrev:Dominique Prieur ocjh Alan Mafart a.k.a. makarna Turenge. Sprängde Rainbow Warrior.
Men visst har du rätt, ett par franska commandosoldater som applicerade typiskt 'franska hårda nypor' på ytterst - order från President Mitterand
Blixtens fråga!
Varjag
Varjag frågade. Vem svarade? Det var jag. Jag fattar ingenting!
Nog ordvitsat nu. Fransmännen har skivat upp sina egna kungliga halsar som limpskivor "tjoff-tjoff-tjoff" men någon annanstans har de trenne konungar undangömda. En av dessa var häromåtet i blåsväder när han prioriterade "broderskap" (jaja eller snarare faderskap) över "jämlikhet" och försökte få en familjemedlem att undkomma rättvisan efter en fyllekörning. Vad är det jag pratar om?
(På tal om Rainbow Warrior...Fransoserna är ju helt grymma! Att spränga en båt i en hamn! Helt otroligt att man accepterar att Frankrike gör så.)
Nog ordvitsat nu. Fransmännen har skivat upp sina egna kungliga halsar som limpskivor "tjoff-tjoff-tjoff" men någon annanstans har de trenne konungar undangömda. En av dessa var häromåtet i blåsväder när han prioriterade "broderskap" (jaja eller snarare faderskap) över "jämlikhet" och försökte få en familjemedlem att undkomma rättvisan efter en fyllekörning. Vad är det jag pratar om?
(På tal om Rainbow Warrior...Fransoserna är ju helt grymma! Att spränga en båt i en hamn! Helt otroligt att man accepterar att Frankrike gör så.)
Det här var ju inte alldeles lätt, men jag tror att det är Territoire des îles Wallis-et-Futuna eller Wallis- och Futunaöarna på svenska, en ögrupp med tre polynesiska kungar. En av kungarna, som avled i maj i år, hette Tomasi Kulimoetoke II. Hans sonson åtalades för dråp, och kungen hävdade, att stammens egna lagar skulle tillämpas, i stället för den franska lagen.
/G:son
Alldeles riktigt. Det är inte känt, hur länge han levde i fångenskap, vissa källor nämner årtalet 1977, andra "ca 1980".varjag skrev:Det är Kung Sisavang Vathana av Laos. Som så många andra 'krönta huvuden' försvann han med drottning och kronprins för evigt i ett kommunistiskt 'omskolningsläger', Varjag
Varjags fråga.